Anouar Brahem - The Astounding Eyes of Rita (2009)

Tunesiƫ
Wereld / Neoklassiek
Label: ECM

1. The Lover of Beirut (7:44)
  2. Dance with Waves (3:56)
  3. Stopover at Djibouti (6:34)
  4. The Astounding Eyes of Rita (8:41)
  5. Al Birwa (4:51)
  6. Galilee Mon Amour (7:17)
  7. Waking State (7:48)
  8. For No Apparent Reason (6:36)
avatar van unaej
Alweer een prachtige Anouar Brahem. Deze keer zonder de immer melancholische François Couturier aan zijn zijde, maar omringd door onder meer bas-klarinettist Klaus Gesing, die het album naar een donkerder universum leidt.

Vanaf het prachtig mijmerende 'The Lover of Beirut' neemt Anouar Brahem ons nog maar eens mee op een fascinerende reis doorheen een bloedheet mediterraan landschap. Het album krijgt een zekere vaart en met Brahem aan het roer komen we na een uurtje verstild terug aan wal. Weltschmerz met de glimlach, is dat wat het genie in de wonderbaarlijke ogen van Rita leest?

avatar van we tigers
Het klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar ik heb niet een emotionele klik zoals ik met de twee vorige albums heb.
Het kabbelt en rolt lekker weg terwijl ik mijn broodje eet, maar m'n broodje smaakt beter (stokbrood, rosbeef, parmazaanse kaas en balsamico, duidelijke zaak).

avatar van unaej
Na de vorige albums nog eens gehoord te hebben ben ik het er wel mee eens eigenlijk...zeker wat betreft dat broodje.

avatar van Supernormal
Het album trapt goed af met 'The Lover of Beirut', maar de artiesten kunnen dat niveau helaas niet aanhouden. Vooral compositorisch zitten er een paar oninteressante stukken tussen. Met name 'Dance With Waves' klinkt bijzonder inspiratieloos, met een saai melodietje dat steeds weer herhaald wordt. Anouar Brahem blinkt steeds uit in de stukken die vooral focussen op atmosfeer; met veel rust, traagheid en harmonie.

avatar van EttaJamesBrown
Ik geniet met volle teugen van Beirut.