Cave In - Planets of Old (2009)

Metal / Rock
Label: Hydra Head

1. Cayman Tongue (6:31)
  2. Retina Sees Rewind (2:27)
  3. The Red Trail (2:10)
  4. Air Escapes (3:05)
Apart Eptje en terugkeer van Cave In. Ik doe niet zo snel aan track beschrijvingen, maar met zo'n wisselend geluid op deze plaat, kan het niet anders.

Cayman Tongue

Een beetje Isis achtig. Mooie brullen en een lekkere muur van geluid. Verrassende en leuke aan deze track is, dat het halverwege ontaard in een groot stuk noise en feedback, alvorens weer terug te keren naar het meer structurele gebeuren.

Retina Sees Rewind

Melodieus gitaar riffje, misschien zelfs een beetje Musey in oude dagen. Verder doet het nummer me eerder denken aan Stoner met een hardcore inslag.

The Red Trail

Dit nummer hakt er echt in. Opeens full on blast hardcore, naja Screamo zou ik haast zeggen. Furieze riffjes, snelle doorbeukende drums en de zanger die zijn longen eruit schreeuwt.

Air Escapes

Puur punk dit nummer. Ik zie de circle pits al voor me. Echter wel weer met een twist, want dit nummer heeft, naast haar punk ritme, rare vertragingen met tribal drum injecties en slomere gitaren.

Raar Eptje. Het enige wat consequent is, zijn de gitaren, die in wat voor stijl ook, altijd frivool en melodieus uit de hoek komen. Ook heeft elk nummer wel iets apart, een draai waardoor je niet kan spreken van een puur genre nummer.

Verder schiet het stilistisch een beetje teveel richtingen op, maar het is wel allemaal erg goed.

avatar van CWTAB
leuke ep die nu opnieuw is uitgebracht met een live dvd van hun reunie concert, zeer zeker de moeite.... deze ep gaat verde op de lijn die eerder al op perfect pitch black werd bewandeld