Townes Van Zandt - In the Beginning... (2003)

Country / Folk
Label: Compadre

1. Black Widow Blues (2:23)
  2. Maryetta's Song (5:34)
  3. Hunger Child Blues (3:13)
  4. Gypsy Friday (2:51)
  5. Waitin' for the Day (4:14)
  6. Black Jack Mama (3:14)
  7. When Your Dream Lovers Die (2:11)
  8. Colorado Bound (2:50)
  9. Big Country Blues (3:29)
  10. Black Crow Blues (3:02)
avatar van Poles Apart
Een postuum uitgegeven verzameling van prachtige opnames uit 1966, twee jaar voordat Van Zandt's reguliere debuut "For The Sake Of The Song" uitkwam.

Van Zandt's weduwe vond deze verloren gewaande songs in 2002 terug, en het is allesbehalve restmateriaal of prutswerk (zoals gewoonlijk bij dat soort uitgaves), de kwaliteit van de nummers is verbluffend (zowel muzikaal als tekstueel gezien) en de gedreven- en bevlogenheid druipt ervan af. Hier is een nog erg jonge artiest vol ambitie aan het werk, zowel solo als met band. Het is dus geenszins een collectie demo's, het zijn stuk voor stuk volwaardige, uitgewerkte nummers die Van Zandt opnam met als doel bekendheid te verwerven buiten Texas.

De productie is ook beter dan op de eerste 'normale' Townes Van Zandt platen, die hier en daar nogal wat knullig klinken, de ruwere, directere aanpak hier werkt stukken beter.

Hoogtepunten of favorieten uitkiezen is eigenlijk onbegonnen werk, het sterke "Hunger Child Blues" bijvoorbeeld is een behoorlijk stevige country rock song, zo ruig klonk Townes zelden. "Maryetta's Song" is dan weer zo'n typisch rustig en hemels mooi nummer dat niets anders doet dan kippenvel opwekken.

Een essentiële uitgave. Absolute must voor liefhebbers van deze Texaanse meester.

Social_Mask
Mij heb je in ieder geval nieuwsgierig weten te maken!

Hendrik68
Jack Clement was de man die verantwoordelijk was voor de productie van de eerste werken van Townes van Zandt en besloot diverse liedjes van allerlei vreemde orkestraties te voorzien, waardoor sommige liedjes, hoewel nog steeds prima, nogal aan kwaliteit inboetten. Daar is op dit album nog geen sprake van. Hoewel uitgegeven in 2003 is dit allemaal werk van voor zijn debuut. Van Zandt trok al jong door Texas met zijn gitaar en was sterk beinvloed door vooral Lightnin'Hopkins, Hank Williams en Bob Dylan. Zijn gitaarstijl zal gedurende zijn hele carriere een soort Hopkins afgeleide blijven, maar wel met een hele eigen draai eraan. Van Zandt was een technisch zeer begaafd gitarist. Dit album begint met Black Widow Blues een nummer dat inderdaad een soort van mix is van Highway 61 Revisited en Lightnin' Hopkins. Ik ben er van overtuigd dat Van Zandt het liefst veel meer blues wilde spelen. Zijn stem was echter meer geschikt voor de country-folk. Daarvan is het prachtige Maryetta's Song een voorbeeld. Hunger Child's Blues is weer een krachtige blues rocker zoals we die in zijn latere werk niet veel meer zouden tegenkomen. Gypsy Friday is een prachtig en vrolijk folk riedeltje. En zo gaat het de rest van het album door met When Your Dream Lovers Die, Colorado Bound en de prachtige afsluiter Black Crow Blues als andere hoogtepunten.

Mensen die Townes al goed vinden doen hier op zeker een prima aankoop mee.