Dr. Strangeloop - Are We Lost Mammals of an Approaching Transcendental Epoch? (2009)

Electronic
Label: Brainfeeder

1. Are We Lost Mammals of an Approaching Transcendental Epoch? (17:43)
Improvision
Dr. Strangeloop, een naam die wellicht niet veel belletjes doet rinkelen. Toch is het deze man die, voor mij althans, één van de beste, misschien zelfs het beste, stukje muziek van 2009 op zijn naam heeft staan.

Dr. Strangeloop

Dr. Strangeloop begon met het maken van electronische muziek op zijn 14e. Zijn vader was 'production sound mixer' en had dus veel apparatuur rondslingeren in huis, waar de jonge Strangeloop mee mocht spelen. Ondanks deze vele mogelijkheden, maakte hij toch het grootste deel van zijn muziek op een gewone computer.

Later zou hij Film gaan studeren aan The Academy of Arts in San Fransisco, waar hij onder de indruk was van een kortfilm met de naam 'Use Me', gemaakt door medestudent Steve Ellison. De twee raakten bevriend en Strangeloop liet Steve zien hoe je kwalitatieve muziek kon maken op een gewone laptop. Steve was erg onder de indruk, zo erg zelfs, dat hij stopte met Film te studeren, en zich volledig ging toeleggen op muziek. Strangeloop studeerde gewoon verder wegens zijn passie voor de visuele kunst. De keuze van Ellison zou geen slechte keuze blijken. Op een dag zou Adult Swim een oproep doen op tv om tracks in te zenden die gebruikt zouden worden op het tv-kanaal, en Steve stuurde, na aandringen van zijn tante Alice Coltrane, zijn demo op. De bal ging aan het rollen voor Steve Ellison, die vanaf dan bekend zou staan onder de naam Flying Lotus. Al deze tijd was Strangeloop vooral bezig met het maken van experimentele film.

Toen Flying Lotus het Brainfeeder-label oprichtte, was het voornamelijk zijn goede vriend Dr. Strangeloop die de visuele effecten deed op de live-shows van verscheidene artiesten bij het label.

Are We Lost Mammals of an Approaching Transcendental Epoch?

In de tijd dat FlyLo en Strangeloop samen studeerden, was er een moment dat Strangeloop zo erg experimenteerde met hallucinogenen dat het hem bijna fataal was geworden. Het was FlyLo die hem redde van de afgrond. En het was ook FlyLo die Strangeloop overtuigde om de nummers uit die periode uit te brengen. Zo ook deze "Are We Lost Mammals of an Approaching Transcendental Epoch?"

Het resultaat is een zeer filmisch klinkend stukje waanzin. Indien men het zou pogen te beschrijven hoe het klinkt, zouden er te veel termen nodig zijn. Maar aangezien dit een recensie is, en het nogal idioot is om dan zelfs niet te proberen te beschrijven hoe het klinkt, zou het wel een anti-climax zijn voor de mensen die het lange stukje geschiedenis hierboven al gelezen hebben en zaten te wachten wanneer het nu eindelijk eens over het nummer zelf zou gaan, vandaar dus deze poging. De variëteit aan geluiden gaat van samples die erg Ambient-achtig aandoen tot harde breaks, van stoffige piano's tot post-rockachtige arrangementen, van onheilspellende stemsamples tot de ongeforceerde sfeervolle geluiden aan het eind van het nummer.... De overgangen tussen de verschillende stukken zijn erg knap, en hoewel het nummer de eerste momenten wat aan grip lijkt te missen, zit je voor je het weet in een psychedelische geluidenstroom die ervoor zorgt dat je het wellicht nog enkele keren na elkaar gaat spelen.

Mijn eerste (en waarschijnlijk ook enige) 5* voor een album uit 2009.

Dr. Strangeloop over het nummer:
I picture it as some sort of narrative about the Singularity, mystical states,
and the evolution of man. It is more post-rock influenced than the stuff I'm
working on now, and is divided into three idiosyncratic movements.

avatar van Osiris Apis
Leuk achtergrond stukje. En ik ben wel benieuwd geworden naar dit werk.

avatar van Gyzzz
Ja! Op het eerste gehoor ben ik wel geneigd te zeggen dat dit steengoed is. Geluid dat zich volledig weet te distantiëren van de apparatuur die het voortbrengt. Het heeft de overdondering van de spannendste post-rock, maar onttrekt zich aan alle clichématige bombast die daar soms bij komt kijken.

avatar van Goodfella
Na de eerste twee keer vluchtig luisteren vond ik het vooral door de snelle, ratelende beats en noisy melodieën/geluiden wat klinken als een Entity-release, en daarvan heb ik inmiddels zoveel muziek gehoord dat het niet zo interessant leek. Maar stiekem is dit allemaal veel warmer en organischer, en áls je het al zou vergelijken met Entity, dan wel met een stevige scheut neo-n5MD (de recente postrock/shoegaze electronica aldaar) erover. Knappe, eigenzinnige track.

avatar van Gyzzz
Zelf vind ik dit ook veel minder afstandelijk dan veel Entity werk. Even vervreemdend, maar dan van dichtbij, en daarom naar mijn idee ook nog net een stapje knapper

tuktak
best een leuke release eigenlijk, had er niet zoveel van verwacht...
doet me meer denken aan squarepusher en four tet ofzo, idd wat 'warmer'. de track had best wat langer gemogen ook...

