Polvo - In Prism (2009)

Label: Merge

1. Right the Relation (5:36)
  2. D.C. Trails (6:57)
  3. Beggar's Bowl (5:01)
  4. City Birds (5:21)
  5. Lucia (8:15)
  6. Dream Residue / Work (5:48)
  7. The Pedlar (3:37)
  8. A Link in the Chain (8:47)
avatar van we tigers
12 jaar na Shapes een nieuw album van Polvo!
Ik ben nu bezig met de eerste luisterronde en een golf van nostalgie komt over me heen. Heerlijke tegendraadse gitaarlijnen spatten met veel plezier uit de speakers in mijn woonkamer is het weer even helemaal 1996.

nijme255@adsl
Inderdaad, een fijn plaatje.

avatar van MVW
MVW
Heel aangename verrassing deze nieuwe Polvo. Had er eigenlijk niet veel van verwacht maar zet hem toch vrij vaak op. Lekker creatief gitaarwerk met bijpassende zang

avatar van robbizzel
Beggar's Bowl, erg indrukwekkend nummer. kende dit niet, maar ben behoorlijk benieuwd geraakt!!

Jaren gewacht op een mogelijk reunie en eindelijk is het zover.
Wederom een prachtige plaat, wel anders dan de oudere platen maar toch weer polvo. Complexe structuren en toch weer die fantastische melodieuze basis en ondertoon. Iedere keer ontdekt men weer iets anders. Het leuke is dat het geen pretenties suggereert om ook maar iets bestaands te imiteren. Polvo is wat mij betreft redelijk uniek. Apart getunede gitaren waardoor toch weer een eigen sound geproduceerd wordt.

Ennehh.....het kan niet op: Ze treden op in Utrecht, Tivoli 16 december!!!! Het enige concert in Nederland.

Kosinski
Nu op de luisterpaal bij VPRO.

Vette plaat dit zeg! Ik ben de naam van Polvo wel eens tegen gekomen, maar dit is het eerste dat ik van ze hoor. Aanrader wel voor mensen die van Amerikaanse gitaarrock a la Sebadoh, Sonic Youth, Chavez, Pavement, etc. houden.

avatar van MVW
MVW
Na de zoveelste luisterbeurt dit jaar nog maar een half sterretje erbij. Fantastisch album hebben deze heren gemaakt Ik denk dat ik nog een beetje ga schuiven in mijn top 10 van 2009 en dan zou het zo maar kunnen dat Polvo op 1 uitkomt.
Ben benieuwd hoe het vanavond in Tivoli wordt....

avatar van tangerine
Erg fijne plaat dit inderdaad!

Opzet is simpel gezegd over de gehele linie hetzelfde; aangename vocalen, bas en drums in stereo plus een gitaar links en eentje rechts. Maar wat er vervolgens mee gedaan wordt is heerlijk. De ritme sectie legt een solide basis waarover zeer innovatieve en toch aanstekelijke gitaarpartijen worden gespeeld.

Eerste twee nummers vind ik direct de twee mindere (maar zeker niet slecht), reden om het album een tijd links te laten liggen. Het geweldige Beggar's Bowl (dat einde!) heeft ervoor gezorgd toch door te zetten en dat heeft geloond. Na een mini dipje in de vorm van City Birds, is het met vier 5* waardige nummers aan het eind een waar genot om het album keer op keer in zijn volledigheid te beluisteren. Het slotakkoord verdient daarbij nog speciale vermelding als - in mijn ogen - beste nummer van de plaat.

Jammer dat ik er niet bij kon zijn in Tivoli...

avatar van Doc
Doc
ai..... dacht ik mijn eindejaarslijstje rond te hebben....... krijg je dit.
Goeie plaat zeg. Vooral het tweede gedeelte.

avatar van andnino
Beetje een wisselvallig gevoel bij deze plaat. Lucia en Beggars Bowl bijvoorbeeld zijn prachtig, maar Right the Relation en City Birds vind ik weer een stuk minder.

avatar van Hendrix4live
Een van de beste platen van 2009

avatar van Hendrix4live
Heb hem nu in mijn top 10 staan. Wat een heerlijk album. Lucia is toch wel een van de beste songs die ik de laatste tien jaar heb gehoord.

avatar van andnino
Tsja, al redelijk vaak geluisterd inmiddels, en ik hoor wel dat er kwaliteit in zit. Ik geniet er alleen niet zo van. Toch een 3,5*, maar ik luister het niet meer.

Heerlijke complex gestructureerde, tegendraadse "lofi progrock" (bij Polvo kunnen deze tegenpolen door elkaar gebruikt worden!). Wel voor de geoefende luisteraar met geduld en zin in avontuur en improvosatie (= improvisatie + provocatie). De klasse hoor je in principe meteen, de schoonheid ontwaard zich later en bij vaker luisteren steeds meer. In prism is m.i. een van de betere Polvo-albums, maar echte miskleunen ken ik niet.
Voor liefhebbers van gitaarrock, o.a. Pavement/ Sebadoh(-adepten), maar vooral ook bands als Sonic Youth, (de vroege) Modest Mouse en ook wel Motorpsycho.

Pff als ik zo'n nummer als Lucia hoor denk ik... Wat is er allemaal nog voor ondergrondse topmuziek waar ik totaal geen weet van heb en misschien wel nooit zal hebben? Een treurige en hoopvolle gedachte.