The Pineapple Thief - 3000 Days (2009)

Label: KScope

1. God Bless the Child (4:47)
  2. Shoot First (4:15)
  3. Part Zero (7:29)
  4. 137 (5:02)
  5. We Love You (8:35)
  6. Clapham (4:28)
  7. Dead in the Water (5:33)
  8. Kid Chameleon (7:02)
  9. Tightly Wound [Acoustic] (5:34)
  10. Remember Us (16:08)
  11. The World I Always Dreamed Of (7:12)
  12. Wretched Soul (5:00)
  13. All You Need to Know (4:14)
  14. Vapour Trails (8:57)
  15. How Did We Find Our Way (3:56)
  16. I Will Light Up Your Eyes (7:24)
  17. Subside (5:00)
  18. Private Paradise (11:46)
  19. Snowdrops (5:56)
  20. Too Much to Lose (14:49)
avatar van dynamo d
Eerste verzamelalbum van The Pineapple Thief. Ik heb bijna alles (op de zeldzame vinyl single Sherbert Gods en de download Shoot First na ) van deze band maar toch ben ik benieuwd naar dit overzicht. De nummers zijn geremasterd.
Ik draaide een keer een album van TPT en sindsdien is mijn vrouw ook weg van deze band. Klinkt gewoon lekker allemaal.

Kingsnake
Even een berichtje plaatsen voor de updates.
Verzamelaar is soms wel handig tijdens het schoonmaken/huishouden. Lekker divers.

avatar van dynamo d
Klopt eigenlijk wel wat Kingsnake schrijft.

avatar van Casartelli
De meeste versies zijn overigens (iets) anders dan de albumversies. Stemmen op enkel het kennen van de nummers is er derhalve niet bij.

Een leuke kennismaking maar niet meer dan dat.
Ik zet Tightly Unwound nog maar eens op.

avatar van snarf349
Voor degene die de muziek van TPineT nog niet kennen is dit verzamelalbum een meer dan goede kennismaking. Er staan behoorlijk wat goede nummers op met Remember Us als uitschieter.

Kingsnake
Voor iemand die niet alles heeft van The Thief, vind ik dit een top-plaat. Lekker lang en een goede songkeuze.
Ik draai deze op het moment helemaal grijs.

Het wordt dan toch eens tijd om de discografie van deze band te completeren thuis.

avatar van legian
eigenlijk op de gok gekocht, ken alleen maar de laatste 2 cds, maar ik moet zeggen dat er toch wel geweldige nummers opstaan.
word eens tijd om wat meer van hun op te gaan zoeken.

avatar van prodi9y9
net gekocht. klinkt tot nu toe allemaalm heerlijk! ik mis wel different world op deze best of!!!

edit: eigenlijk wel slim want ik ga tightly unwound toch ook maar aanschaffen om het voor mijn gevoel ''compleet'' te hebben!

avatar van prodi9y9
Ik kon alleen ''Variations on a Dream'' en ''Tightly Unwound'', dus nog lang niet alles. Dus in plaats van alle albums één voor één af te gaan leek me dit een goede oplossing en.;
WOOOOWWW dit is echt geniaal. Prachtig gewoon. Hier staan echt briljate nummers op, Hoe kan het zijn dat hier maar 10 stemmen heeft. Dat kan echt niet!!!! Ik denk dat liefhebbers van Porcupine Tree, Coldplay, Snow Patrol etc. dit geweldig zouden vinden. Deze mannen doen totaal niet onder als je het mij vraagt! En dit is alles behalve kopieren, ze hebben duidelijk hun eigen stijl wat ze toch wel uniek maakt. Een goede combinatie van de beuken en relaxen!

Reviews geven is niet mijn ding lijkt me zo. Ik ga het toch proberen want deze plaat verdient tot wel een langere review.