Dj2Jelle
Heb er nog niet bij gezet waarom ik dit niet meer vind dan een 3,5. De eerste 6/7 minuten zijn spannend, explosief en energiek met veel variatie. Maar daarna word een akkoordenschema ingezet wat de rest van het nummer doorgaat. En dat is iets te lang voor 10 minuten. Dus het begint met genieten en eindigt in irritatie.

RedLightCityBoy
Best een zeer geil nummer.

avatar van luc011190
Ik vind het altijd wel leuk om op de hoogte te blijven van nieuwe muziek. Ik vind 'nieuw' toch altijd wel spannend. Zo kijk ik af en toe wat er weer op Pitchfork geschreven is, wat ze bij Factmagazine de moeite waard vinden en wat ze bij Gorillavsbear te download aanbieden. En zo houd ik ook de 'Recommendations'-sectie van mijn favoriete muziek-webshop, Boomkat, bij.

Daar kwam ik een 20 minuten durende gloednieuwe release op Flying Lotus' label Brainfeeder tegen, waarvan de sample van een halve minuut (inclusief een lage toon die bijna de helft van de preview onluisterbaar maakt) me zo beviel dat ik hem gelijk binnenhaalde. In het korte stukje hoorde ik percussie zoals ik het het allerliefste hoor, maar bijna nooit tegenkom. Spannende, krakerige, akoestisch klinkende drums die klinken als Can ten tijde van Tago Mago, Third van Portishead en Holden's remix van "Senses of Fire".

En Dr. Strangeloop's "Are We Lost Mammals of an Approaching Transcendental Epoch?" bleek niet alleen voor 30 seconden heel spannend, maar wist in zijn geheel ook een verpletterende indruk achter te laten. Hoe kan dit geweldige stuk zo uit het niets komen, van een man waar ik nog nooit van gehoord heb? Hoe kan dit gemaakt zijn door een man die zich tot een korte tijd geleden beperkte tot VJ-en? Hoe kan dit gemaakt zijn door een man waarvan zijn artiestennaam een flauwe verwijzing naar een filmklassieker lijkt? Het lijkt verdomme op een jam van Four Tet, Chris Clark, Godspeed! You Black Emperor en James Holden. Oké, het is dan niet de som der delen, dat zou onmogelijk zijn. Maar het concept...

bron: bar-weinig.nl

eigenlijk loopt het stuk nog door, is nu een beetje een gek einde, maar de links uit het laatste stuk zijn 'down'.

avatar van Onderhond
Matig.

Hoewel dat de release eigenlijk geen eer aandoet. Het is eerder een clash van extremen. Enerzijds bomvol potentieel om erg knap te zijn, anderzijds zo brak uitgewerkt en aan elkaar gebroddeld dat het nooit weet te overtuigen.

De beats en breaks klinken alsof ze per ongeluk mee opgenomen zijn uit de studio bij de buren. De postrock is uiterst cheesy en bombastisch. Climaxen worden wel aangekondigd maar komen eigenlijk nooit. Het geheel is een papje van geluid, waar best knappe stukken inzitten, maar die nooit werken als geheel.

Verder klinkt het nummer als een full album gemixed tot 18 minuten. Het zwemelt maar wat, hobbelt wat voort en lijkt iet te veel weggelegd voor naakt dansende mensen in het veld met bloemetjes in hun haar.

Wat ik van 2010 hoorde klonk al heel wat beter. Veel mooier, zuiverder en beter gefocused. Dit is te cheesy en te rommelig om echt leuk te zijn.

2.5*

Improvision
Hij heeft wat tijd nodig, de eerste keer dat ik het luisterde, vatte ik hem ook niet helemaal.

Hij zal binnenkort trouwens een nieuwe plaat uitbrengen, Easy Listening For Our Future Children. Die zal minder post-rock geïnspireerd zijn.
Preview.

Trouwens nog iemand die bij het beginstukje aan de zang op The Gloaming van Radiohead moet denken?

avatar van Onderhond
Er valt eigenlijk niet zoveel aan te vatten lijkt mij. Plaat is een mix van duidelijk invloeden waar vooral het hele post-rock gebeuren (zowel qua klanken als qua opbouw) zwaar uit de bocht gaat.

Misschien dat er door herkenbaarheid van melodietjes ooit nog wel een halfje bijkomt, veel meer potentieel geef ik het album niet.

avatar van vork666
1,5
Vooral erg rommelig en loopje voor loopje, een echte structuur lijkt er niet of nauwelijks in te zitten. De geluiden en loops die voorbij komen klinken dikwijls niet verkeerd (beetje het Flying Lotus-idee, misschien iets minder druk), maar er gebeurt verder vrij weinig mee, waardoor het geheel nogal klinkt als een cursus knippen en plakken voor gevorderden.