Coparck - A Dog and Pony Show (2009)

Label: V2

1. A Dog and Pony Show (3:30)
  2. New York City Lights (3:48)
  3. The Moonset (2:32)
  4. Waiting For (3:16)
  5. Your Last Day on Earth (3:22)
  6. Strangers to Ourselves (3:28)
  7. I Guess (3:32)
  8. A Manual for Life (3:06)
  9. Hopeful (5:23)
  10. Goodbye (3:44)
avatar van CD-Recensies
Coparck is zonder overdrijving top

Coparck komt met hun vierde album (A Dog And Pony Show) in aanmerking om verder door te breken. Niet omdat de band dat verdient, maar omdat muziekminnend Nederland het verdient.

"A mix of melodic, electic indie-pop. ‘A jazzed-up post-rocking city view’ layered with samples and old synthesizer sounds".
(Bron: Coparck.com)

Mijn kennismaking met Coparck dateert uit 2007 toen de single A Good Year For The Robot uitkwam en een ‘bescheiden’ hitje werd (nr. 1 bij Kink FM). Het nummer staat welverdiend in de top 10 van meest gedraaide nummers op mijn iPod. Niet alleen de aanstekelijke muziek, maar ook de schitterende videoclip maakt dit nummer onvergetelijk mooi.

Op hun nieuwe album staat ook zo’n nummer. Het openings- en tevens titelnummer heeft deze zelfde klasse, wat mede de verdienste is van jazztrompettist Eric Vloeimans. Wat een schoonheid van een song. Komt, dat weet ik nu al, zeker in mijn favorietenlijstje 2009 voor.

A Dog And Pony Show staat in Amerika voor een zware overdrijving. Daar zijn ze in the US echt goed in zoals ze de dreiging van Irak met hun vermoede bewapening zwaar hebben overdreven. De muziek van Coparck is echter nergens overdreven, maar in hun teksten komt dit thema wel aan de orde.

De Amsterdammers van Coparck hebben naar eigen zeggen het album iets eenvoudiger en directer opgebouwd dan hun vroegere werk, met alleen extra’s (zoals een irritant computerpiepje in Hopeful) die echt iets toevoegen aan de nummers. De teksten gaan ergens over en dat is een verademing na al die baggerteksten, waarmee de hitlijsten al voldoende volstaan. Een echte aanrader dus!

Coparck wordt het succes dan ook van harte gegund. Na de releaseparty halverwege oktober treden ze onder andere op in het Patronaat in Haarlem op 20 november en daar wil ik bij zijn. Wie volgt?

Tekst overgenomen van mijn weblog: cd-recensies.nieuwslog.nl

avatar van rzasa
Ik ga naar de releaseshow in Amsterdam donderdag. Ik heb nog niks gehoord van hun nieuwste plaat, dus ik ben erg benieuwd.

Antagoon
Oh! Een nieuwe Coparck!! Een van de beste Nederlandse bands. Samen met Johan, maar die kappen ermee. En Moss met hun fijne nieuwe plaat.
Ben heel benieuwd is ie al te verkrijgen via iTunes o.i.d.?
En laat ze verdomme eens doorbreken, dat verdient deze band echt op basis van de kwaliteit van hun platen. Straks kappen zij er ook mee omdat het zo sappelen blijft in dit land van Meeuwis, Borsato en de Toppers......

avatar van rzasa
Hij is in ieder geval te beluisteren via de luisterpaal:
KLIK

avatar van muziekobsessie
Antagoon schreef:

Je vergeet De beste band van Nederland Suimasen met hun weergaloze en tenminste originele plaat Stay!!

vind deze behoorlijk tegenvallen, het lijkt allemaal te veel op andere bekende bands

Antagoon
Nee, ik vergat ze niet. Vind ze gewoon goed, maar niet geweldig. Over deze van Coparck kan ik niks zeggen, maar de vorige drie vond ik erg goed.

avatar van Ceasar
Ik heb hem nu een paar keer op de luisterpaal beluisterd. Ik vind dat ie niet zo veel toevoegt aan de vorige drie (die ik alle drie netjes gekocht heb). Of ik deze ook ga kopen betwijfel ik. Het is niet slecht, maar er zit weinig vooruitgang in en de composities zijn niet beter dan de songs op de vorige drie albums.
Misschien waren mijn verwachtingen wel te hoog. Dat kan natuurlijk ook het geval zijn.

Antagoon
Deel je mening en die van muziekobsessie. Ik loop ook nog niet echt warm voor deze plaat, althans niet na een paar keer draaien. Het is wel erg simpel allemaal. Het eerste nummer met Eric Vloeimans springt er vooralsnog uit.
Toch maar even de nieuwe Suimassen nog een keer proberen.

