Early Day Miners - The Treatment (2009)

Label: Secretly Canadian

6. The Zip
  7. Becloud
  8. Silver Oath
TJN
Om de traditie te herstellen nu het waarschijnlijk de laatste keer zal zijn gezien de band helaas niet meer bestaat, een berichtje..

In een vorig bericht was ik nog wel eens kritisch... spijt spijt spijt.. want ik vind alles geweldig mooi van deze groep. Het zijn stuk voor stuk mijn favoriete platen, leifplaten!

TJN
Deze plaat is wel een trendbreuk te noemen. Van de zes albums die ze uit hebben gebracht is dit die ene die er niet bij lijkt te horen. En prompt een jaar later is de groep uit elkaar! Wisselingen in de band die een andere stijl meebrachten zorgden ervoor dat de band's karakter veranderde. Ergens heel jammer, zullen ze zelf ook wel vinden. Maar waarschijnlijk waren de ideeën in de voor hen zo kenmerkende stijl een beetje op. Wat ik niet gek vind, als je vier prachtige platen kunt afleveren, een vijfde heel mooi album met een hoofdthema van één van de vorige vier en afsluit met, ondanks de verandering in stijl en wisselingen van de wacht, een waardig album met mooie elementen en niet alledaagse details. De koek was op, morgen weer een nieuwe dag.

TJN
Toch blijkbaar een doorstart kunnen maken met nieuw materiaal. Nu op de luisterpaal als EDM. Night People. Luister het nu voor de 3e keer.. herkenbaar, datzelfde donkere.. blijft in een sfeer die ik graag hoor.