Comsat Angels - The Glamour (1995)

Label: Thunderbird

1. Psychedelic Dungeon (3:57)
  2. The Glamour (3:14)
  3. Audrey in Denim (4:46)
  4. Oblivion (7:38)
  5. Web of Sound (5:02)
  6. Breaker (6:21)
  7. Ss100x (3:40)
  8. Sailor (3:23)
  9. Demon Lover (3:11)
  10. Pacific Ocean Blues (5:17)
  11. Anjelica (4:07)
  12. Valley of the Nile (4:43)
  13. Spaced (8:55)
avatar van Nanne
De Comsat Angels maakten deze prima plaat na een mislukt commercieel avontuur. Zanger Stephen Fellows heeft een geweldige stem, die je vasthoudt. Enerzijds gevoelig anderzijds toch ingetogen.
Bij eerste beluistering valt deze plaat wat tegen, omdat veel nummers redelijk grunge-achtig klinken. Echter dit is een "grower". Dit is meeslepende muziek, die zich niet gelijk laat ontdekken. Er staan een paar fraaie nummers op:
SS100X, Valley of the Nile en Pacific Ocean Blues.

avatar van Alicia
The Glamour mag ik natuurlijk niet onvermeld laten. Terwijl de meeste groepjes uit datzelfde tijdperk het wat rustiger aan doen, zijn The Comsats weer wat ruiger geworden. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de eerste en tijdelijke persoonswisselingen in deze band. Er zijn bijna geen poppy nummers meer te vinden op deze plaat en ze zijn terug in de sfeer van "Sleep No More", echter wat minder donker en met een steviger geluid. Wat is gebleven zijn sterke meeslepende composities en het gevoelige stemgeluid van Stephen Fellows. Prachtige en voorlopig laatste album van The Comsat Angels.

perfume
Alicia schreef:

Dit album bevalt mij heel erg goed. Zal zeker komen door het wat steverige geluid. Daar hou ik wel van. Doet inderdaad sterk denken aan hun beginperiode. Een rock/wave album om van te smullen wat mij betreft!

perfume
Ik heb de versie uit 2007 heruitgegeven bij Renascent. Het interessante van deze heruitgave is dat het hier een dubbel cd betreft met allerlei bonustracks. Bovendien staan hier de versies op die de band in eerste instantie ook zo bedoeld had. Veel beter dan deze uitgave uit 1995 wat mij betreft. Op deze heruitgave toont de band al haar verschillende kanten van hele rustige nummers tot op sommige liedjes zelfs bijna noise. Een prachtig document is dit van The Comsats!

avatar van robbrouwer58
Oblivion is Comsat Angels op zijn best, die stem, die dreigende drens.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Deze vandaag op de kop kunnen tikken, pas 1 keer beluisterd maar klinkt gewoon goed.
Ik heb in ieder geval de dubbelaar in huis, vooral Psychedelic Dungeon valt direct in positieve zin op.
Nu het oudere werk van voor 1986 nog te pakken zien te krijgen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Sterke dubbelaar van The Comsat Angels, sluit mij aan bij bovenstaande meningen over dit album.
Dit is inderdaad een groeier gebleken, de duistere donkere kant van de band treedt weer op de voorgrond, op deze heruitgave van dit album gaat de band inderdaad van rustige ingetogen nummers ( Sailor ) naar regelrechte grunge ( middenstuk van het nummer Space! ).
De zang van Stephen Fellows blijft geweldig, blijft toch wel een van mijn favoriete zangers.
De toppers zijn voor mij Web Of Sound, Psychedelic Dungeon, Valley Of The Nile , Sailor & Pacific Ocean Blues.

avatar van Alicia
The Comsats weer eens uit de kast gehaald. Wat blijft dit mooi!

Alicia (Can Your Hear Me?) is je favoriet zeker @Alicia

Eén van de favorieten! ?
Mijn nickname 'Alicia' is inderdaad afkomstig van Alicia (Can Your Hear Me?)

Jean-Maurice
Dit album is en blijft een waardige afsluiter waar de band nog een keer laat horen wat ze allemaal in huis hadden en dat was héél veel. Ik weet niet of alle bandleden nog leven maar ik blijf hopen op een reünie.

avatar van Premonition
Jean-Maurice schreef:
Ik weet niet of alle bandleden nog leven maar ik blijf hopen op een reünie.

Op basis van dit laatste interview zit dat er voorlopig niet in. Wel hebben ze dus onlangs drie nieuwe nummers opgenomen, maar of deze binnenkort het daglicht gaan zien, is net zo onzeker als een reünie.