Simian Mobile Disco - Temporary Pleasure (2009)

Dance / Electronic
Label: Wichita

1. Cream Dream (4:00)

met Gruff Rhys

2. Audacity of Huge (3:48)

met Chris Keating

3. 10000 Horses Can't Be Wrong (4:12)
  4. Cruel Intentions (3:05)

met Beth Ditto

5. Off the Map (4:05)

met Jamie Lidell

6. Synthesise (4:55)
  7. Bad Blood (4:00)

met Alexis Taylor

8. Turn Up the Dial (4:03)

met Young Fathers

9. Ambulance (5:43)
  10. Pinball (3:56)

met Telepathe

11. Flea in Your Ear * (7:23)
  12. Are You in the Picture? * (6:27)
  13. Babaghanoush * (8:19)
  14. Do Not Exceed Stated Dose * (6:12)
  15. Belvedere * (5:28)
  16. Flea in Your Ear [Flange Bliss Remix] * (6:22)
Ben hier ook behoorlijk benieuwd naar. 10000 Horses en Synthesise waren al singles en beide heerlijke nummers, al ging die tweede wel redelijk snel vervelen, terwijl de eerste nog fier overeind staat. Op basis van die singles heb ik de indruk dat dit een ietwat steviger en zelfverzekerder album wordt dan het vorige.

Interessante gastartiesten ook.

Ben hier ook zeer benieuwd naar, zeker aangezien ik ze afgelopen donderdag live aan het werk heb gezien in Paradiso en vrijdag op Melt festival. Echt een aantal heerlijke nummers gehoord. Ik heb ook de indruk dat het wat steviger wordt dan het eerste album. Ga deze zeker beluisteren.

avatar van Mr. Digitalized
Ik kan niet wachten om de 5 nummers van deze plaat die ik nog niet ken te beluisteren. De andere 5, die ik wel al heb gehoord, zijn stuk voor stuk bij mij in de smaak gevallen!

avatar van Arrie
Ben hier ook benieuwd naar, want het debuut was zeker een leuk album! Ik ga de singles maar eens luisteren.

avatar van Oepsje
Hier ook zeer benieuwd naar. Heb ze al een aantal malen live mogen bewonderen en de laatste keer op 5 days off konden ze me nog steeds erg bekoren.

Zeer zeker ook benieuwd naar de samenwerking met jamie lidell (hopelijk is de man niet alleen voor de vocalen gevraagd).

avatar van Zwammer
De helft van de plaat is inderdaad al op de wereldwijde snelweg te vinden en het is allemaal goed te pruimen. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de andere tracks.. hopelijk zijn die van dezelfde kwaliteit als het geniale Audacity Of Huge of de Voodoo Version van Synthesise!

avatar van Zwammer
Gelekt.. ben nu aan het luisteren !

Ik hoorde net Synthesise voorbijkomen en die heeft echt een complete makeover gekregen op het album, wat wel erg wennen is..

avatar van djarend
Nu pas gelekt, ik heb hem al in mijn handen, is vandaag uit.....

tuktak
was al eerder gelekt zoals zwammer ook al aangaf...
als het debuut bevalt, dan dit album vast ook wel. het is mij allemaal weer een beetje teveel poppie stuiterbal. dan liever een royksopp ofzo.

avatar van djarend
oh gelukkig, maar gisteren dus pas, daar voor pas de helft, ligt vandaag in de winkels, dus zit maar 1 dag tussen. maar royksopp is toch ook poppie, heel erg zelfs, vond alleen de eerste tof, daarna was ik, helaas, klaar met ze

tuktak
royksopp is ook dancepop, maar een stuk meer sophisticated en iig zonder de stuiterbalsound zoals je die op deze plaat hoort. dit gestuiter verveeld vrij snel, daar waar royksopp zeker met het laatste album juist een zeer uitgebalanceerde plaat heeft gemaakt.

Simian Mobile Disco is toch ook niet te vergelijken met Royksopp, dat is inderdaad gewoon ietwat suffe dancepop, terwijl Simian Mobile Disco in ieder geval op het 1e album elektro was.

