Freddie Hubbard - Ready for Freddie (1962)

Jazz
Label: Blue Note

1. Arietis (6:41)
  2. Weaver of Dreams (6:35)
  3. Marie Antoinette (6:38)
  4. Birdlike (10:15)
  5. Crisis (11:33)
  6. Arietis [Alternate Take] * (5:51)
  7. Marie Antoinette [Alternate Take] * (6:15)
avatar van Mssr Renard
Met Freddie Hubbard (trompet), Bernard McKinney (eufonium), Wayne Shorter (tenor sax), McCoy Tyner (piano), Art Davis (bas) en Elvin Jones (drums).

Deze plaat wordt beschouwd als een hard-bop klassieker en een essentiele jazzplaat om in huis te hebben. Groot is mijn verbazing dat ik de eerste ben die hier reageert.

Drie songs van Hubbard (Arietis, Birdlike, Crisis), eentje van Shorter (Marie Antoinette) en de standardWeaver of Dreams die eerder al Bing Crosby en Nat King Cole is vertolkt.

De toch al warme sound van Hubbard wordt hier mooi aangevuld door het eveneens warme geluid van de tenor van Shorter en de eufonium (een soort tuba) van McKinney. Verder is de ritmesectie van Davis/Tyner/Jones echt ontzettend steady en weet enorm de gas terug te nemen daar waar nodig.

Ik snap wel dat deze plaat als essentieel wordt gezien. Jammer van de wat lage eindscore, maar misschien is hard-bop niet iets voor iedereen.