The Beatnuts - Street Level (1994)

Label: Relativity

1. Intro (1:47)
  2. Ya Don't Stop (3:06)
  3. Props over Here (3:59)
  4. Hellraiser (3:09)
  5. Are You Ready (3:14)
  6. Superbad (3:56)
  7. Straight Jacket (3:56)
  8. Let Off a Couple (1:43)
  9. Rik's Joint (4:01)
  10. Fried Chicken (3:57)
  11. Yeah You Get Props (3:29)
  12. Get Funky (3:36)
  13. Hit Me with That (3:36)
  14. 2-3 Break (3:17)
  15. Lick the Pussy (4:18)
  16. Sandwiches (1:33)
  17. Psycho Dwarf (6:38)
PRACH-TI-GE BEATS!

Jongens toch; heb dit album net gekocht en ben tot over mijn oren verliefd op de beats... Het is de laatste tijd mooi weer en dat is de ideale situatie om dit album te beluisteren!

Tekstueel stelt het (uiteraard/zoals gekend) niet veel voor: het gaat namelijk voornamelijk over stunts, blunts, guns & killin fake MC's, al komen ze bij wijlen eens met een dope line af!

Maar daar gaat het niet om... De rhymes flowen perfect op de basrijke boom bap beats! 4,5 sterren enkel voor de beats en voor het feit dat de flows goed klinken ook al is de inhoud ervan vaak quasi nihil!

"Are You Ready" ft. Grand Puba is meesterlijk! Fantastische beat en guestverse by MC Grand Pu

"Props Over Here" is de single van het album en heeft een heldere, zonnige zware baslijn (let ook op de synthesizers af en toe op de achtergrond)

Ook bestaan de refreintjes vaak uit geniaal uitgelezen samples....

bv. bij "Straight Jacket" (wat ook een magistrale beat heeft ) de line van Ol' Dirty Bastard

"Rappenin is what happenin
Keep the pockets fat and then, hands clappenin"

die steeds herhaald wordt!

Ik kan dit album enkel prijzen... Luister niet naar de teksten, zeker als je in de mood bent voor diepe teksten om over na te denken...

Maar geniet van dit album als je wil relaxen (als het weer wat meezit) en als je wil feesten op Boom Bap Hiphop.

Vet album! 4,5 sterren

avatar van Kos
Kos
Yup, de beats zijn altijd het enige wat echt top is bij Beatnuts.

avatar van waxs
Klopt, ik vond de rhymes bar weinig voorstellen.

avatar van MJ_DA_MAN
Lekker album. Ongeveer dezelfde stijl als Black Moon - Enta Da Stage. Lekkere eastcoast-oldskool-hiphop dus uit een topjaar in hiphop (misschien wel hét jaar). Lekkere beats en flows, en goede bijpassende teksten. Ongeveer alles is van hetzelfde niveau, daardoor hoef je niet te skippen en luistert het erg aangenaam weg. 4*.

MJ_DA_MAN schreef:
Ongeveer dezelfde stijl als Black Moon - Enta Da Stage.

Yup. Al vind ik Buckshot wel een betere MC dan dit trio.

Leuk dat je dit album tof vindt!!

avatar van MJ_DA_MAN
P Jay schreef:
Al vind ik Buckshot wel een betere MC dan dit trio.

Dat vind ik ook, absoluut.

avatar van PJC
PJC
vet vet vet. alleen Are You Ready vind ik minder, nogal irritant baslijntje. voor de rest top

PJC schreef:
Are You Ready vind ik minder, nogal irritant baslijntje. voor de rest top

Vind dat nét één van de betere nummers hier...
Heerlijk verslavend bassje wat mij betreft.

avatar van hiphopmaster
Dikke beats, lekkere raps/flow met weinig diepgang.
Maar met zulke hiphop is hen dat zo vergeven. Volgende week zijn ze te bewonderen in Rotterdam (Waterfront), misschien maar eens gaan checken hoe deze gasten live zijn.

Mijn favorieten: Get Funky, Are You Ready en Straight Jacket. 4*!

avatar van JLjuju
Shit, ik hou van Enta Da Stage.. probeer ik dit album te downloaden, is de link dood
Heeft iemand nog andere ideen(buiten kopen), of mag dat hier niet?

JLjuju schreef:
Heeft iemand nog andere ideen(buiten kopen), of mag dat hier niet?

Koop het dan, veel leuker...!

avatar van JLjuju
Ik heb hem al (bedankt Stapler), en zoals de meesten al zeggen: Prachtige beats!
Enta Da Stage style indeed . Lyrics idd niet zo sterk, maar dan zie ik door de vingers. Psyco Les & Juju (8)) hebben wel een lekkere flow. 4* voor dit album, misschien nog hoger..

avatar van Shelter
hiphopmaster schreef:
Dikke beats, lekkere raps/flow met weinig diepgang.

Mijn favorieten: Get Funky, Are You Ready en Straight Jacket. 4*!

Hoe waren ze nou live dan?? Ik heb er zelf geen goede verhalen over gehoord. Wilde eerst ook gaan...

avatar van hiphopmaster
Kon helaas weinig mensen hiervoor enthousiast krijgen....de cultuur-barbaren . Ook ik heb gelezen dat het niet heel bijzonder was, dus of het nou heel erg is dat ik het gemist heb!?

avatar van Shelter
ah 2x dezelfde verhalen uit zeer waarschijnlijk 2 verschillende groepen....kan niet veel goeds betekenen
Zo'n bijna gegaan maar gelukkig toch niet ervaring had ik ooit ook met Mobb Deep in Nighttown... hehehe

avatar van Korhymes
Let Off a Couple
Wat een heeerlijke beat

Overigens zijn de andere beats ook echt aan, en de 2 rappers droppen grappige leuke rhymes. Gewoon lekkere basic maar oh zo heerlijke 90's boom bap beats en goed flowende raps over de dingen die wel meerdere rappers bezighielden in de tijd. Stunts, blunts & hip-hop ;D
Ik vond Kurious interessanter op Beatnuts beats, als hij hierop had gerapt was het waarschijnlijk een 4,5 geworden, maar nu ze zelf erop rappen kan ik niet meer dan een 4,0 geven.

Favorieten hier zijn Hit me with that, let off a couple, props over here and hellraiser

die beats, waaaaaaaaaaaat. geen idee hoeveel publieke muziekbibliotheken die gasten hebben moeten plunderen voor al die shit, maar dit album zit vol met de meest zieke jazzsamples.

alles klopt gewoon, maar ik merk dat ik de rhymes vaak hoogstens in klanken hoor, wat er gezegd wordt doet er veel minder toe, het gaat om die combinatie tussen heerlijke beats en een flow die er gewoon perfect op ligt.

lick the pussy!

avatar van principal2000
Een goed album. De beats zijn natuurlijk het trademark van de Beatnuts. Niet voor niks worden zij door velen ingehuurd. Goede basslines en drum met een snufje jazz. Tekstueel is het aan te horen zonder hoogstaand te noemen. Al met al een goed album voor liefhebbers van hiphop met bovenstaande ingrediënten.

avatar van WeztSide
Psycho Dwarf!
En Rik's Joint!
Én Are You Ready!

avatar van Phat Weasel
P Jay schreef:
PRACH-TI-GE BEATS!

Prachtige review. Je slaat de nagel op de kop. Koop deze shizzle niet voor de lyrics, maar koop em voor een niet te kloppen flow die perfect in sync loopt met de beats.

Grtz.