5X - UR 5X RU (2006)

9. Silent Rain
  10. Don't Wanna Be a Hero
  11. Dead End
avatar van Lonesome Crow
Ik voel me verplicht Nederland te wijzen op het beste album wat in de jaren 2000-2009 gemaakt is....

5X is een legendarische cultband uit Japan die in de periode 81-83 2 uitstekende studio albums en een live album hadden uitgebracht.

Dat waren:

HUMAN TARGET (1981)
LIVE X (1982)
CARMEN MAKI'S 5X (1983)

Helaas zijn de CD versies daarvan slechts 1x begin jaren 90 uitgegeven en zijn niet meer te krijgen (ook al wil je ze kopen voor veel geld....zijn gewoon niet te krijgen).

Zangeres toendertijd was Carmen Maki, een veelzijdige zangeres die toen dus hardrock inzong.

Echter in 2006 werd de band nieuw leven ingeblazen door bandleider en gitarist George Azuma.
Met oudgediende Kinta Moriyama (bas) trok hij oud Anthem drummer Mad Ohuchi aan en de jonge zangeres Miwa Saita aan en het resultaat is echt een waanzinnig goed metalalbum met songs die een beetje in de oude hardrockstijl zijn geschreven.

Dat betekent dus geen geforceerde nieuwe invloeden van nu maar een traditionele hardrockplaat waarbij vooral het hoge peil van de composities opvallen.

De stem van Miwa valt vooral op, veel power (klinkt niet iel) en erg toonzuiver.
Komt vooral tot uiting in het beste nummer van het album Stars in Your Eyes #2.

Geen speed, thras black of nu-metal, nee gewoon een ouderwets goede hardrockplaat met de produktiemiddelen van nu (de CD is ook heel goed geproduceerd).

Up-tempo nummers wisselen zich af met ballads en mid tempo nummers, maar echt de zangeres eist eigenlijk alle aandacht op met haar stem.

Trouwens ook zeer moeilijk te krijgen dit album (kon hem slechts 1x aantreffen bij een Japanse on-line store).
Er zit dan trouwens ook een DVD bij waar ze wat nummers van dit album live spelen.....
Stuur me maar een berichtje mocht je hem willen kopen, ik weet wel waar die te krijgen is.

avatar van Jumpjet
Lonesome Crow schreef:
Zal iemand dit ooit lezen ? (vraag ik me af).

Altijd interessant om de top 10 van andere MuMe gebruikers te checken. Zeker als ze Earthshaker op 1 hebben staan.

avatar van EttaJamesBrown
Lonesome Crow schreef:

Dat waren:

HUMAN TARGET (1981)
LIVE X (1982)
CARMEN MAKI'S 5X (1983)

Komt vooral tot uiting in het beste nummer van het album Stars in Your Eyes #2.

Zal iemand dit ooit lezen ? (vraag ik me af).

Gelezen wel. Nu nog een keer beluisteren.