Deze ben ik nu aan het luisteren en het klinkt iets meer poppy, maar goed we zijn pas 2 nummers ver. In paradiso klonken de oude nummers gewoon lekker als snoeiharde elektro, dus hoop dat dat nog gaat komen.

avatar van djarend
zijn toch ooit wel poppy begonnen natuurlijk, heb de eerste 2 cd's ook van ze toen ze nog onder de naam Simian opereerden

Ja dat is zo, maar goed onder de naam Simian Mobile Disco doen ze toch vooral elektro, remixen etc.

Maar goed, 6 nummers ver ondertussen en ik vind het nog vrij slapjes.

avatar van Urbanoetang
freakyy schreef:

Gecombineerd met hun oude stijl, die nog duidelijk herkenbaar is. Dan krijg je? Juist, dancepop.

Maar daar hoeft natuurlijk niets mis mee te zijn - het eerste album beviel mij wel, alhoewel het soms inderdaad iets te clichématig gespring was en de verveling wat snel toesloeg. Op deze plaat hoop ik een wat volwassener geluid, en een constanter niveau terug te kunnen horen.

1) Cream Dream (featuring Gruff Rhys):
Het openingsnummer kan me absoluut niet bekoren. De zang gaat me steeds meer irriteren naarmate ik het nummer vaker beluister en de muzikale elementen zijn niet spannend genoeg om me van de zang af te leiden. Niet echt een lekkere opener van dit nieuwe Simian Mobile Disco album dus.

2) Audacity of Huge (featuring Chris Keating):
Een Track met Chris Keating, wat moeten we ons daarbij voorstellen. De eerste keer dat ik het nummer hoorde was ik nog helemaal niet overtuigd, maar nadat dit nummer een aantal keer voorbij gekomen is moet ik zeggen: Aanstekelijk! Vrolijk liedje, de teksten slaan nergens op, maar voor je het in de gaten hebt, zit je ze mee te zingen "I got it all, yes it's true, so why don't I get you". Dit gaat de goede kant op.

3) 10000 Horses Can't Be Wrong:
Een lekker electro nummertje, redelijk minimal.

4) Cruel Intentions (featuring Beth Ditto):
Dit nummer doet me denken aan Hercules & the Love Affair. Een vrolijk deuntje, met een jaren 80 disco klank. Beth Ditto’s stem ligt lekker in het gehoor en klinkt sexy.

5) Off the Map (featuring Jamie Lidell):
Van deze samenwerking had ik hoge verwachtingen, desondanks stelt deze track me zeker niet teleur. Een wat meer experimentele sound die de prachtige vocalen van Jamie Lidell uitstekend dragen.

6) Synthesize:
Geweldig lekker nummer, dansbaar, dit is wat we van Simian Mobile Disco gewend zijn!

7) Bad Blood (featuring Alexis Taylor):
Bad blood met Hot Chip zanger Alexis Taylor begint direct exotisch, swingend. Een heerlijk poppy nummer met een onmiskenbaar vleugje Hot Chip.

Turn Up The Dial (featuring Young Fathers):
Op dit nummer combineert Simian Mobile Disco haar geluid met een meer mainstream rap geluid. Op zich een aardig idee, maar de zang/lyrics zijn van dermate lage kwaliteit en het nummer te weinig samenhangend om mij te kunnen boeien.

9) Ambulance:
Geweldig nummertje, bleepjes hier, lekkere / goofy basloopjes daar. Dit is de techno die we vaak voorgeschoteld krijgen tijdens de liveshows van Simian. Op ongeveer de helft van het nummer schroeven ze het tempo nog eens op en we kunnen helemaal los gaan!

10) Pinball (featuring Telepathe):
Dit is alweer het slotnummer van Temporary Pleasure. Een nummer dat zo in de catalogus van The Knife zou passen, duister en tegelijkertijd dansbaar. Een prima afsluiter van een cd die je op het openingsnummer na (tijdelijk) pleziert.

Conclusie 4/5

avatar van djarend
Overigens komt er een mooie limited edition van in een blikke doosie met extra cd met remixen !!

djarend schreef:

Dat klinkt alleraardigst djarend

fastpulseboy
ik vind het een redelijke domper deze plaat..........
Bij de vorige vond ik overigens ook de remixplaat leuker dan de originele. Daarnaast ben ik erg blij met hun fabriclive mix.
Ik vind het eerste nummer wel ok, maar dat komt misschien omdat ik ook blij wordt van super furry animals. Daarnaast kunnen Ambulance en 10000 horses er nog mee door, de rest zuigt grote tijd.

avatar van DeViL6x6
Met de verwachtingen (die de meesten hadden i.mo.) van hun vorige plaat, begrijp is de teleurgestelde reacties.

