Quentin Tarantino's Inglourious Basterds (2009)

Score / Pop
Label: Warner Bros.

1. Nick Perito - The Green Leaves of Summer (1:56)
  2. Ennio Morricone - The Verdict (Dopo la Condanna) (1:13)
  3. Charles Bernstein - White Lightning (2:54)
  4. Billy Preston - Slaughter [Album Version] (4:24)
  5. Ennio Morricone - The Surrender (La Resa) (2:48)
  6. The Film Studio Orchestra - One Silver Dollar (Un Dollaro Bucato) (2:03)
  7. Zarah Leander - Davon Geht Die Welt Nicht Unter (2:05)
  8. Samantha Shelton and Michael Andrew - The Man with the Big Sombrero (1:49)
  9. Lilian Harvey & Willy Fritsch - Ich Wollt Ich Waer ein Huhn (2:44)
  10. Jacques Loussier - Main Theme from Dark of the Sun (3:10)
  11. David Bowie - Cat People (Putting Out the Fire) (4:10)
  12. Lalo Schifrin - Tiger Tank (1:18)
  13. Ennio Morricone - Un Amico (2:35)
  14. Ennio Morricone - Rabbia E Tarantella (3:54)
Laat ik meteen maar zeggen dat ik een enorm groot fan van de films van Quentin Tarantino ben.
En zoals velen weten zijn ook de soundtracks behorende bij zijn films altijd erg opvallend te noemen omdat de beste man telkens weer met onverwachte tracks op de proppen weet te komen: vergeten nummers uit vervlogen tijden, maar ook zijn voorliefde voor spaghetti-westerns zien we regelmatig opduiken, zo ook op de soundtrack behorende bij de film Inglourious Basterds en hier dan in de vorm van de Ennio Morricone tracks die deze keer zeer duidelijk aanwezig zijn mogen we wel stellen: nummers uit The Big Gundown, Revolver en Allonsanfàn.
Maar er staan ook andere tracks uit andere films op waarvan de meeste mij echt niets zeggen. Ik noem een film als Glückskinder (Ich Wollt Ich Wär Ein Huhn) of Hi Diddle Diddle (The Man With The Big Sombrero).
Wat mij deze keer opvalt is dat het nu veel meer om echte filmmuziek draait en dat er redelijk wat instrumentale nummers op staan. Maar zoals altijd bij Tarantino zijn het reeds bestaande nummers die bij elkaar gezet zijn en kunnen we niet echt van een soundtrack spreken. Op het eerste gehoor lijkt dat telkens weer een allegaartje, maar toch past het telkens wonderwel goed bij elkaar.
De nummers waarop gezongen wordt zijn nu ook wat afwijkender in de vorm van de duitse liedjes uit lang vervlogen tijden.
Blijft over de track die ook wel in andere film had kunnen opduiken: Belly Preston's Slaughter en de keuze voor David Bowie's Cat People uit de gelijknamige film, alweer daterend uit 1982.
Naast een groot liefhebber van de films ben ik dat ook van de soundtracks die ik allemaal in bezit heb. Deze vind ik wederom erg plezierig maar beschouw ik wel als een iets mindere in de reeks.
Wat ook nieuw is is het feit dat ik nu de soundtrack heb gehoord voordat ik de film gezien heb. Normaal gesproken koop ik de cd's pas als ik door de film weer eens enthousiast ben gemaakt voor de heerlijke muziek (bij de vorige film Death Proof was dat zeer duidelijk het geval toen ik uit de bioscoop gelijk doorliep naar de cd zaak om de soundtrack te kopen).
Komend weekend weet ik of de film inderdaad zo goed is als menigeen weet te vertellen maar nu weet ik dat ook deze soundtrack een zeer bijzondere is passend bij Tarantino. Hij zet zijn eigen traditie lustig voort.

avatar van TerryA
uiteindelijk veel Morricone op een van Tarantino`s soundtrack albums al zit er meer van de maestro verwerkt in de films score dat niet op deze cd zit ... ook leuk om die oude 80s hit van Moroder & Bowie (van de film Cat People) weer aan mensen te brengen via deze score ... maar Ennio Morricone steals the show!

zo ver de film betreft, duidelijk zwaar beinvloed door Sam Peckinpah`s "Cross of Iron"

Cross of Iron (1977) - MovieMeter.nl

Is de uitvoerig van Cat people de zelfde als uit de film Cat People?

avatar van Thunderball
Vraagje:
Track 12 Tiger Tank is die muziek oorspronkelijk uit Kelly's Heroes?
In de film zat ergens muziek die me daar zeer sterk aan deed denken.

Thunderball schreef:
Vraagje:
Track 12 Tiger Tank is die muziek oorspronkelijk uit Kelly's Heroes?
In de film zat ergens muziek die me daar zeer sterk aan deed denken.

Klopt helemaal

Voor de liefhebbers de tracks die wel in de film zitten maar niet op deze soundtrack staan (bron: wiki):

"L'incontro Con La Figlia" - Ennio Morricone
"Eastern Condors" - Sherman Chow Gam-Cheung

SSS

SSS schreef:
Het is maar een soundtrack... wil dan liever eerst de film zien.