WJW
Ik heb de cd inmiddels in bestelling staan. Coparck kan weinig verkeerd bij mij doen, tot nu toe blijven vooral de eerste twee nummers en het laatste nummer echt hangen. Coparck's albums hebben bij mij altijd even tijd nodig om te groeien!

avatar van rzasa
Ik mis het scherpe randje op deze 4e van Coparck. Ik was bij de cd-presentatie en heb de nummers live gehoord. Met het rauwe van een liveoptreden komen de songs veel beter tot hun recht. Odilo zingt op het album iets te netjes, de productie is wat te glad. Tracks 6 en 7 komen nog het dichtst in de buurt van hoe Coparck eigenlijk moet klinken.
Bij het optreden was Hopeful de afsluiter. Prachtig! Het stampende eind van dat nummer werd lekker lang uitgesponnen, waarbij Vloeimans er op los improviseerde. Zo had ie ook op de plaat gemoeten.

Het woord kneuterig kwam vooral in me op terwijl ik deze cd aan het luisteren was. Oninteressant.

WJW
Het is toch wel knap dat mensen een cd al denken te kennen terwijl hij officieel pas 1 dag uit is.

Antagoon
Nou, tja, je moet er toch over kunnen praten en/of je mening hier weergeven. Of je nu al moet stemmen is twee, maar dat zal altijd wel de discussie blijven op sites als deze.

WJW schreef:

Dat is pas kneuterig.

Je kan altijd nog je stem veranderen. Dit cd'tje lijkt me wel interessant. Ik ga hem downloaden.

Was die referentie nou echt nodig? Sowieso een "plug" review maar laat dan alsjeblieft de "USA Bad Guys" referenties achterwege, er zijn er al 10000 per dag, 't is een beetje als over het weer praten.

Dankzij de heren van Calvé beluisterd en het is niet onaardig of zo (bandleden hebben naar Supertramp geluisterd kennelijk, en ik dacht een vleugje dEUS te bespeuren) maar niet origineel en -belangrijker- niet echt herkenbaar genoeg. Slecht is 't zeker niet maar het geeft me wel dat 13 in het doziin gevoel. "A Manual For Life" vond ik nog het aardigste nummer (laatste gedeelte), wreed opgevolgd door uitermate vervelende bliep-bliep geluidjes van "Hopeful" waarop ik alleen maar kan zeggen: nee, gewoon nee. Titelsong begon interessant -leuk 2e accoord! - maar ging toen in Beatle-galop en daarna alle kanten uit met blazertjes en al, tsja.

Voor mij grotendeels oor in, oor uit maar misschien is de fanbase er blij mee. Ik wens de band 't beste.

WJW schreef:

Dat is pas kneuterig.

Als ik hem een keer of 3/4 heb geluisterd heb ik volgens mij het volste recht om een eerste stem uit te brengen. En die ligt inderdaad niet al te hoog, wat denk ik ook niet zal snel zal veranderen. Klinkt te braafjes allemaal.

avatar van Marteen
Live bij de cd presentatie klonken de nummers inderdaad een stuk energieker, ik mis op de cd ook de rauwheid die ze wel hebben. Blijft staan dat het verder een prima plaat is.

avatar van Mctijn
Volgens mij is deze cd juist te zuiver geproduceerd. Als het iets minder helder zou klinken en iets minder "oehhoe's" werden gebruiken, dan zou de plaat wat meer ballen hebben gehad.
Nu klinkt het allemaal gewoon aardig. Weinig dieptepunten, maar ook weinig hoogtepunten. Een typische 2,5* plaat.

avatar van papat
bejoorlijk geniaal plaatje dit! ze lijken steeds beter te worden, alleen lijken alle platen wel erg op elkaar. maar aangezien ik dit heerlijke muziek vind maakt me dat niet ze veel uit.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Valt mij bij een eerste luisterbeurt vies tegen, staat mijn inziens niet in de schaduw van zijn voorganger.
Om er een beoordeling aan te plakken ga ik het album nog een paar keer op mijn gemak beluisteren.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik ga mijn eigen post hierboven maar eens stevig tegenspreken.
Was te snel met een oordeel.
Dit album nu een keer of 6 gedraaid en ik moet zeggen een prima plaat hoor die bij nader inzien wel kan wedijveren met 3th album.
Vooral de eerste drie nummers vind ik erg sterk, vooral The Moonset kan ik maar niet uit mijn kop krijgen, heerlijk nummer.
Prima band van eigen grond.

WJW
Wat een middelmatige troep, niets in vergelijking met hun eerste of derde album. Of de solo-cd van de zanger.

avatar van ZOLTAR
zeer goede plaat. misschien niet zo sterk als het debuut maar toch zeker aan te raden.

avatar van wendyvortex
Bojack en Mr. Peanutbutter op de hoes?