Mouse on Mars - Niun Niggung (2000)

Duitsland
Electronic
Label: Thrill Jockey

1. Download Sofist (2:27)
  2. Yippie (5:31)
  3. Pinwheel Herman (4:46)
  4. Super Sonig Fadeout (4:37)
  5. Booosc (3:15)
  6. Diskdusk (3:49)
  7. Gogonal (5:08)
  8. Albion Rose (3:31)
  9. Mompou (1:54)
  10. Distroia (5:16)
  11. Wald Fx (4:48)
  12. Circloid Bricklett Sprüngli (2:19)
  13. Untitled (14:36)
avatar van Onderhond
1,5
Klik
Klik

Meerdere releases blijkbaar. Iemand wat vertrouwder met Mouse on Mars ?

avatar van Onderhond
1,5
Tja, als het niet stoort review ik gewoon de eerste release. Niet echt mijn ding dit, het album vooral maar opgezocht omdat Distroia zo'n lekkere track is.

Album opent met "Download Sofist", redelijk cheesy gedoe, dat verder niet boeiend klinkt. "Yippie" wordt gekleurd door wat licht IDM gepruts, maar vooral de melodieën blijven op het melige af. "Mykologics" zelfde verhaal, "Gogonal" klinkt daarentegen wel een stukje beter. Cooler melodie, wat te groovy misschien, maar wel een aardig, sfeervol nummertje. Ook "Diskdusk" klinkt wat leuker. Speels, zonder dat melige. Ook ritmisch zit dit een pak beter in elkaar. Zeer aardig nummertje. "Pinwheel Herman" blijft zo'n beetje op hetzelfde niveau. Geinige melodietjes, al is het ritmisch wel een pak minder. "Dispothek" is terug wat minder. Zeurderige melodieën met flauwe ritmes en hier en daar wat aparte, maar veelal valse melodiesamples. Ook "Albion Rose" zit met een paar zeer irritante samples, en bakt er maar weinig van.

"Tensual" ligt plots een paar niveau's hoger, al zit ook hier weer een nogal vervelende melodiesample in, die halverwege het nummer toch nog weet te verpesten. De intro is anders wel zeer lekker. "Distroia" dan maar, het nummer waar het allemaal om draaide. Vroeger één van m'n neef z'n favorieten (die was volledig into IDM en alles wat Warp deed), en dus zo met dit nummer in aanraking gekomen. Past verder ook helemaal niet op het album vind ik. Een pak drukker en een stuk beter ook. Beste track van het album. "Booosc" switched meteen weer een aantal versnellingen terug. Niet echt slecht, maar weinig speciaals. Ritmes zijn zeer aardig, melodieën flauw. Ook "Mompou" en "Wald FX", die het album afsluiten zijn saaie wegwerp nummers.

Flauw album dus, met een enkele goeie stukken, maar veel te weinig, en verder weinig positieve voetnoten. 1.5*, meer kan ik er niet van maken.

Hmmm...vond het eigenlijk wel relekst...Beetje triphop achtig, heeft wat drum 'n bass...kan mij wel bekoren. Geef toch 3 sterren...

avatar van dan k
Deze release deed mij als Mouse On Mars liefhebber aanvankelijk niks en ik was (en ben) meer liefhebber van de platen Glam en Instrumentals. Nu een aantal jaren later ben ik dit plaatje bomvol speelse electronica goeie beats en genoeg crispy sonische details heel erg gaan waarderen. Ik heb wel sterk het idee dat ik die mening niet met veel mensen zal delen.......om nog maar te zwijgen over mijn mening dat ze tot een van de beste electronica opponenten behoren die bij onze oosterburen alom te vinden zijn. Maar ja , of dat zo objectief is

avatar van jellorum
mouse on mars is een band die muziek maakt die gewoon niet voor iedereen bestemd is
ik vind : goeie beats en lekkere electronica errond
favoriete track: net als Onderhond is deze Distroia, ook de reden dat ik deze in huis heb

waarom staan glam en instrumentals er niet op?

Nu glam nog

avatar van VforVictor
Vage sounds en bliepjes maar het klinkt wel relaxed, heb em nu een aantal maal beluisterd en hij verveeldt nog niet. 3,5 ster

avatar van Cellulord
Onze vriend Onderhond laat het stemgemiddelde kelderen. Gewoonweg schandalig