En die is zeker aan te bevelen wat mij betreft

avatar van Harco
Fijn soundtrackje weer, hoor. Vooral die Morricone-composities komen goed tot hun recht.

avatar van TerryA
jessis schreef:
Is de uitvoerig van Cat people de zelfde als uit de film Cat People?

ja, dus niet de remix wat ze toen als single hadden uitgebracht. Tot nu was de originele versie allen op de Cat People soundtrack terug te vinden/horen en in de meeste gevallen was dat op vinyl ook omdat CDs pas daarna populair werden en een CD release van Cat People was bijna niet te vinden en daarna nooit populair genoeg geweest om het op CD weer uit te brengen dus aan QT hebben we te danken dat deze versie nu makkelijk te krijgen is op een goed verkopende soundtrack.

avatar van barrett
Quentin Tarantino staat niet alleen gekent om zijn goede muziek, maar bij mij ook voor zijn toffe en goed gekozen muziek. Ik ben wel benieuwd naar deze plaat.

Bedankt voor de uitleg TerryA, ik ken alleen de versie van op Let's Dance en ik had wel eens gelezen dat op Cat people een andere versie stond en zo horen vond ik deze versie van Ingl. basterds wel beter dan van Let's Dance.
Dit paste wel goed bij de filmscene trouwens.

avatar van Hans Brouwer
SSS schreef:
Het is maar een soundtrack... wil dan liever eerst de film zien.
Ik sluit me graag aan bij de woorden van aERodynamIC: ga Inglourious Basterds zien in de bioscoop. Inglourious Basterds kreeg lovende recensies in de media en inderdaad.... de film (zojuist gezien in Pathé Amsterdam Arena) is geweldig. En de muziek te vinden op deze soundtack "Quentin Tarantino's Inglourious Basterds (2009)" is natuurlijk ook fantastisch. Wat hier al is geschreven: dat kan Quentin Tarantino wel worden toevertrouwd. M.i moet U de film wel hebben gezien om te kunnen genieten van deze soundtrack.

Father McKenzie
Eens piepen wat er allemaal op deze "soundtrack" staat, want ik had potdorie niet eens van de film gehoord, al zappende op You Tube stuit ik daar op deze film...

Ik denk dat ik nèt even een weekje in Friesland zat op vakantie toen deze film is uitgekomen, jammer, want ik ben een Tarantino fan, niet enkel voor zijn films, maar zeker ook voor de voortreffelijke scores...

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
Dit is toch geen score?

neo (crew)
Het overgrote gedeelte van de tracks zijn afkomstige van oudere scores en worden ook zodoende als score in de film gebruikt.

avatar van HarmJanStegenga
Father McKenzie schreef:
Eens piepen wat er allemaal op deze "soundtrack" staat, want ik had potdorie niet eens van de film gehoord ... jammer, want ik ben een Tarantino fan, niet enkel voor zijn films, maar zeker ook voor de voortreffelijke scores...
En jij noemt jezelf een ''fan'', terwijl je in oktober '09 (toen je het bericht postte) nog nooit van de film had gehoord? Leuke fan ben je dan.

avatar van beaster1256
ja, father , een blunder van je !!!

niet alleen de film is een meesterwerk maar deze soundtrack is ook prachtig samengesteld en een must voor in de collectie !

Father McKenzie
Hoezo een blunder? Ik heb sinds gisteren de film, en heb er erg van genoten.

Ik kan het ook niet helpen dat die film uitkwam nèt toen ik op het einde van de wereld - in Friesland notabene - met vakantie was, toch?

avatar van Harco
Ik woon in Friesland en heb hem op de premièredag gezien. Je argument houdt geen steek, Father. Hier op het einde van de wereld zijn we ook van alle nodige gemakken voorzien.

Harco schreef:

Zeker weten, het eten, de drank, de mensen waren allemaal top in Friesland, en toch.... ik heb daar nergens van het uitkomen van Tarantino's nieuwste gehoord, ik zal teveel foto's van bootjes en watertjes genomen hebben, denk ik

avatar van Hendrix4live
Leuke soundtrack. Er zaten toch wel erg goeie dingen tussen. Het openingsnummer, David Bowie, Ennio Morricone, en Billy Preston vond ik het beste.

Ik had later de film pas gezien maar die vond ik verschrikkelijk grappig. Vooral dat stukje met de 'italianen'. Of natuurlijk de champagne scene.

avatar van LeRoi
Geinige film met een aardige soundtrack. 'Cat People' van Bowie springt er uit, maar overigens ken ik betere soundtracks van mr. Q.

avatar van Vortex
Wat een ongelooflijk goede soundtrack is dit !
Veel klassiek en, zoals altijd bij een OST van QT, een paar zeer goede 'supersounds of the seventies' platen tussendoor!
Geen stukjes gepraat op op dit album, iets waaraan ik me bij de OST van Death Proof een beetje aan stoor. Maar eigenlijk horen stukjes uit de film wel op een soundtrack.

LeRoi schreef:

Die van Pulp Fiction...(?)