Ikzelf moest er ook aan wennen, maar na hem vele male te hebben gedraaid, is het toch wel een uitstekende plaat met een aardige diversiteit.

10000 Horses Can't Be Wrong, Synthesise en Ambulance als backup van het oude vertrouwde,Cream Dream, Audacity of Huge en Off the Map als de iets meer poppy tunes van deze tijd.

Met het oog op de toekomst zie ik ze nog wel een tijdje meegaan, openminded zijn ze zeker wel!

JustaRascal
Erg poppy geworden deze handel.

Ik vond de vorige plaat veel poppier eigenlijk. Vind het wel een leuk album, maar het mist toch wat punch en sterke melodieen voor mijn gevoel.

Ben er niet echt over te spreken. Zoals zo vaak bij artiesten in dit genre is het een beetje teveel een samengeraapt zooitje, en kan ik het niet echt in een 'albumcontext' plaatsen. Daarbij vind ik niet alle songs even sterk (bv. met Beth Ditto, die compleet verkeerd gebruikt wordt naar mijn mening).

Ik vond Attack Decay Sustain Release erg genietbaar, en behoorlijk coherent zelfs (en stukken beter dan Justice), maar hier kom ik niet verder dan een krappe voldoende vrees ik...

avatar van Urbanoetang
Zie uiteindelijk ook niet waarom dit poppier zou moeten zijn. Leuk plaatje, misschien íets beter dan de vorige, maar niet veel. 10000 Horses Can't Be Wrong steekt er na één luisterbeurt met kop en schouders boven uit. Begin met 3*

avatar van djarend
Nu inmiddels gehoord, geen knaller, maar wel leuk toch, ook de 2cd die erbij zit is wel leuk

avatar van davidov
Urbanoetang schreef:

Eensch.

Leukste nummer van de plaat, en niet eens omdat het bijzonder leuk is, maar vooral omdat de rest dat niet is.
Vind het een niet erg bijzonder album, ben nogal dol op hun vorige album... had zat nummers die mij zeer konden bekoren, op dit album moet ik ze zoeken en dan nog heb ik weinig succes.

3* het luistert wel lekker weg maar krijgt me maar voor 4 minuten van mn stoel bij wijze van spreken.

avatar van Nickstbo
Erg benieuwd naar;
Kan wel leuk popplaatje zijn

dVTB
Ik kom tot 4 sterren voor dit album. De eerste zeven tracks vind ik uitstekend, de laatste drie beduidend minder.

Het album begint meteen al goed met "Cream Dream", dat bij vlagen wel wat aan de Beach Boys doet denken. "Audacity Of Huge" is een voortreffelijke single, die in Engeland helaas is ondergewaardeerd.

"10000 Horses Can't Be Wrong" doet me erg denken aan "Sleep Deprivation"; het hoogtepunt van hun vorige album. Wat ik er verder erg goed aan vind, is dat de maten niet worden afgemaakt, maar dat het thema steeds wat eerder weer opnieuw begint.

"Cruel Intentions" is een kort maar krachtig popliedje, "Off The Map" is fijne, moderne disco. "Synthesize" met de distorted vocal-effecten is één van de hoogtepunten van de cd. En "Bad Blood" klinkt ook prima; ik vernam dat dat nummer gepland staat als tweede single.

Voor mijn gevoel kakt het album daarna enorm in. "Turn Up The Dial" is matige hiphop, "Ambulance" klinkt ronduit irritant. Het laatste nummer, "Pinball", is beter dan zijn twee voorgangers, maar blijft wel achter bij de eerste zeven tracks.

avatar van Joeri_000
Geweldige nummers wisselen af met enorme dompers ...
Vind het eerste nummer met alle respect hoor !!!! nogal gay

Kan het geheel nog niet goed plaatsten na 2 luisterbeurten dus voorlopig 2,5 ....

avatar van coldwarkids
Lekker om deze weer eens te draaien! Vooral Adacity Of Huge met die heerlijke zang van Chris Keating (Yeasayer). Ondergewaardeerd album, helaas!