Joe Stump - Virtuostic Vendetta (2009)

Label: Lion

1. Chasin' the Dragon (5:11)
  2. Pistol Whipped (6:27)
  3. The Dance of Kashani (7:49)
  4. Fire and Brimstone (5:45)
  5. The Beacon (6:05)
  6. Blackmore's Boogie (5:25)
  7. Old School Throwdown (7:12)
  8. Allegro #2 in a Minor (5:30)
  9. Trigger Happy (5:33)
  10. Symphonic Pandemonium (2:10)
  11. The Witching Hour (8:15)
  12. Strat Sorcery * (6:19)
totale tijdsduur: 1:05:22 (1:11:41)
Akron777
Een echte verassing. Een vriend van me vroeg of ik op de zaterdagavond vrij was om naar een optreden van Joe Stump te gaan. Ik had al gehoord dat hij veel Malmsteen invloeden had en ook veel covers van Rainbow en Deep Purple speelde. Tot mijn grote verbazing ontdekte ik dat deze artiest qua gitaarspel niet veel met Malmsteen scheelt en misschien zelfs nog veel beter is. Dus zeker weten een aanrader voor de liefhebber van gitaarwerk.

Het is een volledige instrumentale plaat en vanaf Chasin' the Dragon neemt Stump je meteen mee. Het grote hoogtepunt is zeker weten The Dance of Kashani, een fantastisch stuk. Heerlijk om op een rustige avond even op te zetten. Helaas begint het instrumentale na een tijdje een beetje te vervelen, maar dat haalt de kwaliteit van de nummers zeker niet naar beneden.

avatar van The_CrY
Joe Stump is een prima gitarist. Hij is enorm technisch begaafd op het gebied van rock/metal en zijn composities zijn over het algemeen tof en lekker om aan te horen. Jammer dat hij zijn sound gewoon letterlijk heeft gejat van Yngwie Malmsteen. Of hij beter is dan die invloedrijke gitaaricoon valt te betwisten. We moeten niet vergeten dat Malmsteen een geluid met veel minder distortion heeft en een Fender bespeeld, terwijl Joe Stump een ESP bespeeld met een platte nek waarop snel spelen nét ietsjes makkelijker gaat. Maar dat doet er niet toe. Malmsteen heeft deze stijl min of meer geintroduceerd, en Joe Stump bewandelt absoluut geen eigen paden. Toch is het een lekkere plaat die vooral in het midden met Blackmore's Boogie en Old School Throwdown even lekker de beuk erin gooit. Hij moet alleen wel oppassen dat het gepiel wel tof blijft. The Witching Hour is bijvoorbeeld giga-snelle gitaarlick na giga-snelle gitaarlick, zonder dat het echt een verhaal is.

Pure gitaarporno voor de liefhebber van Malmsteen-achtig gefrutsel. 4*

avatar van jasper1991
Klinkt interessant. De meeste album/songtitels van deze man vind ik trouwens ook behoorlijk geniaal.

Vintage Blackmore, bij vlagen, met zelfs af en toe oosterse akkoorden die doen denken aan die van Stargazer en Gates Of Babylon. Een heerlijke plaat, ik denk zijn beste.