Dynas - The Apartment (2009)

Label: BBE

1. Intro (0:41)
  2. Higher Definition (3:09)
  3. Challenges of L.O.V.E. (Leaving One Virtues Behind) (4:12)
  4. The Future (3:57)

met DJ Jazzy Jeff

5. Illa's DVD (Skit) (0:38)
  6. Crown Royal (3:50)
  7. Totally Tanya (4:20)
  8. The Apartment (5:14)
  9. Family Jewels (3:15)

met Slick Rick

10. Becky vs. Illa (Skit) (0:42)
  11. It's My Turn (4:51)
  12. 90 Degrees (5:58)

met Wrekonize, LMS en Rich Medina

13. The Apartment 2 (3:44)
  14. Brad & Becky (Skit) (1:13)
  15. Come Along (3:47)

met Tiye Phoenix

16. Hey Sister (3:50)

met Tone Trezure

17. Think It Over (3:38)
  18. Outro (1:15)
avatar van Osiris Apis
Hele rits dope producers leveren de beats voor dit album: 9th Wonder; DJ Jazzy Jeff; DJ Rhettmatic; DJ Spinna; Exile; Illmind; J. Dilla; Khrysis; MPhazes; S1.
Ik zie dat Dynas een bijdrage heeft gedaan op het album van Dela.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik zie zojuist dat deze plaat gelekt is maar met een andere tracklist, klopt deze wel?

avatar van FunkyMonk
Ziet er goed uit...

Rhythm & Poetry schreef:

Nee, die klopte niet. Ik heb het aangepast.

avatar van Modder-Eter
Die beat van Jazzy Jeff op It's My Turn is crazy!

avatar van Rhythm & Poetry
Over het algemeen goede producties, maar ook dit album is het toch net niet (lees: toch een krappe voldoende). Met It's My Turn staat er gelukkig wel een absolute knaller op en verder is er op productioneel gebied vaak wat te genieten. Maar het is Dynas zelf die ik toch echt te matig vind. Hij heeft geen uitzonderlijke stem en zijn lyrics vind ik ook niet ver boven het gemiddelde uitsteken. De gastartiesten vind ik, op Slick Rick na, ook niet al te best.

avatar van hiphopmaster
Tot nu toe vind ik 2009 een zeer teleurstellend hiphop-jaar. Chali 2Na, Eyedea & Abilities, Chubb Rock & Wordsmith, Awol One, AZ, Cage en Sleep droppen stuk voor stuk een teleurstellende cd af, misschien vergeet ik er nog wel een paar. En releases zoals deze zorgen er niet voor dat ik positiever over 2009 ga denken. Zeer matige beats en Dynas zelf is inderdaad maar een matige rapper. Ook het door R&P geprezen It's My Turn is voorspelbaar....dat kunstje is vaker geflikt!
Sterretjes deel ik nog niet uit, luister deze cd nu pas voor de 2e keer. Maar veel zullen het er niet worden!
Hopelijk gaan Brother Ali, PUTS, Esoteric en wellicht misschien mijn held Sage Francis dit jaar nog muzikaal redden?!

avatar van Rhythm & Poetry
Acts als P.O.S., Cage, D-Sisive enThe Super Chron Flight Brothers heb je ook al geprobeerd?

avatar van hiphopmaster
Cage heb ik geprobeerd, vond ik op zich nog wel redelijk. Maar hij kan beter. P.O.S. vond ik ook niet bijzonder, D-Sisive krijg ik voorlopig niet te pakken, maar Super Chron Flight Brothers daarentegen wel.

hiphopmaster schreef:
P.O.S. vond ik ook niet bijzonder

Nee dan ligt het toch aan jou.

avatar van hiphopmaster
Dat weet ik ook wel, ben een errug grote zeikerd.....

avatar van Modder-Eter
Rhythm & Poetry schreef:

Nee dan ligt het toch aan jou.

Amen, dat is nog altijd het beste album van het jaar op het lijstje. Hopelijk en waarschijnlijk wordt hij deze maand afgelost door Brother Ali.

