Krach Test (2001)

12. Institut - Coming Your Way
  13. Lefthandeddecision - Distraught
  14. R4 - Nirobi Methodone Clinic
  15. Aural Blasphemy - Interlude
  16. Converter - Dead Man (Still)
  17. Paraben Aparaten - Deleter A
  18. Tarmvred - Amfetakrom
  19. Winterkälte - PCBs (SV)
  20. Crno Klank - L'Usine Cent Rhume

38. Mlada Fronta - Ritual [Immolation Mix by Converter]
  39. Scoria Head - Deterrent
  40. Any Future - Handmade Clouds
avatar van Onderhond
Eerste release ooit op het Ad Noiseam label. 3CD verzamelaar van een hoop talentvolle en opkomende artiesten. Sommigen lieten later nog wat van zich horen (op AD), anderen nooit meer wat van gezien.

Ben benieuwd, want heb em nog niet helemaal

avatar van Onderhond
Als het niet stoort doe ik deze maar in 3 delen, anders heb ik hier straks een half kortverhaal geschreven, en geraak ik morgen m'n bed niet meer uit.

De CD begint mooit met "Kaleinoscope Pt14". Creepy wave met een al even eerie sampletje dat emotieloos doorheen de track dreunt. Stilaan zwelt de track aan, en climaxt prachtig. "The Sky Is Full" is nog een stuk abstracter, en bestaat eigenlijk nog uit pure sferische samples, met een extreem subtiele achtergrondwave naar het einde toe. "Whorled" is wat typischere dark ambient. Donkere waves die in slakkentempo voorbijrollen. "Smudgeghost" wordt weer wat interessanter. Zo'n lekker sfeervolle windtrackje, met veel vage geluiden en tonnen sfeer. "Dialetica, Sragione E Sopravvivenza" is een stuk zwaarder van sfeer, en neigt wat meer naar noize, de ambient variant dan. Lekker drukkende slome sferen, distorted en zeer obscuur. "Apolokia" brengt weer wat voice samples in het album, en neigt wat naar de eerste track, al is dit nummer wat zwaarder van toon, minder monotoon en wat sferischer. Zeer coole track. "For The Last Six Years" is de eerste track met ritmische elementen in zich, en wat duidelijkere melodieën ook. Jammer dat het klassieke mij niet zo ligt, en het ook qua ritmes verder niet zo boeiend is. Degelijk nummer, maar wat flauw verder.

"Tour Of The Underground Religions" speelt met fucked up voice samples, plaats er kerkgezangen onder en slaat dan enorm aan't klooien. Enorm coole track, zeer freaky en mysterieus, en otherworldly. "Between The Fragile Cracks" begint redelijk noizy, maar slaat nooit helemaal over, kruipt geregeld tegen het lijntje aan, maar gaat er nooit overheen. Boeiend, ingetogen nummertje, zeer coole, chille en toch zenuwmakende sfeer. "The Logic Of The Slaughterhouse" slaat wel over in het noizier gebeuren (wat wil je ook met zo'n nick), alleen maakt het niet te veel indruk. De live versie van "662N" (wat moet ik me daarbij voorstellen ?) klinkt weer wel lekker noizy. Zware, opgefuckte drones die lekker climaxen in een muur van dist. "Coming Your Way" gebruikt wat voice samples, maar is au fond ook een noize track. Iets directer en to the point dan het vorige nummer, maar ook best leuk. " Distraught" is waarschijnlijk de beste track van het album. Stevige dist, die zich als een wolk van lawaai door de kamer verspreidt. Hier en daar kom je samples tegen terwijl je door die wolk beukt, maar herkenbaar zijn ze nooit. "Nirobi Methodone Clinic" sluit CD1 af met een laatste noize track, maar dan wel met enkele ritmische touches. Aardige afsluiter, die na de climax van "Distraught" je terug wat op je gemak stelt, al is dat relatief natuurlijk.

Boeiende CD, met mysterieuze, freaky, donkere en naar het einde toe zware sferen. Voor de fans van ambient noize (Xenonics K-30 ed). 4* voor CD1, de rest zie ik later wel.

avatar van Onderhond
Krach Test, part deux. Op dit CDtje staat voor mij wat relatief bekender werk, al is het op zich ook niet echt veel.

Openen doet hij met "Interlude". Noize gedoe dat aansluit bij de laatste tracks van CD1. Best lekker, met hier een daar een verdwaalde, distorted bass, en een hint van een melodische wave. Met "Dead Man (Still)" begeef ik me op bekender terrein, aangezien deze track reeds in de Perdition (Converter - Shock Front) versie kende. Wel een stuk minder beukend deze versie, maar wel aardig. Ook "Deleter A" speelt met minimale ritmes, een zacht thumpje, meer is het niet, maar geeft toch heel wat meer structuur. Verder duistere waves en wat scherpere samples. Neigt meer naar industrial deze track. "Amfetakron" is weer closer to home, aangezien Tarmvred wel meer op AN heeft uitgebracht. Deze gaat zonder blozen voor het pure ritmische werk. Stevige industrial, die het goede van wat nog zou komen aankondigt. Lekker trackje. Ook van Winterkalte had ik al enkele tracks liggen, al moet ik toegeven dat die een beetje in m'n Industrial folder zijn blijven hangen. "PVBs" is in ieder geval een goeie reden om er terug achteraan te gaan. Beukt en ratelt schel en stevig. "L'Usine Cent Rhume" kende ik reeds, ook terug te vinden op het Crno Klank album dat later op AN zou uitgegeven worden. Blijft een leuke track, die op deze compilatie CD misschien zelfs iets beter tot z'n recht komt. "Embers" is m'n favoriet van deze CD. Melodieuze waves, waarover af en toe noizy ritmes bulderen. Ping pongt tussen hyperchill en drukkend, en is sferisch echt geweldig deze track.

