Kam Moye - Splitting Image (2009)

Label: RBC

1. Re: Born (3:17)
  2. Reality Check (3:58)
  3. Stars (3:27)

met John Robinson

4. Splitting Image (3:56)

met Neenah

5. Imani (2:37)
  6. Hello Karma (4:40)

met Phonte en Ayah

7. No Substitute (3:17)
  8. Let's Be Honest (3:51)
  9. Don't Forget (4:16)

met Tiffany Paige

10. Do What It Takes (3:24)

met Buff 1

11. Nobody's Fool (4:24)

met Tenile

12. Give Out, Give In (5:12)
  13. Life Line (3:47)

met One Be Lo

14. MK-Ultra (3:30)

met Baba Zumbi

15. Forever Fresh (3:30)
verwacht hier veel van

Rene1979
Ik wordt er dus nog niet warm van na een luisterbeurt

Ik ben echt een grote Supastition fan, maar ik denk dat het een fout was dat hij z'n naam heeft veranderd en dit nieuwe imago heeft aangenomen. Het maakt zijn muziek wat eentonig en minder speciaal. Hij had eerst veel meer 'feel-good' en kwam de boodschap van het nummer minder naar voren. Nu is het wat minder subtiel. Toch ben ik benieuwd naar dit album. Ik ga het zeker even checken. Hijs gewoon een van die mc's die je niet uit het oog mag verliezen.

avatar van Rhythm & Poetry
Splitting Image is voor mij een verrassing, een negatieve verrassing wel te verstaan. Kam Moye achter de mic en verder goede producers als Illmind, Marco Polo en Jake One, eigenlijk had dit gewoon niet verkeerd kunnen gaan. Toch is dit een bijzonder matig album geworden met een aantal cheesy R&B refreintjes, een weinig geinspireerde Kam Moye en producers die stuk voor stuk hun dag niet hadden op Marco Polo na die met Forever Fresh toch voor het hoogtepunt zorgt.

Rene1979
Ik ben het wel een met Rob. Ga het album nog een keer luisteren voor een stem

Rene1979
Voor nu een 3 toch wel een lekker album maar niet supawaardig maar dat zegt hij zelf ook al. Laat je verwachtingen bij de deur dit is geen supastition album...

avatar van Rhythm & Poetry
Nee, de wereld staat niet stil als Supastition - tegenwoordig Kam Moye hetend - een nieuw album op de markt brengt. Wel zullen de oren van de liefhebbers van zijn eerdere muziek gespitst staan, aangezien Kam Moye al eerder zeer verdienstelijke albums uitbracht, de verwachtingen zullen bij deze groep mensen hooggespannen zijn. En als op Splitting Image dan ook nog eens de betere producers van dit moment hun steentje bijdragen, kan het haast niet mis gaan. Maar dat laatste pakte toch net wat anders uit.

De nieuwe artiestennaam van Supastition is in het leven geroepen om Kamaarphial Moye - de echte naam van de rapper - beter te vertegenwoordigen. Meer dan ooit vertelt Kam Moye verhalen over wie hij nu is en wat hij nu doet. Aangezien hij als rapper nog altijd dezelfde kwaliteiten in huis moet hebben als weleer lijkt dit geen problemen met zich mee te brengen, maar dit is verrassend genoeg wel het geval. Want omdat Kam Moye ervoor kiest het over zijn persoon anno 2009 te hebben, legt hij zichzelf een enorme vrijheidsbeperking op. Maar dat is niet alles, ook het spontane lijkt van hem af te zijn, met weinig inspiratie rapt Kam Moye over hoe hij in het leven staat. “I need mature friends, cause I know I’m growing old” is misschien wel een zin die centraal staat voor Splitting Image: Kam Moye heeft duidelijk zijn wilde haren verloren en de pas 32 jaar oude rapper lijkt nu al een grijze muis te zijn. Slechts één keer, als hij weer in de huid van Supastition kruipt, op Forever Fresh, laat hij oudere tijden herleven: door met veel meer energie te rappen. Opvallend is wel dat Kam Moye juist in dit nummer aangeeft dat er geen verschil is tussen de rapper die hij nu is en die hij vroeger was.

Waar Kam Moye voor wel erg weinig opwinding zorgt, zijn er nog altijd de op papier prima producers. Op papier, want in de praktijk valt het vies tegen. Beatmakers als Vitamin D, Jake One en Illmind zijn stuk voor stuk gezapig bezig, een leuke sample is vaak wat er ontbeert. Allereerst is er Hello Karma, een creatie van Vitamin D die snel in de vergetelheid raakt. Met wat gekreunde stemsamples en lusteloze keyboardklanken die het ene oor in en het andere oor uit gaan, lijkt hij vooral een gebrek aan inspiratie te hebben gehad. Jake One mag het later proberen op Life Line, zijn gekozen strijksample is weliswaar krachtig, maar herhaalt zich te vaak en is daardoor al snel eentonig. Tot slot mag Illmind het proberen, maar zijn synth productie is er een uit de categorie dertien in een dozijn, net als Jake One is het ook te monotoon om interessant te zijn. En eigenlijk zijn deze drie voorbeelden exemplarisch voor het gehele album: nergens een goede samplekeus of een diverse beat.

Op Splitting Image weet Kam Moye nauwelijks te boeien en ook de producers maken er weinig opwindends van. Gelukkig kent het album met Forever Fresh nog wel één hoogtepunt, waardoor de Supastition-liefhebber toch nog hoop zal hebben na dit album. Kam Moye is dan misschien wel meer zichzelf dan ooit, maar als dit een negatieve invloed heeft op zijn raps moet hij maar weer snel terugkeren als Supastition.

Bron: www.hiphopleeft.nl

Rene1979
Ondanks de wederom vermakelijke recensie van Rob ben ik het totaal niet met hem eens... Het album is mijn inziens niet zo goed als de Supastition album's maar zo slecht dat er een twee waardering volgt ook niet.. imo

avatar van Flipm0de
Een tegenvallend album waarop Supastition niet elke track kan boeien.
Als Kam Moye heeft hij toch wat minder te vertellen dan als Supastition.

Een groot struikelblok op Splitting Image, zijn de producties. Waar Supa normaal gesproken een heel goed oor heeft voor dope producties klinken de beats op deze plaat toch niet heel goed. Ondanks goede namen.

Jammer dat dit zijn laatste album is geworden. Aangezien hij aangekondigd heeft te stoppen.