Neon Indian - Psychic Chasms (2009)

Alternatieve titel: Mind Ctrl: Psychic Chasms Possessed

Electronic / Pop
Label: Lefse

1. (AM) (0:25)
  2. Deadbeat Summer (4:03)
  3. Laughing Gas (1:44)
  4. Terminally Chill (3:30)
  5. (If I Knew, I'd Tell You) (0:48)
  6. 6669 (I Don't Know If You Know) (3:21)
  7. Should Have Taken Acid with You (2:21)
  8. Mind, Drips (3:09)
  9. Psychic Chasms (4:06)
  10. Local Joke (3:27)
  11. Ephemeral Artery (2:52)
  12. 7000 [Reprise] (0:56)
  13. Deadbeat Summer [Toro y Moi Remix] * (2:58)
  14. Should Have Taken Acid with You [Body Language Remix] * (3:18)
  15. [If I Knew, I'd Tell You) (Javelin Remix] * (3:08)
  16. Mind, Drips [Bibio Remix] * (4:11)
  17. Terminally Chill [YACHT Remix] * (3:51)
  18. Ephemeral Artery [Darby Cicci of the Antlers - Fresh Breath Remix] * (2:59)
  19. Psychic Chasms [Twin Shadow Cover] * (3:07)
  20. Local Joke [Dntel Remix] * (3:50)
  21. Psychic Chasms [Anoraak Remix] * (4:45)
avatar van Urbanoetang
Na mijn eerste luisterbeurt zie ik hierin een kansmaker voor mijn top 10 van 2009 lijstje. Leuke mix tussen simpele gitaar riffs en synths, wat zorgt voor een heerlijk zweverig, toegankelijk electropop-plaatje. Start met een 4, hoewel dit cijfer vrijwel zeker nog zal stijgen.

Deadbeat Summer en Should Have Taken Acid with You zijn geweldige electropopliedjes, en er staan nog een paar kleine pareltjes op dit plaatje, maar met een lengte van slechts een half uur en dan nog zoveel filler vind ik dit allemaal iets te mager voor een full-length. Voegt zeer weinig toe aan de eerder vrijgegeven EP-versie van Psychic Chasms.

Dwangbuis
Aan de EP heb je, denk ik ook, genoeg. Ach wat, dat ge-wel-di-ge Should Have Taken Acid With You staat op beide, dus mij maakt het niet veel uit

avatar van Lennart_M
Deathbeat Summer is heerlijk. Ik moet denk ik dit album wat meer tijd gunnen, hij blijft nu nog haken op 3*.

spherepeer
Echt vet dit, soort van doffe jaren 80 beats in een lekker vrolijk retro-jasje. Vooral should have taken acid with you is echt geniaal

elrayo
Deadbeat Summer is een leuk nummer en Should Have Taken Acid with You is wel aardig, maar verder toch wel teleurstellend. Veel bands de laatste tijd die een fantastisch nummer maken, maar waar het album van tegenvalt. Helaas.

avatar van SilverGun
Oneens. Vind dit juist een plaatje met een mooi constant niveau. Heerlijk retrogeluid. Gaat wel in mijn top-5 jaarlijstje belanden.

Heb momenteel nog de gepindakaaste versie. Weet iemand met de gekochte CD of het volume van 6669 (I Don't Know If You Know) opzettelijk wat lager is dan bij de overige tracks?

avatar van KampF
Hoe vaker hoe beter!

elrayo
Ik vind dit album eigenlijk ook wel leuker worden. Alleen blijven Deadbeat Summer en Should Have Taken Acid with You de uitschieters voor mij!

spherepeer
Ik kan er echt niet genoeg van krijgen, heerlijke plaat!

avatar van KampF
miljaar, ik ook ! Geweldig is dit

RedLightCityBoy
Ik begin maar eens met vier sterren. Ontzettend lekkere plaat die je in een korte tijd een heerlijke feeling mee geeft. De titeltrack Psychic Chasms is trouwens heerlijk... wat een melodie! (maarja welk nummer van dit album heeft dat eigenlijk niet).

avatar van SilverGun
Maar niemand heeft verder dus last van een lager volume in 6669?

Nee, geen last van...

avatar van jurado
SilverGun schreef:
Maar niemand heeft verder dus last van een lager volume in 6669?

Ik moet zeggen dat ik de productie sowieso niet echt geweldig vind,het zwabbert een beetje alle kanten op heb ik het idee.
De nummers hadden ook wel wat beter uitgewerkt mogen worden , hier gebeurt het zelfde trucje te vaak.
Matig **1/2

Dat van de productie vind ik nu juist de charme. Lekker rommelig.

herman schreef:
Dat van de productie vind ik nu juist de charme. Lekker rommelig.

