Art Blakey's Jazz Messengers - A Night in Tunisia (1958)

Jazz
Label: Vik

1. A Night in Tunisia (12:50)
  2. Off the Wall (7:12)
  3. Theory of Art (9:45)
  4. Couldn't It Be You? (8:05)
  5. Evans (5:45)
avatar van Reijersen
Best aardig jazzplaatje. Het grootste probleem is dat het me niet volledig pakt. Het zit allemaal goed in elkaar, wat wil je ook met zulke sterke artiesten. Maar 100% overtuiging? Neen.

avatar van HiLL
Moanin' al geprobeerd?

avatar van Reijersen
Neen, staat zeker hoog op het lijstje.

avatar van Mssr Renard
Nou Dardan, dan moet deze dus ook op de luisterlijst.

Fantastische hoes trouwens. Past perfect in mijn platenkast.

Dardan
Mssr Renard schreef:
Nou Dardan, dan moet deze dus ook op de luisterlijst.

Fantastische hoes trouwens. Past perfect in mijn platenkast.
En zo geschiedde

Om maar meteen even krachtig als het spel van Art Blakey voor de dag te komen: dit album hoort thuis op de afspeellijst van iedere jazzliefhebber. Johnny Griffin was rond deze tijd in absolute bloedvorm en onderstreept hier nogmaals waarom hij een bepaalde welverdiende status heeft. Bill Hardman kende ik voorheen van het Blakey en Monk-album waar hij bijzonder aardig meespeelt, ook hier toont hij wederom aan meer dan een figurant te zijn. Hetzelfde geldt voor Ferris Benda: pseudoniem voor niemand minder dan de jonge Jackie McLean die er - zachtjes uitgedrukt - al heel aardig wat van kon natuurlijk!

Het latere, gelijknamige Blue Note-album was al erg goed, maar dit was nog een stapje hogerop. Van het hier wat minder stevig aangepakte titelnummer - al drumt Blakey er op karakteristieke wijze lekker weergaloos op, tot de korter maar krachtige uitvoering van een Rollins-nummer - het klopt allemaal.

Prachtige hoes, geweldige line-up, fenomenale muziek!

avatar van Sandokan-veld
Met: Art Blakey (drums); Johnny Griffin (tenorsax); Jackie McLean (altsax); Bill Hardman (trompet); Sam Dockery (piano); 'Spanky' DeBrest (bas)

Verwarrend genoeg maakte Blakey een paar jaar later, en met een andere incarnatie van de Jazz Messengers, Nog een plaat met dezelfde naam, waarmee deze niet te verwarren is. Deze eerdere Tunesische nacht werd opgenomen in april 1957. Jackie McLean is dan al vervangen voor Johnny Griffin op saxofoon, maar keert hier nog eenmaal terug voor een toegift. Kennelijk had hij contractuele verplichtingen elders, waardoor hij op de hoes staat vermeld onder het alias 'Ferris Benda'.

Met drie blazers zijn er genoeg details te bewonderen: Griffin is vaak wel de uitblinker, met zijn tegelijk romige en pijlsnelle saxofoonsalvo's is hij helemaal in sync met Blakey's muzikale wereld. Trompettist steekt met soepele, swingende notenregens vaak zijn voorgangers Kenny Dorham en Donald Byrd naar de kroon, en de hoekige, inventieve stijl van McLean opent vaak weer hele andere mogelijkheden.

Van de Messengers-platen met McLean is dit wel ongeveer de beste, al moet de plaat het hebben van de individuele klasse. Echt gewaagde artistieke keuzes worden niet gemaakt, in deze vijfde studiosessie in zes maanden voor de band. Ik merk dat als ik niet aandachtig naar de solo's luister, de muziek dan een beetje op de achtergrond verdwijnt. Desondanks wel vier sterren, met de voetnoot dat de plaat niet zo interessant is als je niet bij uitstek een liefhebber bent van Blakey-achtige hardbop. Dat zit bij mezelf gelukkig wel goed.

avatar van Mssr Renard
Griffin is wel echt on fire hier. Maar Bill Hardman ook. Toch wel twee ietwat ondergewaardeerde blazers. Van Bill Hardman heb ik deze plaat en deze plaat in de kast. En die kan ik allebei zeker aanbevelen.

Ik realiseer me trouwens nu pas dat op altsax Jackie McLean wel meespeelt op deze plaat, maar als Ferris Benda/Bender op de hoes staat.

avatar van Mssr Renard
Meest prachtige hoes die ik me kan voorstellen, maar de versie die ik heb heeft deze hoes.

Ook en prima hoes en ook een prima reissue, met een flink essay van Nat Hentoff en Jackie McLean gewoon genoemd bij naam in de credits.