Earthshaker - Earthshaker (1983)

Japan
Label: Nexus

1. Earthshaker (5:27)
  2. Wall (4:45)
  3. 412 (3:28)
  4. I Feel All Sadness (5:59)
  5. Dark Angel (Animals) (3:08)
  6. Marionette (4:03)
  7. Children's Dream (3:54)
  8. Time Is Going (4:20)
  9. 夢の果てを (4:30)
avatar van Sir Spamalot
En eindelijk heb ik dit debuutalbum van deze Japanse groep te pakken, want het is wel degelijk de moeite: de songs zijn in orde, het geleverde werk van de heren muzikanten is in orde en ik hoor goede hardrock, hoewel de ballad I Feel All Sadness op mijn zenuwen werkt maar dat heb ik bij quasi alle ballads. De zang is in het Japans, zoals bij de collega's van Loudness destijds.
Earthshaker vind ik ietsje melodieuzer maar de gitaarsolo's zijn wel heel mooi ingespeeld. Deze groep bestaat nog altijd en behalve enkele interims van onder andere Loudness zanger Minoru Niihara, in dezelfde bezetting. De productie op mijn "versie" is wel niet om naar huis te schrijven, met name het drumgeluid kan veel beter maar om dit te kunnen vergelijken met de "echte versie" zal moeilijk zijn, want dit debuutalbum zal je niet zo snel te pakken kunnen krijgen. Favoriet op dit album is het uptempo Dark Angel (Animals).

avatar van Lonesome Crow
Ik heb eigenlijk Earthshaker als 1 van de grote 3 hardrock/metal acts gezien van Japan.
De andere 2 zijn (natuurlijk) Loudness en Bow Wow maar Earthshaker heeft eigenlijk de meest constante kwaliteit afgeleverd.

Aangezien ik vrijwel alles van Earthshaker bezit durf ik dat wel te zeggen, ik ken maar 1 album van ze waar ik niet zo over te spreken ben (Pretty Good uit 1990).

Eartshaker is altijd erg melodieus geweest en dat hoor je meteen op dit debuutalbum die alle ingredienten bevat die ze later perfect uitbouwen.
Je hoort ze nog een beetje zoeken naar een bepaalde stijl maar de melodie overheerst.
De productie is inderdaad nog niet zo goed maar is niet storend.

Het verhaal wil dat Iron Maiden gitarist (Adrian Smith) dit album geproduceerd heeft maar daar is in mijn CD hoesje niets van terug te vinden.
Hij heeft echter wel het nummer "Dark Angel (Animals)" geschreven, dat staat wel in het hoesje dus hij had toch het een en ander met de band te maken gehad.

De kracht van deze band is misschien wel dat niemand echt op de voorgrond wil treden, de bandleden bespelen hun instrument alleen in dienst van het nummer en voor egotripperij is geen plaats.
Op dit album is het nog moeilijk om echte uitschieters aan te wijzen, echter "Time Is Going" is ongekend snel en hard voor Earthshaker.

Dit album is vele malen als special-priced CD uitgebracht in Japan, voor een euro of 15 kan je hem al aanschaffen (laat me maar weten als je er niet aan kan komen).

Zal zeker meer albums van ze bespreken, evenals vele andere Japanse hardrockalbums.

avatar van ozwald
Lonesome Crow schreef:

geinig; nooit geweten van die link met Maiden.

geef maar aan waar je die cd's ergens kan krijgen voor een schappelijke prijs. kan ze nl nergens vinden.. Lp's ooit eens van de hand gedaan (spijt, spijt....) en qua torrents valt er weinig te te verhapstukken.

Tijdje geleden "AIM" uit 2007 ergens gevonden; klinkt ook erg energiek!

Petje af voor deze heren!

avatar van Sir Spamalot
Ik blijf nog altijd moeite hebben met het nummer I Feel Sadness, dat zal altijd wel zo blijven, ik houd niet van die vis-noch-vlees-nummers oftwel ook powerballads genaamd. De zang blijft nog altijd in het Japans maar ik vind het zijn charmes hebben. De nummers zijn uitstekend en niemand wil buiten de band springen maar als er gitaarsolo's nodig zijn, dan krijgt men carte blanche. Ik heb deze onlangs in een tweedehands platenwinkel zien liggen, de vinylversie voor 5 euro, ik had al een mooi pakketje mee maar de volgende keer zal ik zeker niet twijfelen.

avatar van Sir Spamalot
@ Lonesome Crow, ik heb onlangs de vinylversie kunnen bemachtigen, RR 9882 (Roadrunner vaneigens) en daar wordt ene Masa Itoh als producer vermeld, geen flauw idee wie dat is. Wel staat als songschrijver van Dark Angel (Animals) ene Adrian Smith vermeld en... dat nummer is "published by Tabitha Music Limited". Als ik me niet vergis is dat de voornaam van zijn halve trouwboek. Heeft hij dat album geproduceerd, de queeste naar het antwoord gaat voort!

avatar van Barfly
Ik heb de Music For Nations vinylversie, geprint in Frankrijk. De drums klinken wat schel, vooral de cymbalen. Ik neem toch aan dat alle lp-versies qua productie wel gelijk zullen zijn.
Voor de rest zijn dit wat meer rechttoe-rechtaan metalnummers dan hun landgenoten van Loudness.
De zang in het Japans.... ach, daar word ik altijd zo vrolijk van.

Op de achterkant van de hoes staat nog helemaal onderaan:
'This album is dedicated to Y & T'
Daar zullen ze dan wel mee op tour zijn geweest, neem ik aan?

avatar van Sir Spamalot
Deze week zag ik de documentaire Flight 666 van Iron Maiden en wie zag ik daar rondlopen in die documentaire, Masa Itoh. Het is maar dat zijn naam op het scherm verscheen , dus die kleine twijfel over de producer is opgelost.

Barfly, bij mij staat er ook onderaan "This album is dedicated to Y & T", ik denk eerder dat het te maken heeft met de groepsnaam, welke verwijst naar het gelijknamige album van Y & T.

gar
Paar weken geleden in super goede staat op lp gekocht. Waanzinnig goede songs maar helaas is de productie enorm slecht. Schel en waar is de bas? Jammer. Toch blij met de plaat vanwege de errug goede songs