My Bloody Valentine - Tremolo E.P. (1991)

Ierland
Label: Creation

1. To Here Knows When (5:50)
  2. Swallow (4:54)
  3. Honey Power (4:34)
  4. Moon Song (3:26)
Wauw, zowat net zo mooi als Loveless... Swallow is echt een geweldig nummer.

Eh, daar bedoelde ik eigenlijk Honey Power. Wat een geweldige riff!

fastpulseboy
hemels mooi

avatar van gemaster
Dit heeft inderdaad ongeveer hetzelfde niveau als 'Loveless'. Het eerste nummer komt ook van die plaat en dat vind ik matig. De overige nummers zijn echter een stuk beter en vooral het door Herman al genoemde 'Honey Power' is geweldig.

djeffibrelich
''honey power'' vernietigd!
de gitaar klinkt heel erg uit de toon.. maar het is goed.
''swallow'' is lekker psychedelisch.

avatar van OldRottenhat
To Here Knows When blijft wat mij betreft toch het beste nummer van My Bloody Valentine en misschien wel het beste nummer ooit!

OldRottenhat schreef:

Vind je echt? Ik moet zeggen dat ik hem na vele luisterbeurten wel een stuk beter vind. Maar nog steeds vind ik het een van de mindere nummers op Loveless. Ik vind de manier waarop het begint nog wel mooi met die hoge melodie. Maar daarna gebeurt er niet zo heel veel.
De overgang naar When You Sleep is dan wel weer fenomenaal, maar die reken ik eerder als vastgeplakte interlude.

Op Loveless misstaat het zeker niet qua sfeer. Ik snap ook wel dat die er op is komen te staan ipv de leuker klinkende Swallow en Honey Power. Deze nummers zouden toch wat meer uit de toon vallen. Op deze EP echter vind ik hem niet passen. M.n. Swallow en Honey Power stillen voorlopig mijn honger naar meer MBV materiaal.

De mooiste stukjes op deze EP zijn misschien nog wel de bruggetjes. Aan het einde van de eerste drie nummers zit een steevast een minuut rust met een moeilijk te onderscheiden melodie. Op Loveless doen ze dat zo nu en dan ook (na track 1 en 4 bijv.) en hierdoor krijgen de platen hun samenhang nog duidelijker.

Zigstar
Even sterk als Loveless. Van swallow kan ik echt niet genoeg krijgen, schitterend Oosters sfeertje, en opnieuw: wat een sexy stem heeft die Bilinda Butcher!

voor Ho(r)ney Power. Vorig jaar nog 1 keer live gespeeld maar blijkbaar toch niet zo bevallen, want het is ook bij die ene keer gebleven

Nihilisme
Zigstar schreef:

Iets met een spijker en een kop.

fastpulseboy
YES!
Deze gister op vinyl gescoord voor een tientje! Gewoon uit de tweedehandsbak hahaha.
Hij was wat goedkoper omdat er een beschadiging zit in de inloopgroef van kant A, maar het nummer begint pas na een tijdje dus genoeg ruimte om de naald er netjes op te kunnen zetten!
me happy.

Gallow

for you

nee hoor, enkel fucking jaloers

avatar van Near
Echt wel het beste product van My Bloody Valentine, dit EP'tje. Jammer dat hij maar 18 minuten duurt. Maar in feite als geheel nog een stuk beter dan Loveless, élk nummer is een magnum opus an sich.

To Here Knows When mag dan wel een staaltje pure gelukzaligheid zijn, het is hier geenszins het prijsnummer (dat is het wel op Loveless, samen met Soon en Only Shallow).

Nummer twee lijkt al de overtreffende trap te zijn van de opener. Oosterse arrangementen voeden de zwoele dansbaarheid van 'Swallow', een sensuele eruptie van liefde (seks eigenlijk), dat volledig gedragen wordt door de hemeltergend mooie stem van Bilinda Butcher. Zij weet een mens nog eens naar hogere sferen op te tillen (blijkt ook uit de lyrics).

'Honey Power' is een betere versie van (het op zich al schitterende) 'What You Want', en raast aan sneltrein-tempo voorbij op de klanken van gierende gitaren, die vooral op 2:40 bijzonder lekker scheuren. Tel daar nog eens de outro bij op, waarin Shields een melodie uit zijn gitaar weet te puren die ongetwijfeld tot het mooiste van de MBV-catalogus behoort, en je hebt het hoogtepunt van deze EP.

'Moon Song' is (lijkt? ik weet niet echt waar 'ie over zingt) een ode aan de nacht, de duisternis, tja, de maan dus (duh). Bulderend lawaai overspoelt een akoestische melodie die een en al mysterie uitwasemt. Schaarse tabla-aanslagen ondersteunen dit logge, brommende monster, en vergezellen het naar de oneindigheid in de wegstervende slotseconden van 'Tremolo' - dé sterkste prestatie van de beste band ter wereld (geen discussie mogelijk! ).

5 sterren, en ja, ik zet 'm maar op 1 in mijn top 10, ter vervanging van 'Loveless' (ookal is het een beetje onnozel, gezien ie maar een dikke 18 minuten duurt...)

Nihilisme
Maar het is dan ook wel écht een fantastische EP.