Siouxsie & The Banshees - Through the Looking Glass (1987)

Label: Polydor

1. This Town Ain't Big Enough for Both of Us (3:09)
  2. Hall of Mirrors (5:02)
  3. Trust in Me (4:06)
  4. This Wheel's on Fire (5:16)
  5. Strange Fruit (3:51)
  6. You're Lost Little Girl (2:57)
  7. The Passenger (5:09)
  8. Gun (5:06)
  9. Sea Breezes (4:14)
  10. Little Johnny Jewel (4:56)
  11. She Cracked * (3:07)
  12. Song from the Edge of the World [7" Version] * (3:45)
  13. This Wheel's on Fire [Incendiary Mix] * (7:27)
  14. The Passenger [LLLocomotion Mix] * (8:05)
avatar van c-moon
Coveralbums. Ik heb het er soms moeilijk mee. Maar niet als het goed gedaan is natuurlijk. En dat laatste geldt voor bijvoorbeeld Bowie's "Pin Ups", Nick Cave's "Kicking Against The Pricks" en zeker ook voor deze Through The Looking Glass van Siouxsie & The Banshees.

Een zeer opmerkelijke keuze uit de gepresenteerde songs, met een zeer goede interpretatie. Een meer dan aangename verassing. Ondermeer Sparks, Kraftwerk, Bob Dylan, The Doors, Iggy Pop, John Cale, Roxy Music worden hier op eervolle manier gecoverd.

Een goed coveralbum is niet: het zo goed mogelijk proberen het origineel na te bootsen, wel er iets mee doen, dat past voor jouw (als zanger/zangeres) stem en muziekstijl. En dat is nu precies wat hier gebeurt op "Through The Looking Glass", een zinsnede uit en dus ontleent aan de song "Hall Of Mirrors", van Kraftwerk. "Even the greatest stars, live their lives through the looking glass.." Zeer knap gebracht. Trouwens een favoriet van me op dit album. Maar ook opener "This Town Ain't Big Enough For Both Of Us (Sparks) mag er wezen. Mocht je niet beter weten, je zou denken dat het een Siouxsie & the Banshees nummer was.

Van opmerkelijke keuzes gesproken: Trust In Me. Dit nummer komt uit.... Jungle Book! (Sherman/Sherman). En je wagen aan een nummer van meneer Robert Zimmerman, aka Bob Dylan is altijd een beetje een risico. Maar This Wheel's On Fire klinkt ongeloofelijk. Met dit nummer hebben ze echt iets gedaan, zo minimaal Dylan's versie op "The Basements Tapes" klonk, zo vol, en mooi gearrangeerd is de versie van The Banshees. Top.

Strange Fruit (Alan) kennen we van de interpretatie door Billy Holliday en zal wellicht een grote uitdaging geweest zijn voor Susan (Siouxsie) om te brengen.

Het was even wennen om in plaats van de zo vertrouwde typische stem van Jim Morrisson, Siouxsie te horen op de The Doors-klassieker You're Lost Little Girl. Maar.. Knap gedaan!

The Passenger blijft redelijk dicht bij het origineel, al is Siouxsie natuurlijk een iets betere vocalist dan "Papa Punk", Iggy Pop.

De originele versie van John Cale's Gun heb ik nog nooit gehoord, dus vergelijken kan in niet. Wel weet ik: wat ik hier hoor in The Banshees versie vind ik heel goed klinken.

Bij de interpretatie van Roxy Music's Sea Breezes mogen de drumrolls van Budgie wel. Een mooie dromerige versie van deze song. Benieuwd wat meneer Ferry ervan vindt.

Afsluiter is de Television klassieker Little Johnny Jewel, hier door de Banshees van rauwe rocksong omgetoverd in een popsong.

Mooie manier om de plaat mee af te sluiten.

"Through The Looking Glass" is het type album waarnaar je kan luisteren en echt genieten, bijna vergeten dat het om covers gaat. Want juist omdat Siouxsie & The Banshees er hun eigen stempel opdrukken zou je het evengoed als een Banshees plaat kunnen beschouwen. Ik vind het alleszins een van de beste coverplaten gemaakt.

Albums zoals "Through The Looking Glass", goed coveralbums, kunnen ook een kennismaking zijn van een aantal songs, én ze kunnen de muziekfan aanzetten om de originele versies op te gaan zoeken, en bijgevolg wordt de muzikale horizon weer verbreed. En daar kan niemand tegen zijn, toch? Noem het "muzikale opvoeding"

Kan de plaat absoluut, zonder enige twijfel aan iedereen aanraden!
Kopen! Nu! Doèn!

avatar van sq
sq
Mooie uitgebreide bespreking. Ik moet ook wel eens verdedigen waarom ik dit een goed album vind, als Siouxsie fan/kenner zijnde. Ik weet nog goed dat ik voor het eerst The Passenger op de radio hoorde (destijds single vooruitopend op het album). Ik had de aankondiging op de radio niet gehoord, maar wel meteen Siouxsie's stem herkend, ondanks de erg onverwachte setting in een swingnummer met blazers (ik had het niet als cover herkend). Die blazers is ook wat het toch ook wel afwijkend maakt van Iggy Pop's versie.

avatar van c-moon
Hallo SQ, bedankt voor het compliment
En ja, The Passenger is echt goed gebracht door Siouxsie en haar Banshees

Binnenkort draai ik (als gelegenheids dj) een eighties set, en ik kan misschien om eens anders te doen, eens de siouxsie versie van Passenger spelen

luisteraart
c-moon schreef:

Een goed idee voor wat een eigen interpretatie van een nummer kan opleveren krijg je als je Siouxsie's interpretatie van 'Strange Fruit' vergelijkt met die van UB40, van hun debuutelpee Signing Off.

Twee totaal verschillende bands, die beide een bestaand nummer eigen weten te maken op een manier die zo anders is dat je nauwelijks door hebt dat het hetzelfde nummer is.

Verder goed album dit, maar niet tot de top van Siouxsie's werk behorend.

avatar van c-moon
Zo, gisteren nog eens over dit album gepraat op de MuMe-Meeting, en de betrokkenen waren het erover eens dat dit misschien wel een van de beste Cover-albums is, ooit gemaakt.... daar waar we dus allen vonden dat coveralbums vaak een heuse tegenvaller kunnen zijn...

Ga straks nog maar eens mijn exemplaar op de draaitafel leggen - ja, heb hem nog steeds enkel in de vinyl-versie...

Eigenlijk mag een band niet aan Strange Fruit komen; omdat dit met zoveel emotie en gevoel door Billy Holliday gebracht wordt, en het echt over de situatie gaat waarin zij is op gegroeid.

Maar ik moet eerlijk toegeven dat Siouxsie dit nummer op een zo waardige manier brengt, dat ikzelf tot de conclusie moet komen, dat deze versie net zo mooi te noemen is.

Puristen hebben over cover-albums altijd wel wat te zeiken. En terecht. Ik ben ook zo'n purist.

Maar hier levert Siouxsie toch wel iets moois af. Neem zo'n This Wheel's on Fire; dat is toch sprookjesachtig mooi?!
En van Strange Fruit moet je afblijven, maar dit is met veel liefde vertolkt en klinkt uitstekend (niet echt Siouxsie-stijl, maar who cares?).

Het ligt ook allemaal vrij gemakkelijk in het gehoor, waardoor ik dit ook graag opzet. Ik hoef er nooit echt speciaal voor in de stemming te zijn.