Badfinger - No Dice (1970)

Label: Apple

1. I Can't Take It (2:54)
  2. I Don't Mind (3:13)
  3. Love Me Do (2:57)
  4. Midnight Caller (2:48)
  5. No Matter What (2:59)
  6. Without You (4:42)
  7. Blodwyn (3:24)
  8. Better Days (3:59)
  9. It Had to Be (2:27)
  10. Watford John (3:21)
  11. Believe Me (2:58)
  12. We're for the Dark (3:51)
avatar van musicfreak1960
Is men deze plaat dan helemaal vergeten ? waarom stemt men wel en geeft geen motivatie ?

Ik vind deze dit een heel goede plaat, met het origineel van Without you,
wordt anders gezongen gelukkig dan die k.. versie van die zangeres.
Nillson heeft wel een goede versie van gemaakt

Maar ook We're for the dark en No matter what zijn sterke nummers,

Opgehoogd naar 4,5. Eén van de betere platen uit de Apple-stal, van de Beatles. De eerste echte lp van Badfinger. En wat voor één. Een ieder, die de Beatles een warm hart toedraagt, zal deze onmiddelijk in zijn collectie willen hebben. De geest van de Beatles en de sfeer van de Abbey Road studio's hoor je tijdens de hele lp, door de muziek heen. I Don't Mind en Midnight Caller geven je al een beetje kippenvel. No Matter What is eigenlijk niet weg te denken uit de pophistory en hun allergrootste hit, die ze ooit hadden. Without You (van Harry Nilsson) wordt op zeer eigen wijze vertolkt. Nummers, die toch nog even vermeld moeten worden zijn It Had To Be, Better Days. Van de bonusnummers ( want op mijn cd staan 5 extra nummers) zijn Loving You en I'll Be The One en We're In It For The Dark van uitzonderlijke klasse. Je zou bijna zweren, dat Ringo (aan de drumloopjes) en George Harrison (gitaar) stieken meedoen. Co-producers van de Beatles Geoff Emmerick en Mal Evans produceerden dit album trouwens. Jammer dat na hun opvolger Straight Up (nog net iets beter als deze lp) de klad kwam in hun carriere door het opheffen van het Apple label. Wat weer resulteerde in de dood van verschillende bandleden. Jammer, heel erg jammer. Het had zo mooi kunnen worden.

I.p.v. het "gedoe"rond de digi-remasters van The Beatles, deze cd nog eens een geheel beluisterd. Tegelijkertijd het verhaal over de opkomst en ondergang van deze, in potentie prima band, gelezen. Er staan echt geweldige nummers op. Dat na de ineenstorting vn het Apple-label en geruzie over muziekrechten (m.n. over de rechten van het nummer Without You) en corrupte managers, deze groep door zelfmoord van diverse bandleden ten onder is gegaan, maakt dit album en de opvolger Straight Up (imo nog iets beter) eigenlijk alleen maar heel triest. No Dice verdient door velen beluisterd te worden, evenals Staight Up. Alleen is het alleen om de tekstschrijvers Pete Ham en Tom Evans postuum te eren.

avatar van Bollieblauw
Ad Brouwers schreef:
Without You (van Harry Nilsson) wordt op zeer eigen wijze vertolkt.

Het was juist Harry Nilsson die Without You van Badfinger coverde en niet andersom! Beide versies zijn overigens erg mooi.

Badfinger is voor mij een band die helaas nooit de erkenning heeft gekregen die het verdiende.

Je hebt gelijk, Bollieblauw. Ik had het moeten weten. Ik nl. No Dice thuis liggen. En ik ben het idd. met je eens Badfinger nooit dé erkenning gehad, die ze verdienden en triest aan zijn eind gekomen.

avatar van Philipstown
Een plaat met een nummer als 'No matter what' erop, verdient sowieso vier sterren. Heel veel powerpopbandjes (Weezer, Fountains of Wayne, Jellyfish) danken hun bestaan zo ongeveer aan dit nummer (en zijn natuurlijk schatplichtig aan Beatles, Badfinger en Big Star).

Ik heb al een exemplaar van de remastered 2010-editie in huis. Het klinkt geweldig goed, is met dezelfde zorg gedaan als de remastered Beatles-catalogus.

Vergeet dan vooral Straight Up van Badfinger niet. Hun allerbeste met stip!

avatar van royals
Deze band klonk soms meer Beatles dan de Beatles zelf Helemaal als op deze plaat een titel als Love Me Do staat en No Matter What wel erg lijkt op Oh Darling. Maar so what? Als de muziek maar goed is. En dat is het zeker. Melodische pop rock met aangename zang.