Star Inc. - The Most Spectacular Synthesizer Hits of Vangelis, Jean Michel Jarre & Jan Hammer (1988)

Electronic
Label: Star Inc.

1. State of Independence (3:13)
  2. Tubbs and Valerie from "Miami Vice" (3:33)
  3. To the Unknown Man (3:35)
  4. Oxygene (4:14)
  5. Chariots of Fire (3:37)
  6. I'll Find My Way Home (3:56)
  7. Equinoxe (3:46)
  8. Hymne (2:41)
  9. Miami Vice Main Theme (2:30)
  10. The Friends of Mr. Cairo (4:43)
  11. Magnetic Fields (4:03)
  12. Blade Runner (3:36)
  13. Crockett's Theme from "Miami Vice" (3:38)
  14. Theme from ''Antarctica'' (4:03)
  15. Forever and Tonight from "Miami Vice" (3:25)
  16. Dervish D. (3:21)
  17. Zoolookologie (4:03)
avatar van vigil
Zoals zo velen heb ik deze cd ook wel eens gehad. Ik snap nooit dat er mensen zijn, maar dat zal zeker aan mij liggen, die voldoendes geven voor het precies naspelen van andermans hits. Zeker als het gaat zoals hier om instrumentale synthesizer muziek.

avatar van Gerards Dream
Puur vanuit mijn interesse in electronische muziek snap ik dergelijke uitgaven niet. Veel liever hoor je de originele uitvoeringen die wat eigens hebben. Hoe Vangelis met ziijn spullen omgaat is een hele andere benadering dan Jarre en ga zo maar door. Die verschillen zijn mooi om te horen. Kort door de bocht het wat ruwe geluid van Vangelis en de gepolijste stijl van Jarre. Ja en dat is ook de crux van het verhaal. Vangelis en Jarre willen niet samen op één album staan. En dan blijft er maar één ding over naspelen dus, wat zonder meer jammer is.

Daarnaast geeft het ook de bekrompenheid aan van platenmaatschappijen die dergelijke compilatie albums op de markt brengen. Er is meer goede electronische muziek dan van de Griek of fransman. Legio zelfs. Waar zijn Tangerine Dream, Klaus Schulze en Kraftwerk bijvoorbeeld op dit album. Zijn die niet belangrijk geweest voor de electronische muziek? Het zijn wellicht leuke albums om te horen als je bij de tandarts zit te wachten, maar ja daar kom je door de zenuwen die je hebt niet echt tot luisteren toe.

avatar van CorvisChristi
0,5
CorvisChristi (crew)
Gerards Dream schreef:

Haha, sowieso schieten de vullingen toch direct uit je mond, als je deze kitscherige, ongeïnspireerde en nagespeelde muziek hoort. Dat maakt dat bezoek bij de tandarts er ook niet bevordelijker op.

avatar van The Voice
CorvisChristi schreef:

Nee, dan luister ik nog liever een half uur naar een boormachine.

Gek eigenlijk, want deze zooi lag voor een habbekrats in de platenbakken, maar toen een jaar later Arcade zich ermee ging bemoeien, moest er ineens de hoofdprijs voor worden betaald.

avatar van CorvisChristi
0,5
CorvisChristi (crew)
Tja, Arcade had natuurlijk belachelijk veel geld in de reclame-campagne gepompt voor het Synthesizer Greatest-project, dus moest er voor de gemiddelde CD (of LP/MC) een flinke prijs betaald worden.
Ik vraag me ook af of het leeuwedeel van de doelgroep waarop gemikt werd, wel door had dat het hier om nagespeelde synthesizermuziek ging...

In ieder geval is deze release het bewijs dat je het spelen van synth-klassiekers beter kunt overlaten aan degenen die ze zelf geschreven hebben. Neem bijvoorbeeld de versie van Equinoxe hier...Dat klinkt toch helemaal nergens naar !!

avatar van Gerards Dream
Blijft altijd lastig te achterhalen wat de beweegredenen zijn geweest voor het uitgeven van dergelijke albums. In het begin speelde het verhaal rond dat Jarre en Vangelis niet op één album wilde. Aan de andere kant kan ik bedenken dat men deze albums voor weinig wilde aanbieden bij een benzinepomp. Je staat daar te wachten om af te rekenen en ziet deze albums voor weinig liggen in het schap.

En dan blijkt met de tijd dat het om een populair product gaat en dat het daarnaast in handen komt van een platenmaatschappij die er een heel ander idee bij heeft. Geld op de plank en niets anders. Nou ja, iets anders, in dat geval doet een ander hoesontwerp wonderen en de prijs stijgt vrolijk mee. Zie daar het beleid wat met een populair product heeft te maken.

Toch is niet alles slecht wat hier te beluisteren valt. Zo vind ik Oygene 4 in de versie van Starink echt beter klinken dan het origineel van Jarre.