Leaves' Eyes - Njord (2009)

Duitsland
Label: Napalm

1. Njord (6:14)
  2. My Destiny (4:13)
  3. Emerald Island (5:24)
  4. Take the Devil in Me (3:50)
  5. Scarborough Fair (4:04)
  6. Through Our Veins (3:40)
  7. Irish Rain (4:01)
  8. Northbound (4:22)
  9. Ragnarok (5:11)
  10. Morgenland (2:53)
  11. The Holy Bond (3:41)
  12. Frøya's Theme (8:22)
  13. Landscape of the Dead * (4:36)
  14. Les Champs de Lavande * (2:41)
avatar van Metalhead99
Dit is echt een cd waar ik naar uitkijk. Al het werk van Leaves' Eyes tot nu toe vond ik erg goed.

avatar van andnino
Niks bijzonder eigenlijk. Gewoon prima, goede songs, genietbaar.3,5*

avatar van Metalhead99
Wederom weer gewoon een goed album, alleen die Simon & Garfunkel cover vind ik jammer. Ze hadden het beter bij hun eigen nummers kunnen houden.

avatar van notsub
Leaves' Eyes is langzaam aan het opschuiven naar de sound van Nightwish. Zo verliezen ze toch iets van het sprookjesachtige, wat deze band zo kenmerkte en krijgen we steeds meer bombastische metal in de nummers te horen. Ik hoor toch liever de voorganger dan deze CD. De CD luistert lekker weg en de stem Liv blijft een sterk punt. Scarborough Fait is een overbodige cover.

avatar van andnino
Is het niet een bewerking van een folknummer, net als Simon & Garfunkel die maakten? Volgens mij is tot op heden niet bekend wie er de oorspronkelijke schrijver van is.

avatar van notsub
andnino schreef:

Ja, dat klopt. Zo werd het gisteren tijdens de korte show in België door Liv ook aangekondigd.

avatar van Rinus
Goede CD van Liv Kristine en companen. Niet echt heavy (maar dat hoeft ook niet) en met behoorlijk wat folk invloedjes erin. Het enige minpuntje aan de CD vind ik de productie en/of mix. Het geluidsbeeld is erg plat en eng, waardoor de detailering in de muziek en ook de bas niet echt uit de verf komt.

Alexander Krull kan veel beter dan dit produceren, want hij heeft ook (mede) de nieuwe CD van Elis (Catharsis) gedaan, en die klinkt als een klok.

avatar van Gothica
Pas gekocht deze cd. Eerste indruk was gewoon een prima stukje muziek, maar langzaam aan groeit het toch. Nu zit ik aan het moment dat ik het helemaal geweldig vind, maar eens kijken of dat ook blijft...

Qua productie vond ik deze cd eerst ook niet lekker klinken, maar de oorzaak daarvan was al snel duidelijk: Ik had hem na Design Your Universe van Epica aangezet en die cd is gewoon zo helder dat bijna alles daarna niet echt mooi klinkt.
Inmiddels ben ik gewend aan de sound en ben er ook tevreden over, niet geweldig, zeker ook niet slecht en de nummers zijn ook zeker niet slecht!

avatar van Gothica
Njord, het derde studioalbum van Leaves’ Eyes. Dat Vinland Saga de groep veel succes bracht is duidelijk merkbaar, aangezien er vier jaar tijd overheen gegaan is.

De typische folk invloeden zijn op Njord wat meer naar de achtergrond geschoven, maar ze zijn wel aanwezig. Verder is dit album rauwer en sneller. Het mist een stukje originaliteit en het is jammer dat Alexander op dit album zo vaak door Liv heen aan het schreeuwen is. Toch zijn er naast de punten van kritiek ook positieve punten te vinden op Njord. Een daarvan is de cover Scarborough Fair, die ik in tegenstelling tot anderen wel iets vind toevoegen. Irish Rain is een heerlijke melancholische ballad, Ragnarok een epische bom en Frøya’s Theme is weer zo’n nummer wat gewoon typisch Leaves’ Eyes is. Al met al zeker geen slecht album, maar niet van het niveau Vinland Saga.
De productie van het album vind ik ook niet zo denderend, maar ik weet misschien wel waardoor het komt: Ergens rond 2008/2009 heeft Alexander zijn studio laten voorzien van de nieuwste en modernste studioapparatuur (las ik in een interview) en dat was nogal wennen allemaal. Niet de beste productie, maar bij lange na niet de slechtste.

avatar van vin13
Gothica goed kijk op het album, Scarborough Fair vind ik juist goed, folky sfeer past goed bij stem Liv. Alexander Krull's geschreeuw is niet zo goede toevoeging en haalt het eerder naar beneden, denk dat het live beter werkt. Dat zal ik dan 15 maart 2014 in Almelo op Ramrock ondervinden.
Ik kies meer voor de folk sfeervolle nrs dan de schreeuwerige metalsongs. Ik ben wel een metalhead overigens.