Gulliver - Gulliver (1970)

Label: Elektra

1. Everyday's a Lovely Day (2:49)
  2. I'm Really Smokin' (2:29)
  3. Christine (1:52)
  4. Rose Come Home (3:41)
  5. Enough over the Mountain (4:33)
  6. Angelina (3:16)
  7. Flogene (2:23)
  8. Lemon Road (3:09)
  9. Seventy (3:15)
  10. A Truly Good Song (4:30)
Pieter Paal
Gulliver heeft maar 1 album uitgebracht voor het Elektra-label.
De originele vinyl-versie is voor de Hall & Oates-fans een gewild collector's item geworden.
De band bestond uit Daryl Hall (zang en toetsen), Tim Moore (zang en gitaar), Tom Sellers (bas en toetsen) en Jim Helmer (drums).
Hun muziekstijl schommelt tussen Crosby, Stills & Nash (bv. 'Enough/Over The Mountain') en Bread (bv. 'Angelina').
Met uitzondering van het instrumentale 'Seventy' mooie vocalen van Tim Moore en Daryl Hall.
Je hoort dat de band goed bezig is, maar nog op zoek is naar een eigen geluid.
Helaas duurde het maar 1 album. Daarna zou Hall met zijn goede vriend John Oates (die hij voor Gulliver al kon) meer succes oogsten als het duo Hall & Oates.
Alle songs liggen prima in het gehoor en 'Seventy' bevat heerlijk gitaarwerk.
Voor mij zijn de grootste uitschieters 'Rose Come Home', 'Angelina', 'Enough/Over The Mountain', 'Seventy' en het zoete liedje 'A truly good song'.

I'm Really Smokin' zou prima op het album Face the Music van Electric Light Orchestra gepast hebben.
Op dit eerste en enige album van Gulliver hoor je dat ze als band al een hele goede vocalist bij zich hebben die ook op toetsen wel raad weet.
Sommige teksten klinken hier nog een beetje puberaal (bv. Rose Come Home), maar Angelina zou net zo goed een hit voor Bread geweest kunnen zijn. Volgens mij was deze song eerder geschreven dan Daniel van Elton John.
Voor mij blijft dit album meer een bijlage voor mijn Hall & Oates - collectie. Ze waren vooral in de jaren 70 en 80 de Simon and Garfunkel van de witte soul. Op sommige nummers konden ze met hun backing band ook in het rock-genre goed uitpakken.
Mijn moeder begreep niet zoveel van mijn muzieksmaak en dacht vaak dat ik met een album van Sparks thuiskwam. 'Is het werk van deze 2 mafkezen jouw zakgeld wel waard?', vroeg ze.