"Anguish" is een wat mindere track, die wat mij betreft ook veel te lang duurt. Beetje simpel geklooi met licht gedistorte wavejes, en dat is het dan. Klinkt leeg en futloos. "Mute-Late" is ook wat minder, maar gelukkig een stuk korter. Wanneer er wat simpele ritmes geïntroduceert worden stijgt het niveau een beetje, maar die squeak sample is toch niet alles vind ik. "Influx" begeeft zich terug op conventioneler (zover die term hier van toepassing is) industrial gebied, met lekkere ritmes en knarsende samples. Na dat Panacea/Needle Sharing/Tarmvred album op AN keek ik best uit naar "Porno Dub", en de track delivered. Een hoop gekreun, meer coole, harde ritmes en een zacht waveje. Zeer geinige track. "Adaptation" is zowaar bijna een Goa Trance track, weliswaar met industrial invloeden (nieuw voor mij), maar is toch duidelijk de vreemde eend op dit album. Niet dat de track misstaat, want leuk is hij wel, alleen had het net wat sneller/harder gemogen. Als afsluiter staat er "Epithet" van Radial, een project dat ik sinds kort ook ken. Heerlijke track, die rustig begint met een mooie wave, en stilaan de chaos over zich heen laat glijden. Stevige en kwalitatieve industrial.

CD2 neigt dus zoals je kan lezen wat meer naar industrial, en laat de dark ambient/noize wat meer achter zich. Boeiende collectie tracks, geen basic industrial uiteraard, meer de wat experimentelere varianten en probeersels. Ook hier 4*

avatar van Onderhond
En dan CD 3. Ook hier enkele bekende artiesten, maar toch vooral onbekend werk.

De CD opent met "B-Spline Interface", lekkere darkambient track met lichte ritmische invloeden. Mooie donkere samples afgewisseld met lichte waves. "She Will Not" klinkt een stuk frisser en luchtiger dan de meeste tracks op deze verzamelaar. Schattige beatjes met lieflijke melodiesampletjes. Zeer cool trackje. "Silicodarwinism" is een zeer aparte track. Begint zwaar en noizy, maar wanneer de voice samples geïntroduceerd worden, blijkt ook al snel dat dit een luchtig trackje is. Zachte beats, prachtige waves en een cool pianotje. Klinkt enorm elitair dit, maar wel lekker. "Sinking" is terug wat harder. Soort van IDM/Industrial, met veel gedistorte samples en coole ritmes. Met "Kampfer" eindelijk een bekend project. Degelijke Beefcake track dit, vooral die vocale wave, maar niet hun beste werk. Met Dryft kom ik bij het bekendste project (voor mij dan). Spin-off projectje van Gridlock, dat wat rustigere Gridlock tracks maakt. Prachtige track dit, wat langer dan het origineel, al is het origineel wel wat warmer. Ook Substanz T was mij al bekend, maar nooit echt fan van geweest. Ook z'n track hier kan me weinig boeien. Te groovy, te plat. Ook met die MCs kan ik weinig.

En ook Sickrobot kende ik al, al was het dan in samenwerking met Skincage (Testset project). Duister dark ambient trackje, lekker veel sfeer en coole drones. Prachtige climax ook. "Flak" neigt iets meer naar soundscapes, al komt er wel een beatje bij. Zo wordt het trackje toch stilaan een stuk ritmischer. Aardig spul. "Like A Dark Storm" kruipt terug richting industrial, met typische ritmes en basses, en jammer genoeg net te weinig om zich echt te manifesteren. Nogal doorsnee track. "Ritual" is een noizy ambient track, mixed door Converter. Coole sfeer, spaarzame ritmische samples en veel geneuzel. "Deterrent" is zo'n lekkere stevige noizy track, zou van Xenonics K-30 kunnen zijn. Prachtige dist waves, coole track. Afsluiten doet deze CD met "Handmade Clouds", weer zo'n lekker dark ambient trackje, waar de eerdere AN releases ook redelijk vol van staan.

Ook hier weer zeer aardig werk dus, en ook hier weer 4*, wat de totale beoordeling makkelijk maakt. Prachtige visitekaartje deze verzamelaar (eerste release van AN), met 40 projecten die net allemaal buiten de lijntjes tekenen (al is het meestal niet zo heel ver, toch is het net altijd wat anders). Aan te raden aan diegenen die wat hebben met ambient/noize/industrial en tegen wat elitair klinkende muziek kunnen.

PS: nogmaals sorry voor de enorme lap tekst
PS2: wat heeft AN ook altijd leuke covers.

avatar van Onderhond
Totaal out of the blue kwam Takshaka - Silicodarwinism vandaag voorbijwaaien. Wat een enorm mooi nummer eigenlijk. Volgens mij moet ik deze verzamelaar nog maar eens een nieuwe kans geven, kijken of er niet een halfje bijkan