The Orb - Baghdad Batteries (2009)

Alternatieve titel: Orbsessions Volume III

Electronic
Label: Malicious Damage

1. Styrofoam Meltdown (3:45)
  2. Chocolate Fingers (5:13)
  3. Baghdad Batteries (5:09)
  4. Raven's Reprise (4:12)
  5. Dolly Unit (5:01)
  6. Super Soakers (8:41)
  7. Suburban Smog (6:51)
  8. Orban Tumbleweed (3:32)
  9. Pebbles (1:08)
  10. Woodlarking (3:47)
  11. OOPA (6:12)
avatar van YoG
YoG
Mooi album.. behoorlijk ambient vergeleken met hun vorige, "The Dream".
Fans van het eerste uur zullen wel weer tevreden zijn.. de stijl grijpt een beetje terug naar de rustige en analoog klinkende ambient op hun eerste 2 albums.
Ik hoor hier en daar ook wat Biospere invloeden.

Ik zag op discogs.com dat dit album nog is gemastered door wijlen Andy Hughes

Pastichio Rocker
Aangezien dit album grotendeels is gemaakt door Alex Paterson en Thomas Fehlmann zullen vooral liefhebbers van Okie Dokie... en Kompakt aan hun trekken komen. De ambient is deze keer wat nadrukkelijker aanwezig dan op Okie Dokie... maar het klinkt toch wel weer alsof Fehlmann van grote invloed was op het geluid op deze plaat. Mensen die niks met het laatste (echte) album 'The Dream' hebben maar de minimal stijl van Okie Dokie... wel tof vinden kunnen opgelucht adem halen.

avatar van Proeflokaal
Dit lijkt het vervolg op Okie Dokie en een volledige stijlbreuk met voorganger The Dream. The Orb is duidelijk een band met meerdere gezichten aan het worden. Van een rode draad is in ieder geval geen sprake meer. Het is dan ook telkens weer afwachten of het wat is. Deze plaat luistert in ieder geval lekker weg op dezelfde manier als Okie Dokie, al is hier wel meer sprake van ambient. Geen heel groot succes, meer voor de liefhebber. Wat ik alleen niet snap is dat de band elke keer afbreekt wat de plaat ervoor ingezet heeft. Het is wel een recept om steeds minder mensen te bereiken lijkt het.