Sene & Blu - A Day Late & A Dollar Short (2009)

Label: Shaman Work

met Co$$

13. EyesDry - TheAfter
  14. JusASuggestion
Rene1979
Wat moet ik me hierbij voorstellen

avatar van Rhythm & Poetry
Sene die rapt over de producties van Blu.

Rene1979
ow nou maar is luisteren

avatar van Chrisseh
Ben wel benieuwd naar dit project.

Sowieso omdat Sene geen verkeerd MC is, maar ook omdat ik best benieuwd ben hoe Blu - zelf nog best een 'nieuwkomer' in the scene- zijn producties afhandeld. De door zichzelf verzorgde producties op z'n gratis album HerFavoriteColor waren niet verkeerd. Ook kunnen we misschien een beetje peilen hoe Blu's eigen, -solo - debuut album weg zal luisteren.

avatar van Rhythm & Poetry
A Day Late & A Dollar Short is een verrassend goed album geworden. Verrassend is met name Blu's manier van produceren; hij gaat niet voor de makkelijke weg door catchy samples uit te kiezen. Met zijn producties zorgt hij voor een ouderwetse jazz/hiphop sfeer en soms is het zelfs een tikkeltje vaag (en daar hou ik wel van). Voor een volgend project verwacht ik nog een beetje meer variatie, maar ik kan niet anders concluderen dan dat hij uitstekend werk heeft verricht. Sene komt op mij goed over, is tekstueel een prima MC en heeft een fijne stem om naar te luisteren. Toch moet hij nog wat groeien (bijvoorbeeld wat energieker rappen) om tot de hedendaagse top te horen. De stukken zang die soms te horen zijn geven dit album alleen maar wat extra's. Minimaal een ruime voldoende zit er denk ik wel in.

Edit. Ik trap af met een voorzichtige 3,5*. Een tot nu toe verslavende plaat is dit.

Positief verrast door dit album.

Blu produceert hier inderdaad heel goed, en de rapper doet het ook uitstekend!

avatar van Chrisseh
Wow... Blu produceert eigenlijk opvallend strak. Des te meer ik dit album beluister, des meer het me bevalt. Producties liggen erg lekker in het gehoor, Sene is tekstueel goed en ook een meer dan prima MC... gewoon een zeer goed project.

P-DawG
QuarterWaterSupporter

avatar van Rhythm & Poetry
Twee jaar hebben Sene en Blu aan het album A Day Late & A Dollar Short gewerkt; je kunt dus stellen dat ze er hun tijd voor hebben genomen. Wat op voorhand ook opvalt aan het album is dat Blu zijn plaats achter de microfoon heeft ingeruild voor een plaats achter de knoppen, en dat terwijl hij als producer nog maar weinig ervaring heeft (maar Blu zal ergens moeten beginnen). Sene is op zijn beurt een rapper die ook nog niet al te veel heeft meegemaakt binnen de hiphopscene: de afgelopen jaren leverde hij zo nu en dan een gastbijdrage, maar daar bleef het dan ook bij. Wat van A Day Late & A Dollar Short verwacht kan worden is dus nog een grote verrassing.

PressPause introduceert Sene, die op een naar eigen zeggen ‘bescheiden manier’ rapt over wie hij was als kind en hoe hij opgroeide. Duidelijk wordt dat hij een flinke transformatie heeft doorgemaakt, zo rapt hij: “Maybe why the teachers said that I got ADD//Probably cause I made raps out of ABC” terwijl hij op A Day Late & A Dollar Short juist druk en enthousiast overkomt, daar waar mensen met ADD juist ingetogen en dromerig zijn. Maar wellicht heeft hij door al het dagdromen en denken juist nu de inspiratie om een geheel album op een diverse manier vol te rappen. Sene etaleert zich namelijk als een veelzijdig rapper: op WonLover benadert hij hiphop vanuit hetzelfde perspectief als Common dit deed op I Used to Love H.E.R, namelijk door een vrouw als metafoor voor de muziek te nemen. QuarterWaterSupporter is dan weer eerder een ode aan de stad Brooklyn en wat Sene daar heeft meegemaakt met zijn vrienden.

