Ensemble Of The Bulgarian Republic - Music of Bulgaria (1966)

Bulgarije
Wereld
Label: Elektra

1. Retche Mama da Me Jeni (Mother Has Decided to Marry Me Off) (1:23)
  2. Polegnala E Todora (Theodora Is Dozing) (2:56)
  3. Shopski Tanz (Chope Dance) (1:46)
  4. Oreyala Mesetchinka (The Moon Shines) (1:34)
  5. Trio Gaidi (Trio of Bagpipes) (1:30)
  6. Otishla Moma Hubava (A Young Girl at Parting) (1:35)
  7. Nyagul Na Milka Dumashe (Niagol Talks to Milka) (4:03)
  8. Prehfrakna Ptichka (The Bird Has Come) (2:05)
  9. Zaspala E Fida (Fida Is Sleepy) (1:34)
  10. Bre Petrounko (Well Now, Petrounko) (1:13)
  11. Vetcheryai Rado (Come to Supper Tonight, Rada) (1:39)
  12. Bulgarska Suita (Bulgarian Suite) (5:08)
  13. Buren, Buren, Zelen Buren (Rank Weeds) (1:12)
  14. Stoyan Ide Ot Tsarigad (Stoyan Comes Back to Constantinople) (0:39)
  15. Tamburi Drankat (The Drums Roll) (1:42)
  16. Prez Gora Varvyaha (They Are Going Across the Forest) (2:05)
  17. Todora, Vetcheryala (Theodora, Have You Had Supper?) (1:07)
  18. Zamraknala E Yana (Iana Has Been Surprised in the Night) (4:01)
avatar van thesceneisnow
Opgenomen in 1955 maar voor het eerst uitgebracht in 1966.
Prachtige vocalen, meestal zonder instrumenten, in de Bulgaarse taal. Af en toe ook instrumentale werkjes zoals 'shopski tanz'.

avatar van Stijn_Slayer
Wie niet wil erkennen dat de stem óók een muziekinstrument is, moet hier maar eens naar luisteren. Ik kwam dit album op het spoor nadat ik David Crosby vol lof over dit album zag spreken in een interview. Graham Nash erkent ook de invloed van deze plaat in zijn recente biografie. Hij kreeg de plaat op zijn beurt van Paul Simon. Need I say more?

Een klein beetje dan. Zo magistraal als zij het album voorstellen, vind ik het ook weer niet. Daarvoor zit er iets te weinig variatie in de harmonieën. Het album voelt ook niet echt aan als één geheel, door al die korte stukken. Het merendeel is a-capella, maar af en toe klinken er ook instrumentale passages. Misschien hadden ze ook wat vaker stemmen en instrumenten kunnen combineren.

Desondanks een indrukwekkend album. Later werd dit album opgevolgd met een hele serie genaamd Le Mystère Des Voix Bulgares.