CD1. 4 sterren

1. God Bless the Child
Er zijn veel nummers op dit album wat ik nog niet ken. En hier meteen een kennismaking met het onbekende. En wat voor één! Volgens mij niet eens één van de favorieten..en wat een plaat. De bass op dit nummer is gewoon vet! Meteen de beuk erin met een prachtig einde. Heerlijke ''prog?''-rocker! Ik ben klaar voor de rest!
2. Shoot First
Dit nummer kon ik ook al, en deze vond ik een van de mindere van Tightly Unwound. Dit vind ik nog steeds. Het is zeker geen slecht nummer, maar deze ligt me gewoon wat minder.
3. Part Zero
Het gevoel dat ik bij het eerste nummer had is weer terug. Het begint er op te lijken dat ik een goede aankoop heb gedaan. Langere nummers lijken bij mij sowieso wel een beetje extra te hebben.. maar dan komt het mooie vloeiende begin en de op gang komende slagen op de gitaren het beste tot zijn recht. Gewoon een goed nummer met een prachtige solo!
4. 137
Niet slecht, maar deze heeft voor mij niets bijzonders net als het 2e nummer.
5. We Love You
Jaaaa! Dit bevalt me wel. Goede opbouw, prachtig gezongen en het 2e deel van de plaat onderscheid het nummer van een standaard simpel rock nummertje.
6. Clapham
Mooie plaat. Luisterd lekker weg. Als ik deze 5 keer heb gedraaid ga ik lekker meezingen, wat de meesten mij afraden!
7. Dead In The Water
Iets minder dan de vorige 2. Maar nog zeker geen slechte plaat. Integendeel, deze is goed!
8. Kid Chameleon
Een van de toppers op deze dubbelaar. De gitaren doen hier hun werken, en laten je helemaal meegaan in de muziek. Fenominaal nummer!
9. Tightly Wound (acoustic)
Het nummer kon ik grotendeels dus al. Goed meeslepend nummer!
10. Remember Us
Dit nummer kon ik al...gelukkig. Want dit is voor mij een van de beste nummers die ik ken. Heerlijke plaat zeg. Van de eerste tot de laatste minuut hoogstaande kwaliteit. Iedereen die nog niets van de band kent zou eigenlijk hiermee moeten beginnen!

Toch wil ik erbij zeggen dat ze hiervan af hadden moeten blijven. Het 2e stuk van de plaat klinkt nu wat anders in negatieve zin. Het is nu wat kaler. Zoals die eerst lekker dreunde doet ie dat nu niet meer...waarom nu?!! Van een goede plaat moet je afblijven. Hier stoor ik me wel. Het is niet zo dat het nummer nu slecht is, maar het was goed zoals die was! Verdomme jongens! Ik blijf dus gewoon de versie van Variations On A Dream draaien!

CD2. 5 sterren

1. The World I Always Dreamed Of
Begint rustig met een lekker dreuntje op de achtergrond. Hier komt de stem van Bruce alweer perfect tot zijn recht. Het nummer vloeit heerlijk weg. De laatste 3 minuten maken van dit nummer één van de toppers op deze verzameling.
2. Wretched Soul
Lekker energiek nummertje. Even de beuk erin.
3. All You need to Know
Redelijk rustig uitgebalanceerd nummer. De solo op het einde is hier ook alweer prachtig.
4. Vapour Trails
Goed uitgewerkt nummer. Het nummer blijft relatief rustig, maar dat is hier geen nadeel.
5. How Did We Found Our Way
Rustige plaat. Zeker geen slechte plaat, maar wél één van de mindere.
6. I Will Light Up Your Eyes
Dit nummer vind ik één van de beste. De eenvoud van de eerste minuutjes is hier juist een pluspunt. Zijn stem doet hier al veel van werk. Heerlijke meezinger (wat ik eigenlijk moet laten). De laatste 3 minuten geven hier een perfecte twist aan. Als de gitaren gaan meedoen krijg ik bijna kippenvel. Mooi, mooi, mooi!
7. Subside
Dit nummer kon ik al en staat terrecht op de verzamelaar! Simple as that!
8. Private paradise.
De eerste 4/5 minuten lijk ik het nummer een beetje uit het oog te verliezen. Maar wanneer het tempo omhoog gaat veranderd dit in één klap. Prachtig die drums gecombineerd met de rustige gitaren tussendoor. De solo op het einde maakt de plaat compleet. Het nummer duurt bijna 12 minuten maar had van mij nog langer gemogen!
9.Snowdrops
Ook hier weer een rustige opbouw waarna het tempo na 3 minuten wat omhoog gaat. Als je goed luisterd hoor je mij klappen na die 3e minuut! Aplaus voor de mannen!
10. Too Much To Lose
Deze kon ik ook al. Als je niet weet hoe je een album moet afsluiten. Bel Bruce voor een oplossing!