Naast Sene maakt ook Blu een goede indruk, hij produceert op een ouderwetse manier. Op WhyBother? gebruikt hij een pianosample, die hij zelf opknipt, - een stijl die DJ Premier ook hanteert - waardoor het net wat lekkerder klinkt dan een beat die aan een stuk doorloopt. Toch is Blu zeker geen kopie van producers uit de jaren negentig, integendeel, hij heeft zich in korte tijd een niet-alledaagse creatieve stijl eigen gemaakt. SmokeRoseBudsOnAshyAvenue is hier een leuk voorbeeld van: een sample van Rose Royces Ooh Boy heeft Blu licht aangepast waardoor er nu: “Ooh world, I love you so, never ever ever let you go” te horen is. Toch kiest Blu niet altijd voor een nadrukkelijk aanwezige sample, af en toe plaatst hij de sample wat op de achtergrond om de drums hun werk te laten doen. Onder andere op EyeCry: TheBefore, waar nog wel wat achtergrondzang klinkt, maar waar met name de drums een hoofdrol vervullen. Het komt eenvoudig over - en dat is het misschien ook wel - maar dergelijke beats versterken het gevoel dat je naar een traditioneel hiphopalbum aan het luisteren bent.

Samen laten Sene en Blu een solide indruk achter: Sene benadert zijn raps op een klassieke manier, simpelweg door het te hebben over onderwerpen die voor hem belangrijk zijn - waardoor hij een oprechte indruk achterlaat. Blu pakt het min of meer op eenzelfde manier aan door op een geheel eigen wijze te produceren. De eigenzinnigheid van beide heren matcht opvallend goed. Twee jaar werk, het heeft zich uitbetaald: de onervarenheid valt niet op.

Bron: www.hiphopleeft.nl

MAS
Dit klinkt goed! Was eerst teleurgesteld toen ik hoorde dat Blu ging producren ipv rappen maar hij blijkt ook nog een goede producer te zijn. Sene is ook een aangename mc om naar te luisteren. Leuk dat stukje uit Catch Me if You Can op het einde van Thewonderers.

Sene heeft me nu helemaal overtuigd van zijn kwaliteiten. +0,5

Klinkt verassend goed. Erg relaxte beats en de vocals zijn ook niet vervelend..

Hij moet zich nog een beetje vormen, ik ben nog niet om.. Maar wie weet geef ik hem over een paar luisterbeurten wel een hoger cijfer.

Rene1979
Sene is gewoon een goeie MC en Blue bewijst hier goede producties te kunnen afleveren.

Ben erg blij verrast ben gaan luisteren omdat Rob zo positief was.

Ik dus ook!

avatar van hiphopisntdead

'If you see the E, Drop 'Em' ?

avatar van FlyLo
Waar hebben jullie het toch over?
Sene is echt een rotslechte MC met een ontzettende kutstem. Blu kan het beter bij het rappen houden.

Slecht, slecht, slecht.

FlyLo schreef:
Waar hebben jullie het toch over?

Slecht, slecht, slecht.

Heb je wel geluisterd?
Ik zou hem bijna een halfje verhogen zo goed is deze cd.
En ik denk dat ik het ook doe...
Deze komt in mijn top 5 2009

avatar van FlyLo
Jammer genoeg heb ik geluisterd. Ik ben er zelfs slecht gezind van geworden. Gelukkig staat nu een véél leuker album op

welke dan

Kan je toch zien?

Bonobo - Days to Come (2006)

Maar goed, dit valt weer onder slowchat zeker

MAS
Nog een keer 0,5 erbij. Dit is voor mij denk ik de beste release van 2009.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik durf zelfs te beweren dat deze plaat beter is dan Below the Heavens. Niet dat je beide platen met elkaar moet vergelijken, maar dat doe ik toch. Wat Blu hier qua producties doet is echt heel gaaf en ik vind Sene een betere rapper dan Blu dat is op Below the Heavens.

avatar van Niek
Rhythm & Poetry schreef:
Volledig mee eens.

MAS
Daar kan ik me wel in vinden. Ik vind dit zowiezo het beste album uit 2009.

avatar van thgryda
Ik vind below the heavens net iets beter, net dat tikkeltje beter geproduceerd. Voorts vind ik sene ook niet zo overdreven veel beter als blu. Beide zijn degelijke mcs zonder meer, hun lyrics zijn niet super geniaal maar ook zeker niet al te vlak. Erg genietbaar album dit, verdient wel 4 sterren voor mij

jazzybelle
Sterke producties van Blu, ik wist niet dat hij dit kon (voor ik dit album beluisterde). Sene is misschien niet de beste mc, maar weet toch wel te boeien. Sterk album!

avatar van -marco-
Dit album in bezit sindskort en damn, echt te lekker dit!!! Veel favorieten tracks, bijna alles.

Heerlijke producties van Blu en Sene is een volwaardig mc in mijn ogen!!

avatar van maxinator
Die Blu kan wel produceren zeg