Definitive Jux Presents IV (2009)

Label: Definitive Jux

1. The Weathermen - Reports of a Possible Kidnapping (4:40)

met Aesop Rock, El-P en Cage

2. Camu Tao - When You're Going Down (3:54)
  3. Despot - Look Alive (3:58)
  4. Cage - Worm in Her Vein (3:21)
  5. Yak Ballz - Gas Galaxy (3:07)
  6. Mr. Lif - Digi Data (3:35)

met Miz Metro

7. Hail Mary Mallon - D-Up (3:32)
  8. Central Services - We Do the Work, You Do the Pleasure (5:02)
  9. Rob Sonic - Domestic Animals (3:25)
  10. Yak Ballz - Halogen Glow (4:10)
  11. Chin Chin - Live Or Die (3:33)
  12. El-P - How to Serve Man (The Meanest Things I'd Never Say) (3:56)
avatar van Osiris Apis
Look Alive van Despot (productie van Ratatat) vind ik een goed nummer.

avatar van Rhythm & Poetry
Wederom een prima Def Jux verzamelaar. Look Alive is denk ik mijn favoriete nummer, maar ook de overige nummers kunnen mij zeker bekoren. Ik hou gewoon erg veel van de sound die veel artiesten van Def Jux voortbrengen: het is zeker niet alledaags. Alleen Chin Chin vind ik nog wat aan de zoete kant, maar ja misschien moet ik er nog wat aan wennen. Verder behoren de tracks van Cage en El-P tot mijn favorieten van deze plaat, How to Serve Man is toch weer een zoveelste El-P hoogtepunt.

Heb jij het inmiddels al beluisterd Osiris?

avatar van Shelter
Moet dit ook maar eens checken, niet alles van Definitive jux kan mij bekoren maar als ik het vet vind, dan vind ik het meteen super vet.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik ben uitgekomen op 3,5*, staan toch wat minpuntjes op. Zo vind ik de zang op We Do the Work, You Do the Pleasure maar niks en kan Chin Chin zoals ik al eerder zei, mij nog niet bekoren.

Rhythm & Poetry schreef:
Heb jij het inmiddels al beluisterd Osiris?

Nee, nog niet. Ik ben hem nu aan het binnenhalen.

avatar van Osiris Apis
Ik heb het album net 1x geluisterd. Het grootste gedeelte zijn soortgelijke producties als de laatste albums van Cage, El-P en Aesop Rock. Best zware nummers dus.
Het nummer van Despot is nog steeds mijn favoriet. Dat nummer van Mr Lif is echt een vreselijk nummer. En verder snap ik niet wat Chin Chin op een label als Def Jux doet.
Toch overheerst wel een positief gevoel over deze verzamelaar.

avatar van Kill_illuminati
Wat een leuke cover, doet mij ergens aan Atmosphere denken.

avatar van neyonn
Ik heb dit album nu al enkele keren beluisterd en ik ga grotendeels akkoord met de meningen van mume-leden boven mij: enkele goede tot uitstekende nummers aangevuld met een paar zwakke.

De bijdrage van Despot is top. Ook op de Definitive Swim compilatie van 2007 stak hij er met "get rich or try dying" bovenuit; jammer genoeg heeft hij in de 2 voorbije jaren geen fullcd uitgebracht en heb ik nog geen berichten opgevangen dat daar binnenkort verandering in komt. Overigens, bij "Stay Alive" moet ik telkens aan een snellere versie van een Cool Calm Pete nummer denken (vooral qua sfeer dan), wat mij ten zeerste bevalt.

Cage trekt dan weer de lijn van zijn net verschenen album door en levert een (naar mijn mening) ondermaats nummer af. Velen zullen het waarschijnlijk met mij oneens zijn maar ik heb altijd de indruk dat de kwaliteiten van Cage in de periode post-Hell's Winter veel meer naar voor kwamen op de nummers waar hij een bijdrage had (ik denk aan El-P's Habeas Corpus en Aesop's Getaway Car) dan op zijn solowerk (uitgezonderd een drietal nummers op Depart from me)

EL-P...ja...dat is bijna garantie op kwaliteit. Een uitstekend nummer, vrij toegankelijk zelfs voor zijn doen. Ook de Weathermen en het nummer van y@k ballz kan ik wel smaken.

Dan gaan we over naar Rob Sonic. Deze 'jukie' laat mij vrij koud. Ik kan zijn nummers op zich wel nog appreciëren zijn, doch als rapper stoort hij een beetje. Kan mij gewoonweg niet van de indruk ontdoen dat hij teveel dat 'edgy' kantje van zijn def jux collega's probeert na te streven waardoor hij soms ietwat als een try-hard overkomt.

De resterende nummers zijn naar mijn mening instant-forgettable. Op de Definitive Swim compilatie viel Hangar 18 enorm op door de sterk verschillende sound vergeleken met de andere nummers, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Chin Chin, vond ik die eerste wel een goed nummer afleveren en daarmee is alles gezegd.

avatar van PJC
PJC
die hoes!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
How to Serve Man (The Meanest Things I'd Never Say) is echt doodziek. Wat een beat! Wat een teksten! Dank voor de tip Rob. Look Alive kende ik al even, verder staan hier nog best een paar aangename nummers op.

avatar van niels94
Look Alive

Lekkere verzameling nummers. Live or Die vind ik wat minder, verder enkele aardige nummers, enkele geweldige nummers (How to Serve Man (The Meanest Things I'd Never Say) ) en Look Alive

avatar van Silky & Smooth
Het merendeel klinkt prima met hier en daar een misstapje (Halogen Glow[/]i en [i]Live or Die) en wat nietszeggende nummers. De sound is, zoals je mag verwachten, wel lekker Definitive Jux met als dikke uitschieter Look Alive van Despot!