Om nog even over Dynas verder te gaan. De beats zijn nice, maar komen vaak toch nog iets tekort. Daarnaast heeft Dynas wel een lekkere stem en delivery, maar niks unieks. Beetje een dertien in een dozijnrapper op dat gebied.

Wel een lekker tussendoortje tot het echte werk dat vanaf september komt.

Rene1979
Dit is wel mijn ding klinkt goed ik w8 nog even met een beoordeling

Rene1979
Lekker album!

avatar van Rhythm & Poetry
Als onder meer DJ Jazzy Jeff, Exile, DJ Spinna, J Dilla en Khrysis op een album produceren, dan denk je als luisteraar met een gelouterde rapper te maken te hebben. Maar niks is minder waar: Dynas heeft het voorrecht om op zijn album The Apartment (opvolger van het enkel digitaal gereleasde Me, Myself & Rhymes) met enkel topproducers aan de slag te mogen gaan. En als slagroom op de taart levert Slick Rick ook nog eens een gastbijdrage af.

Dat dit echter niet garant staat voor succes moge duidelijk zijn. Het kan zelfs zo zijn dat het Dynas alleen maar extra druk geeft. Dat lijkt op The Apartment het geval te zijn, want of hij nu echt niet beter kan of dat hij zich gewoon te graag wil bewijzen is niet duidelijk. Wel blijkt dat hij als rapper niet echt uit de verf kan komen. Het gehele album lang rapt hij op dezelfde toonhoogte, in vrijwel hetzelfde tempo. Daarmee weet hij zich dus al niet te onderscheiden en daar komt ook nog eens bij dat hij tekstueel geen potten kan breken. Ook al is het concept achter het album alleraardigst. Op The Apartment vertelt Dynas over de hoogte- en dieptepunten die hij in zijn eigen woning beleefde - van vriendinnen die over de vloer kwamen tot en met de eerste teksten die hij thuis schreef - hetgeen de titel van het album meteen verklaart.

Beter dan de raps van Dynas zijn de beats. Logisch, aangezien de producers van het album allemaal een karrenvracht aan ervaring hebben. DJ Jazzy Jeff laat horen een meester te zijn als het om cuts gaat, want zijn bombastische productie op The Future is één van de absolute smaakmakers. Met name als de DJ de klassieke slagzin Shame on a Nigga van Ol’ Dirty Bastard ten gehore laat brengen kan het niet meer verkeerd gaan. Maar er is op productioneel gebied meer om van te genieten : de titeltrack bijvoorbeeld, verzorgd door wijlen J Dilla. De rustige pianoklanken sterven steeds op een mooie manier weg.

Dan is er ook nog de bijdrage van Slick Rick, en alleen zijn aanwezigheid - op het nummer Family Jewels - is al genoeg om menig hiphophart sneller te laten slaan. Zoals altijd is het bijzonder om Slick Rick te horen rappen en bovendien klinkt zijn bijdrage prima verzorgd. Ook niet geheel onbelangrijk: Dynas kan zich aan het niveau van de grootmeester optrekken en laat zo toch horen over talent te beschikken.

It’s My Turn is ook nog één van de oogappels op The Apartment. Wederom mag dit voor een groot deel op het conto van DJ Jazzy Jeff geschreven worden, want de man levert opnieuw een krachtige beat. Dit keer niet met herkenbare scratches, maar met fraaie blazers. Het geeft Dynas in ieder geval de ruimte om een lekker refrein te rappen: “This is my bitch, my girl, my world//She ain’t never been a virgin, but it’s my turn!” Toegegeven: hoogstaand is het niet, vermakelijk is het des te meer. En zo lijkt Dynas toch nog wat te zijn losgekomen.

Het concept achter The Apartment is goed, de uitwerking van rapper Dynas is matig. Hij heeft het geluk dat er een team van goede producers achter hem staat, en ook met de bijdrage van Slick Rick mag hij zich gelukkig prijzen. De ervaren mensen hebben de plaat gered, want Dynas zelf heeft nog van alles te leren. Zolang hij zijn paar positieve punten verder uitwerkt is zijn carrière absoluut nog niet verloren.

Modder-Eter schreef:
Die beat van Jazzy Jeff op It's My Turn is crazy!

Zeker! Is volgens mij een Bob James sample.