The Higher Intelligence Agency - Colourform (1993)

Electronic
Label: Waveform

1. Spectral (7:01)
  2. Delta (6:20)
  3. Speedlearn [Empathy Mix] (7:36)
  4. Influx (6:22)
  5. Conoid Tone (5:53)
  6. Orange (9:13)
  7. M+t=e (1:21)
  8. Echo (6:00)
  9. Ketamine Entity [Axiom Mix] (9:25)
thejazzscène
De trage techno-nummers met bebaste beats afgewisseld met hypnotiserende acid, zoals Spectral en Conoid Tone zijn erg sterk. Ze zouden zo overgenomen kunnen worden door de Gescom groep.

De overige nummers zijn nogal in het wilde weg gemaakt. Het geheel ontbreekt een beetje. Speciale vorm van ambient techno is dit wel. Vooral speelse samles worden hier gebruikt.

avatar van RogerV
Alleraardigst ambient album met eenvoudige melodieuze tracks. Goed toegankelijk en eenvoudig in het gehoor liggend. Nergens saai of vervelend.

Alleen dat laatste nummer is een misser

Lv92
Tijd terug een paar keer gedraaid. Vond het toen fraai klinken, maar eigenlijk is alleen de track Speedlearn echt pakkend. Album duurt ook wat te lang. Toch best leuk, deze stijl. Ben benieuwd hoe de samenwerking met Biosphere klinkt.

avatar van Supernormal
Tracklist klopt niet helemaal en is die van de LP versie vermoed ik. Mooiste nummer uit de hoop is Influx. Verder wel wat goedkope geluidjes hier en daar en wat missers waardoor deze cd wat fluctueert tussen toppen en dalen. Jammer want die 'Influx' is echt een aanrader!

avatar van John Doe
Supernormal schreef:
Jammer want die 'Influx' is echt een aanrader!
Aardig nummer ja, ken dit album ook, maar vind het een soort b-variant van '93-'94 Autechre. De vette Conoid Tone Autechre remix ken je inmiddels neem ik aan? Onder je oude usernaam had je namelijk getypt dat je de stijl bij Gescom aan vond sluiten. De originele 'Conoid Tone' mag er ook wezen, maar die remix geeft precies aan dat Autechre wat dieper probeert te gaan.

Ook ben ik positief over 'Orange' op deze plaat. Heeft wat weg van het heerlijke album 'Lifeforms' van FSOL die track.

John Doe schreef:

Nee die ken - of herinner ik me althans - niet. Moet ik dan dringend opzoeken blijkbaar. Grappig wist niet dat er een link was tussen die twee.

avatar van John Doe
Supernormal schreef:
Moet ik dan dringend opzoeken blijkbaar.
Mooie trip gewenst! The Higher Intelligence Agency - Speech3 (Conoid Tone Reformed By Autechre). Eéntje om keihard te draaien.

avatar van Supernormal
Wauw, knap nummer. Bedankt voor de tip. Die wegebbende synths zijn echt mooi. Zal eens kijken of ik die EP ervan op de site kan zetten. Staan nog goede herwerkingen op.