Johan Verminnen - Solozeiler (2009)

Belgiƫ
Pop / Roots
Label: HKM

1. Solozeiler (4:20)
  2. Het Songbook van Mijn Hart (4:08)
  3. Ik Herinner Mij (3:20)
  4. De Overkant (4:12)
  5. Als Jij Nu van Me Weggaat (3:35)
  6. Witte Nachten (3:58)
  7. Pour / voor Marie-Louise (4:20)
  8. De Optimist (4:04)
  9. Misschien (3:27)
  10. Mijn Arme Schoenen (2:40)
  11. Warme Liefde (3:56)
  12. De Roos (4:03)
  13. De Dagen Van (4:04)
Father McKenzie
Verminnen lijkt helemaal weggedeemsterd.... geen kat luistert hier nog naar, vrees ik.
Zelfs een vroege fan als ik, wist niet echt van het bestaan af van dit album.
Maar echt zoeken ga ik het niet, het niveau van Johan's platen sinds de eeuwwende is niet bepaald hoog te noemen, terwijl in de jaren zeventig en tachtig... was dit wel andere koek.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Voor een leeftijdsrecord solozeilen is hij alvast wat laat... of vroeg desnoods.

Misschien lijkt Verminnen in de media (tv/radio) verdwenen, maar hij trekt in Vlaanderen nog steeds volle zalen. (Althans, als ik zijn website mag geloven.)

Persoonlijk begrijp ik het commentaar niet dat zijn platen van de laatste 10 (of langer ?) niet meer de moeite waard zouden zijn. Ik volg de muziek van Verminnen slechts 2 jaar en ben o.a. via Marktplaats.nl in het bezit gekomen van albums die met name na 1992 zijn uitgebracht. Vroeg werk van Verminnen heb ik in de vorm van de cd's: Als M'n Gitaar Me Helpt, Singles 1970-1983 en op verschillende verzamelaars (Mooie Dagen, Vroeger En Later, 60 Jaar).

Door uitvoeringen van andere artiesten (Clouseau, Will Tura en Herman van Veen) ben ik min of meer door toeval bij hem terechtgekomen. Ik ben Nederlander en zijn muziek hoor je hier zelden of nooit (zeg maar gerust nooit). Nostalgische gevoelens heb ik dus niet bij het horen van zijn muziek, ik (geboren in 1971) ben er niet mee opgegroeid en zijn muziek uit de jaren 70 doet me dan kennelijk ook niet zoveel als de vroege fans van Verminnen hier. Zelf vind ik de rijpere stem van Verminnen vele malen mooier dan zijn stem in de jaren 70. Niettemin vind ik sommige nummers uit die periode wel degelijk mooi (bijvoorbeeld Als M'n Gitaar Me Helpt, Oostende In The Rain, Bar Tropical, Brussel), maar latere opnamen van voornoemde nummers vind ik misschien nog wel mooier, juist door de rijpere stem van Verminnen.
Dus, als ik moet kiezen tussen een album als Als M'n Gitaar Me Helpt of Solozeiler, kies ik toch voor de laatste.
Solozeiler vind ik een mooie plaat en heeft al menigmaal in de lade van mijn cd-speler gelegen. Nummers die ik erg graag van dit album beluister zijn: Solozeiler, Songbook Van Mijn Hart, Ik Herinner Mij, De Optimist, Misschien, Mijn Arme Schoenen en De Roos.
Ik hoop dat de opvolger van dit album uit 2009 niet al te lang op zich laat wachten.