Calvin Harris - Ready for the Weekend (2009)

Dance
Label: Fly Eye

1. The Rain (4:36)
  2. Ready for the Weekend [Album Version] (3:37)
  3. Stars Come Out (4:28)
  4. You Used to Hold Me (3:49)
  5. Blue (3:40)
  6. I'm Not Alone [Radio Edit] (3:31)
  7. Flashback (3:48)
  8. Worst Day (3:46)

met Izza Kizza

9. Relax (3:48)
  10. Limits (3:41)
  11. Burns Night (2:19)
  12. Yeah Yeah Yeah La La La (3:16)
  13. Dance Wiv Me (4:23)

met Dizzee Rascal en Chrome

14. 5iliconeator (3:29)
Zit al tijden op nieuwe nummers van hem te wacthen!
De titeltrack en I'm Not Alone vind ik beiden heerlijk dus ik heb goede verwachtingen van dit album. Ben nu op eenderde van het album, klinkt erg lekker!

Met zijn single en vele internetberichten liet meneer Harris al weten dat hij een iets andere straat ingaat met dit album. Ik moet zeggen dat I'm Not Alone wat dat betreft wel de meeste uitschieter is en de rest nog veel geluiden heeft die herkenbaar zijn van zijn vorige album. Stars Come Out is daar een goed voorbeeld van.
Ik denk dat dit album 1 van mijn Guilty Pleasures wordt, aangezien zo nu en dan het Slam/Fresh FM gehalte zeer hoog is, maar toch lekker! (Zo luister ik ook niet constant 3FM in de ochtend...)

avatar van De Daniël
Een nieuwe Calvin Harris, dat stemt mij tevreden. Geheel in stijl is de hoes weer samengesteld. Hopelijk zijn de nummers dat ook.

avatar van T.O.
Ik vind die twee singles wel erg aanstekelijk, heerlijke anti-held is hij ook

avatar van De Daniël
Mmm, sommige nummers doen mij laten dansen, maar andere doen mij laten huilen. Erg gemengde gevoelens dus. Ik denk dat ik begin op 3,0.

avatar van NewYorkCityLight
I'm Not Alone vind ik erg leuke single.

Ready For The Weekend vind ik veel minder en doet me ook denken aan Can't Stop van Maroon 5.

avatar van CD-Recensies
Calvin Harris met serieuze humor

De nieuwe CD van Calvin Harris bevat naast een aantal als grap bedoelde lichtvoetige nummers ook een aantal serieuzere werkjes. Maar dit heeft niet geleid tot een aangenaam geheel naar mijn mening. Met een drietal nummers is het fijnste van Harris wel aangetoond.

"Nice work everybody, we did it - Calvin Harris' new album Ready For The Weekend is NUMBER ONE in the UK album chart! Shout out to everyone who went out and bought a copy”. Calvin HQ x
(Bron: calvinharris.co.uk)

Calvin Harris is als Adam Wiles in Schotland geboren (1984) en wist zich via internet (in het bijzonder MySpace) in de kijker te spelen van EMI, met een contract tot gevolg. Zijn muziek is voorzien van een grote hoeveelheid elektronica en heeft hier en daar de bezieling die een groot publiek in totale vervoering kan brengen zoals dat plaats kan vinden op dance/house feesten en concerten.

De eerder uitgebrachte single Acceptable in the 80’s (van de CD I Created Disco) heeft bewezen dat ook grappige nummers kunnen blijven hangen. Nog steeds blijkt dat dit nummer niet verveeld en de nummers Ready For The Weekend (met vocals van Mary Pearce) en Dance Wiv Me (met Dizzee Rascal) kunnen diezelfde status verdienen.

Echter naast deze hoogtepunten valt er weinig te genieten op deze CD. Een kleine uitzondering is 5iliconeator dat doet denken aan de Franse lounge van Air.

De humor van Calvin blijkt onder andere uit het op Youtube te vinden clipje, waarin hij een menselijke synthesizer creëert van 12 dames in bikini.

tekst overgenomen van mijn blog: cd-recensies.nieuwslog.nl

De videoclip van Ready for the Weekend is toch wel erg leuk. Geweldig refrein ook in dat nummer, jammer van de matige coupletten. Leuke post-80s-revival-kitch.

De nieuwe video van Flashback is anders zwaar tegenvallend. Stomme 'David Guetta'-achtige video. Ik vind Calvin steeds minder worden. Waar hij eerst een opschepperige synth-disco DJ was. Neemt hij zichzelf nu iets te serieus.... jammer.

avatar van Pretbek
Een van mijn favoriete albums. Ik kwam zijn werk toevallig tegen en werd aangenaam verrast. Niet veel later had ik dit album en het vorige in huis liggen.

Ik kan er eerlijk gezegd geen goed oordeel over vellen, omdat ik alle nummers geweldig vind klinken.
Het is i.i.g. géén eentonige drab met stukken die 30x per nummer herhaald worden. Geen van de nummers klinken het zelfde of gaan over het zelfde. Enerzijds zitten er grappige stukken en anderzijds ook serieuze diepgaandere stukken tussen. Ik vind het een dikke aanrader.

Zijn nieuwe single You Used To Hold Me is wel een erg lekker plaatje. Maar toch jammer dat hij van zijn eigen sound is afgestapt

Freekje schreef:
Echt niks mis met die video hoor.

avatar van Sfeermaker
I'm not alone is een leuk nummer binnen de hedendaagse dance scene. Daar blijft het helaas bij.

avatar van pureshores
dit album is wat ingetogener dan wat hij vandaag de dag uitbrengt en I'm not alone en Dance with me zijn heel leuke singles.

Calvin Harris maakte op zijn eerste twee albums lekkere elektronische dance muziek, met regelmatig een retro inslag. Dat zie je alleen al aan de titel van het debuutalbum: I Created Disco. Deze opvolger ligt toch wel in dezelfde lijn en bevat weer een behoorlijk aantal fijne nummers en aardige gastbijdragen.

Op plaat zijn het 2 LP's. En de eerste van die twee is het beste. The Rain & titelsong Ready For the Weekend zijn een prima start. Stars Come Out is een leuk nummer. Op kant B vinden we een sterke dancetrack in You Used To Hold Me, het beste nummer van de plaat I'm Not Alone & het hele aardige Flashback. De tweede LP ligt er op kant C net een niveautje onder. Kant D is wat relaxter, zeker met de mooie piano van 5iliconeator. Dance Wiv Me daarvoor vind ik één van de beste nummers..

Omdat de muziek toch wel erg goed in elkaar zit, prima geproduceerd is en er toch heel wat (best) goede songs op staan, rond ik de score naar boven af.