Precies, dat juist vind ik heerlijk aan deze muziek.

Al die doffe dreunen, té catchy melodietjes en wazige zang, op zo'n lekker niet perfecte manier geproduceerd zijn wat het allemaal zo geweldig maakt .

avatar van SilverGun
Met de productie is wat mij betreft ook weinig mis, maar dat probleempje met het volume is er bij elke versie die ik luister. Draai voor de lol 6669 en Psychic Chasms eens achter elkaar, die snerpende synthesizer in dat laatste nummer overstemt alles wat er maar in 6669 te horen is.

RedLightCityBoy
Psychic Chasms het beste nummer van het jaar? Ik blijf dat nummer maar draaien!

Deewee
Psychic Chasms en Mind, Drips blijven voor mij de uitschieters!

avatar van OldRottenhat
Grappig, in de veronderstelling dat ik hier met een voor mij onbekend bandje te maken had, heb ik mij gewaagd aan een eerste luisterbeurt! Blijkt dus dat ik dit al eens live gezien heb, een maandje of 2 geleden bij één of ander VICE/MTV feest ergens in Amsterdam! Op het album herken ik een aantal dingen die ik dus live al gehoord heb (waaronder het bijzonder catchy Deadbeat Summer). Daarnaast nog een paar aardige nummers, verder doet het me allemaal niet zo heel veel.

avatar van sander.
Leuk album! Niet te serieus maar wel dwingend, qua melodieën. Twaalf nummers en maar een halfuurtje muziek, precies de juiste dosering. Dat het een tikje lo-fi is (ik ving ook al de term glo-fi op, maar volgens mij heet dit ook nog eens 'chill wave') vind ik juist wel charmant.

Tip voor wie dit ook aangenaam vind: Washed Out - Life of Leisure (2009)

avatar van -SprayIt-
Doet me beetje denken aan Daft Punk? :$

Soms dan he.

avatar van gherdt
Vage, kleurrijke paddotripshit op een jaren 80 kermis met maar half werkende instrumenten. Doffe beats, rookgordijnen, acidsynths en ijle zang. Het is even wennen, de geluidenbrij in Deadbeat Summer is soms zelfs ronduit lelijk (die gitaar whaahh) maar toch weet deze plaat je in eerste instantie op charme en vervolgens ook op kwaliteit volledig in te palmen. En wat een stijgende lijn, elk nummer lijkt weer beter dan het vorige!! En inderdaad lo-fi Daft Punk sferen ja, die ongedwongen achteloosheid....

LoveStoned
Deadbeat Summer heb ik helemaal grijs gedraaid. En ironisch genoeg, ken ik de rest van het album niet. De moeite waard?

avatar van Teunnis
Een exotische cocktail van synthpop uit de jaren '80, shoegaze en een hele hoop electronische stijlen, met een hiphop-attitude. Zo zou ik de nieuwe beweging, chillwave, willen omschrijven. Eerder ontdekte ik al Washed Out en Javelin, beiden ook uit 2009, en daar heb ik geen spijt van. Zeker Javelin is de moeite waard.

Favorieten zijn, na de eerste luisterbeurt, Deadbeat Summer, Should Have Taken Acid with You en Psychic Chasms

khonnor
één ridicuul verslavend plateke... lekker lo-fi, lekker cocktail, lekker tot heupwiegen aanzettend, gewoon lekker...

maw ik begrijp geen ene reet van die ridicuul lage score van 3,3 en ne scheet

avatar van jurado
.....een puntje erbij. Moet toch kwijt dat de plaat mij nu iets meer boeit dan eerder.
Live is dit , afgaande wat ik op youtube heb gezien,volgens mij erg goed. (band-vorm)

avatar van Tha)Sven
Heerlijke trip dit. Gewoon ideaal om lekker te relaxen bij mooi weer.

avatar van Chronos85
Binnenkort (3 augustus) samen met Chad VanGaalen en Ringo Deathstarr in de Bitterzoet te bewonderen.

avatar van Jannemanneke
er bestaat ook een versie met 7 bonus tracks (remixes) hiervan

avatar van rolandobabel
ok, weer een voorbeeld van hoog gewaardeerd door pitchfork, en lage cijfers op musicmeter,
wat hebben die bandds: xiu xiu, gang gang dance, girl talk, the bug, deerhof, neon indian, black dice, the books, toch gemeen?

rolandobabel schreef:

Grappig genoeg vind ik ze bijna allemaal niks aan (Girl Talk, The Bug en The Books uitgezonderd, die ken ik niet goed genoeg om erover te oordelen). Deze Neon Indian heb ik destijds wel een aantal keer geluisterd, vond ik toen wel goed, maar beklijft absoluut niet. Duidelijk een tijdelijke hype voor mij.