Babylon Circus - La Belle Étoile (2009)

Frankrijk
Ska
Label: Skycap

1. Des Fois (4:03)
  2. Marions Nous Au Soleil (3:22)

met Karina Zeviani

3. L'Envol (3:07)
  4. Sur La Tête (4:06)
  5. La Cigarette (3:43)
  6. Perdu (3:11)
  7. Valsamourette (0:51)
  8. Nina (3:24)
  9. Le Fils Caché du Pape (3:01)
  10. Sista (3:22)
  11. Une Minute (3:17)
  12. Ici (3:40)
Ik weet niet zeker of het alleen onder ska valt, immers, ik heb nog nooit een ska- nog reggae-plaat gehad die op me moest groeien voordat ik hem gaaf vond.
Het geluid beweegt zich hier naar een modernere versie van Manu Chao met de synthesizertjes, kleinere rol voor de blazers, en een geluid dat niet onder reggae, noch onder ska valt. De nummers zelf kenmerken zich ook door hun gecontroleerdheid, niet meer de zwierige balkanmuziek die nog te vinden was op Dances of Resistance.
Dit alles heeft waarschijnlijk te maken met een wodka-ongeluk van de trap af die de zanger maar ternauwernood heeft overleefd (Sur la Tête) en een achtervolging door de straten van Moskou waarbij ze werden gepakt door de politie om het maken van teveel herrie. Sinds deze twee gebeurtenissen zijn ze iets volwassener, verantwoordelijker zo je wilt, gaan klinken. Een stevige breuk dus met de reggae die steeds zo zorgeloos was.
In de eerste single van dit album Marions Nous au Soleil is ook nog eens een gastzangeres Karina Zeviani aanwezig wat het aantal zangers op 3 zet. Vervelend? Ach, ze zingen in het Frans, dus het is makkelijk om je compleet af te sluiten van de teksten en alleen de zangmelodieën te volgen.

Een stevige stijlbreuk dus in het geheel, wellicht kostte het daarom even wat moeite voordat ik dit album begon te waarderen. Ik luisterde juist naar de band voor de zwierige en nachtelijk onbezorgdheid! Maar hier lukt het een reggae-band zichzelf opnieuw uit te vinden en in artistiek opzicht te groeien. Sleutelnummer voor mij is Sur La Tête, ook een representatiever nummer voor het album dan de single waar voor gekozen is. Sleutelnummer live is ongetwijfeld La Cigarette, lekker aggressief mee-blèren. Want live, ja, dat is pas echt de plaats om deze muziek mee te maken.
Maak het mee mensen! Ze sluiten volgende week de zaterdag van Appelpop af! En wees gerust, hoe volwassen dan ook, er is geen band die beter een feestje kan bouwen dan deze!

La Cigarette live op Lowlands, om maar even te onderstrepen wat een briljant live-nummer het is: YouTube - babylon circus lowlands 2009

En nu concertkaarten te winnen op de frontpage: http://www.musicmeter.nl/

Ik heb ze zelf eens op Sziget gezien en kan Clor's woorden onderschrijven: geweldige band!

Ravenous
Was geweldig in de 013 gisteren! Had tot een paar weken terug nog nooit van de band gehoord maar dit was dus echt een feest. Met dank aan de prijsvraag dus! Zal dit album ook eens luisteren, al denk ik zo van te voren dat deze band het live toch het beste doet.

avatar van wondzero
Ik wil niet alleen maar vol lof spreken van deze band, want in de 013 gisteren gingen ze tot twee keer toe het podium af. En het publiek maar klappen en gillen om ze terug te krijgen. Een 'toegift' te geven. Jongens, werk voor het publiek en laat het publiek niet voor jullie werken.
Die arrogantie doet me toch wat minder lofvol naar de band kijken, maar neemt niet weg dat het een erg leuke cd is.

avatar van sjoerd5
Dat doen ze altijd.
Ze zeggen altijd dat ze weg moeten en komen dan nog tig keer terug.

Ik heb ze heel lang geleden eens live gezien (kan gerust tien jaar terug zijn, weet het niet meer zo goed), en toen deden ze dat ook al Maar dan wel terugkomen en het feestje dubbel zo enthousiast nog verder zetten! Ik herinner me dat op het einde het halve publiek op het podium stond mee te dansen (was niet zo'n groot festival, dus dat kon) en dat ze nog met een soort poppentheater hebben afgesloten.
Tien jaar later is de muziek wat professioneler geworden, maar nog steeds heel erg goed!

LoveStoned
Clor schreef:

En dat is dan weer minder als je vloeiend Frans spreekt.

avatar van Snoeperd
Ik ben bezig met het voorbeluisteren voor Pinkpop. En deze band bevalt me goed. Vooral L'envoi is een onwaarschijnlijk lekker nummer.

avatar van Kos
Kos
Vond dat nummer wat ze op Pinkpop lieten zien tamelijk geniaal.

avatar van dynamo d
Ska vind ik een fijn genre en deze band klinkt prima. Nieuwe ontdekking!