Charlie Parker & Dizzy Gillespie - Bird and Diz (1952)

Jazz
Label: Mercury

1. Bloomdido (3:25)
  2. My Melancholy Baby (3:24)
  3. Relaxin' with Lee (2:47)
  4. Passport (3:00)
  5. Leap Frog (2:29)
  6. An Oscar for Treadwell (3:23)
  7. Mohawk (3:35)
  8. Visa (2:55)
avatar van Yann
Naast de in de titel benoemde Charlie Parker en Dizzy Gillespie speelt ook Thelonious Monk op deze plaat mee; voeg daar nog drummer Buddy Rich aan toe, en we hebben een pracht van een combo.
Een lekker opgewonden en tegelijk zeer laidback bop plaatje. Om één of andere reden zet ik deze eigenlijk alleen maar ooit op in de ochtend, maar voor een mooie zondagmorgen zoals deze is ie dan ook uitermate geschikt:)

Dit album heeft in september een re-release gekregen: originele artwork uit 1952 plus gebruik van de originele tapes.

Hebben ze netjes gedaan. Blijft een heerlijk jazz-plaatje.

avatar van Mssr Renard
Bezetting: Charlie Parker (sax), Dizzy Gillespie (trompet), Buddy Rich (drums), Thelonious Monk (piano), Curley Russell (bas) op 6 tracks (1-3 en 4-7).

Op tracks 4 en 8 is de bezetting echter totaal anders: Charlie Parker (sax), Tommy Potter (bas), Max Roach (drums), Al Haigh (piano) en Kenny Dorham (trompet), aangevuld met Tommy Turk (trombone) en Carlos Vidal (bongo's) op track 4.

In dat opzicht is het dus niet geheel een samenwerkingsplaat als er twee songs op staan zonder Gillespie. Ook bijzonder dat op Passport en Visa een totaal andere band speelt.

Verder is dit wat mij betreft een ideale be-bop-plaat. Lekkere tempo's, een erg goede productie en klasse songs. Maar het is wel weer duidelijk wat een puinhoop Spotify is, want nergens kom je deze plaat tegen zoals deze bedoeld is. Allerhande verzamelaars, en ook staan bij spotify de platen bij de verkeerde artiestnamen weggezet.

Stijn_Slayer
Dit is ook een favoriet van mij, draai 'm vaak als ik behoefte heb aan bepop. Lekker vlot en je hoort het spelplezier. Wel jammer dat ik de release heb met diverse alternatieve tracks achter elkaar.

Stijn_Slayer schreef:

Ja, rampzalig hoe weinig goede aandacht er door streamingdiensten besteed wordt aan correcte releases met correcte info. Dit is wel een plaat die ik mijn collectie zou willen, maar dan liever geen 10"

Mssr Renard schreef:
Dit is wel een plaat die ik mijn collectie zou willen, maar dan liever geen 10"

Spinner - discogs.com

avatar van Mssr Renard

Bedankt, en wat is het toch een gave hoes.

Toch vind ik deze variant van de hoes (hij ligt hier voor me) nog mooier:

Wat een lekkere ultra relaxte jazz plaat is dit zeg! En wat spelen Bird and Diz goed.

avatar van echoes
Via Dizzy Gillespie - Afro (1954) - MusicMeter.nl hier terecht gekomen en dit is ook een heerlijke plaat.