Wieteke van Dort - Een Fraai Stuk Burengerucht (1975)

Alternatieve titel: Wieteke van Dort Zingt Teksten van Willem Wilmink op Muziek van Harry Bannink

Label: Philips

1. Alabama (2:42)
  2. De Oude School (2:10)
  3. Arie op Safari (3:27)
  4. Oude Huizen (1:57)
  5. Mijn Vriendinnetje (1:34)
  6. Diamanten Bruidspaar (2:33)
  7. Angst voor Geluk (2:34)
  8. Arm den Haag (4:13)
  9. Oom Jan (2:20)
  10. Harry, Blijf Thuis (2:48)
  11. Visite Uit de Hemel (2:05)
  12. Gildebroeders (2:16)
  13. Een Probleem (1:59)
  14. Het Meisje Spreekt (3:05)
avatar van hrmnbstr
Een mooi album van een zangeres met een hele mooie stem.

Opvallend is de afwisseling tussen de nummers, wat de diversiteit van zowel Willem Wilmink als Harry Bannink bewijst. Poëtische teksten op schitterende, intieme muziek worden afgewisseld met humoristische volkse teksten met carnavaleske muziek. Maar hoe verschillend de liedjes ook zijn: zowel tekstueel als muzikaal zitten ze steengoed in elkaar.
Oude Huizen, Mijn Vriendinnetje, Visite Uit de Hemel en Een Probleem komen uit het kinderprogramma De Stratemakeropzeeshow waar Wieteke van Dort in acteerde. Echter werden ze in deze serie of niet door haar gezongen, of is het lied opnieuw gearrangeerd en ingezongen voor deze elpee. Visite Uit de Hemel en Een Probleem werden in de Stratemakeropzeeshow gezongen door Joost Prinsen. Een Probleem staat onder de titel Over de dood op de tweede elpee van de Stratemakeropzeeshow. Oude Huizen werd in het programma ook door Wieteke van Dort gezongen, maar voor deze elpee is het van een nieuw arrangement voorzien en opnieuw ingezongen. Persoonlijk vind ik de versie uit de Stratemakeropzeeshow mooier. De originele versie van Mijn Vriendinnetje ken ik niet. In de bundel Liedjes uit de Stratemakeropzeeshow van Willem Wilmink is dit lied geschreven als Mijn vriendje, in plaats van Mijn vriendinnetje.
De Oude School is ook uitgevoerd door het cabaretgroepje Don Quischocking op hun album Zand in je badpak. Die uitvoering is met muziek van Pieter van Empelen. Ook die uitvoering vind ik beter dan de versie met muziek van Harry Bannink die op deze plaat te vinden is. Dat ligt vooral aan de muziek van Bannink die lang niet zo goed is als die van Van Empelen.

Zeker een mooie plaat die de moeite waard is om te beluisteren!