De stem van Bruce is werkelijk prachtig en past perfect bij de stijl van de band. Ook zijn de gitaarwerken goed uitgewerkt. De nummers hebben een goede opbouw met meestal een heerlijke ''climax''. Het productiegeluid is perfect. De wat oudere nummers doen qua geluid totaal niet onder voor de nieuwere nummers. Dit kan ik niet van veel verzamelalbums zeggen. De variatie van nummers is perfect zonder dat ze hun pineapple stijltje uit het oog verliezen. Gitaarwerken, goede vocalen met een vleugje van moderne mogelijkheden (denk aan de geluiden van de violen op de achtergrond). Ook weten ze hiermee de opbouw van de nummers boeiend te houden waardoor je niet de eerste 2 minuten over slaat. De 2e CD vind ik wel een wat beter dan de eerste!Er staan 2/3 iets mindere nummers op (2,4 CD1) maar thats it. De eerste CD geef ik 4 sterren en de 2e 5 sterren. Dan zou ik dus een 4,5 moeten geven. Maar doordat er een paar pareltjes opstaan geef ik gewoon de volle 5 sterren. Denk aan oa. Remember us, Too Much To Lose, I Will light Up You Eyes. Klein minpuntje voor mij is dat ik different world mis van tightly unwond. Dat nummer had hier toch zeker een plekje verdient lijkt me zo. maar dit mag de pret natuurlijk niet drukken.

Wat toch ook wel vermeld mag worden wanneer je een aankoop doet van ongeveer 18 euro (geloof ik) is dat je waar krijgt voor je geld. Voor 99% doet de muziek dat, dus daar zal ik niet over klagen. Maar de hoes van deze dubbelaar is ook super. Mooi boekje en mooi bedrukt allemaal. Toch ook wel een pluspunte waard.

Het lijkt wat vroeg om hier meteen 5 sterren aan vast te plakken. Meestal moeten albums bij mij langer groeien, bij deze heb ik hier geen last van. Het is niet bijzonder complexe muziek, maar dat vind ik juist het toppunt van deze band. Het steekt perfect in elkaar. Ik kan iedereen dit aanraden, maar ik ben bang dat dit een vergeten juweeltje gaat worden, wat zonde is voor de kwaliteit van deze plaat.... Mijn top 10 moet een plaatsje vrij gaan maken denk ik!

nicoot
Bijzonder volledige verzamelaar! Alleen Different World had er wat mij betreft nog op gemogen. Voor een luttele 12 euro gekocht op de stand bij het Blackfield optreden in Paradiso vorige week en absoluut geen spijt van. Wil je iemand into TPT krijgen, dit is de beste manier denk ik. Het dubbelalbum dekt zowat alle aspecten van hun muziek en is niet te lang (Unfold The Future van The Flower Kings is ongeveer even lang, maar 'veel te lang' als je begrijpt wat ik bedoel). Had zelf Tightly Unwound, Little Man, What We Have Sown, Variations on a Dream en SHIM al (en de liveplaat), maar hiermee krijg ik ook goesting om 137, 10 Stories Down en al de rest aan te schaffen. En wat klinkt Private Paradise lekker! Benieuwd naar de reissue van 10 Stories Down binnenkort!

sigurros88
Too Much to lose behoort tot mijn top 5 beste nummers aller tijden. Wat een meesterwek is dat toch!

Ozric Spacefolk
sigurros88 schreef:

Dat vind ik nou ook. Samen met Remember Us en Part Zero...

sigurros88
Eindelijk beginnen er wat mensen te stemmen op dit album!

avatar van Rinus
Goede verzamelaar. Door de bank heen sterke nummers. Al kan ik me er soms niet helemaal aan de indruk ontrekken, dat ik Radiohead invloeden hoor in sommige nummers..

avatar van SonicBrew
Album met de titel "3000 Days", waarop het geweldige nummer 3000 days ontbreekt ?

Ik heb overigens "Tightly Unwound" dubbel, voor geinteresseerden: voor een net prijsje mag de cd weg. Stuur maar een PM.