Karen O and the Kids - Where the Wild Things Are (2009)

Label: Interscope

8. Cliffs (2:59)
  9. Animal (4:11)
  10. Lost Fur (1:08)
  11. Heads Up (2:55)
  12. Building All Is Love (3:33)
  13. Food Is Still Hot (2:45)
  14. Sailing Home (1:03)
(verwijderd)
Ik wordt toch wel heel vrolijk van All is Love! Deze soundtrack maar eens helemaal doorspitten, maar wat zeker is is dat Karen O aardig aan het knabbelen is, zo naast de Yeah Yeah Yeahs

avatar van Kaaasgaaf
De film waar ik op dit moment het meest naar uitkijk is Where The Wild Things Are. Dat heeft zo'n honderdduizend redenen, maar de belangrijkste is toch wel dat het gebaseerd is op een van mijn absoluut favoriete kinderboeken: Max en de maximonsters. Dit legendarische prentenboek uit 1968 van de Amerikaanse schrijver en illustrator Maurice Sendak over de kleine Max die zonder eten naar bed wordt gestuurd waarna er een oerwoud in zijn kamer groeit, moet mij honderden keren door mijn ouders voorgelezen zijn, terwijl ik er goed bij zat om die fantastische tekeningen te kunnen zien. 's Nachts droomde ik er dan van dat ik Max was, koning der Maximonsters. Ik heb er alle vertrouwen in dat de verfilming het boek recht zal doen, aangezien de regie in handen is van niemand minder dan Spike Jonze, die met de door Charlie Kaufman geschreven films Being John Malkovich en Adaptation wel heeft bewezen bijzondere plaatjes te kunnen schieten. Goed, nog drie maanden wachten en dan zullen wij Nederlanders het mogen beleven in de bioscoop. Voor nu is er alvast de soundtrack van de film, gemaakt door Jonze's ex-vriendin Karen O. Zij bracht eerder dit jaar al een album uit met haar band Yeah Yeah Yeahs. Die plaat, It's Blitz, heb ik op dit blog vrij postief gerecenseerd, maar eerlijk gezegd zet ik hem haast nooit meer op. Misschien wel omdat de liedjes knap in elkaar zaten en de sound lekker geil en opzwepend was, maar echte bezieling of magie ontbrak. De soundtrack voor Where The Wild Things Are is echter geheel andere koek: deze muziek klinkt in het geheel niet geil, maar juist wel ontzettend tijdloos. Het is het soort muziek dat ik altijd wel wil opzetten. De begeleidingsband van Karen heet hier 'The Kids' en bestaat uit haar bandleden van Yeah Yeah Yeahs, en muzikanten uit The Raconteurs, Liars en Deerhunter. Het bijzondere van deze plaat is dat het als een echte soundtrack klinkt en de sfeertjes die worden opgeroepen - afwisselend kinderlijk, gevoelig en oerwoud-achtig - perfect lijken te passen bij het verhaal zoals we dat kennen (luister maar eens naar Animal en zie de Maximonsters voor je ogen dansen), maar dat er tegelijk zoveel sterke liedjes op dit album staan die helemaal geen film nodig zouden hoeven hebben. Wat ik bedoel te zeggen is dat deze muziek helemaal bij de film hoort, maar ook bestaansrecht op zichzelf heeft. Sterker nog, er staan een paar van de sterkste liedjes op die ik dit jaar gehoord heb! Eerste single All Is Love klinkt zeer Arcade Fire-achtig, episch-meeslepend maar tegelijk juist heel klein en breekbaar. Capsize klinkt kinderlijk rebels, Rumpus is lekker uitbundig, Food Is Still Hot verstild-melancholisch en ga zo maar door. Natuurlijk kan op een project als dit een Daniel Johnston-cover niet ontbreken, Karen O and The Kids hebben gekozen voor zijn Worried Shoes en maken er een prachtig breekbare pianoballad van. Mijn favoriete track van het album is Hideaway, echt zo'n liedje om jezelf bij in slaap te huilen als je zonder eten naar bed bent gestuurd. Grootste kracht van deze soundtrack is toch wel Karen's stem, die een prachtige snik heeft in de gevoelige nummers en fijn kirt in de uitbundige liedjes. Bijzonder dat deze vrouw, die ooit juist berucht was als een van de grootste schreeuwlelijkerds van de indierock, tot zo'n hartverwarmende zangeres is uitgegroeid. Had ik dit album maar nooit gehoord, want het maakt het wachten op deze film nóg ondraaglijker dan het al was!

Bron: http://kasblog.punt.nl/

avatar van Osiris Apis
Grappig dat Karen O een soundtrack heeft gemaakt. Klinkt leuk.

Te beluisteren in de luisterpaal: 3VOOR12 Speler - 3voor12.vpro.nl

avatar van Doc
Doc
Grappig idd.
Ben ook wel benieuwd naar die film, want het prentenboek vond ik vroeger fantastisch.
Ik hoop wel dat Karen O de volgende keer ook wat meer tijd vrijmaakt, en energie steekt in de YYY's, want het feit dat ik 10x liever deze soundtrack van de Maximonsters hoor dan "It's Blitz!" zegt wat over K O and the kids, maar helaas ook wat over de laatste YYY's.

avatar van Silky & Smooth
Ik heb net de film gezien. Prachtige film. De soundtrack zelf heb ik niet in mijn bezit en ik ben bang dat de muziek me zonder de beelden ook niet veel zal doen. Maar als er toch wel een soundtrack is die naadloos op een film aansluit en die perfect ondersteunt is het toch wel deze. Op deze manier vind ik het echt mooie muziek. Als ik het in combinatie met de film een cijfer zou geven zou het wel eens een 5* kunnen zijn, maar zoals ik al zei: zonder de film zal ik hem denk niet opzetten. Vandaar geen stem, maar de muziek was wel een positieve vermelding waard!

De film vond ik zeer fris meer sterk acteerwerk en prachtige kostuums natuurlijk. Enkele onverwachte sterren (wat te denken van Tony Soprano, of Lauren Ambrose uit Six Feet Under) ontdekte ik ook nog tijdens het kijken. Maar wat me vooral opviel was de heerlijke soundtrack, die naadloos aansluit op de film. Lekker vrij. Karen O heeft goed begrepen wat het idee is achter dit verhaal. Een goede soundtrack is in gevallen als deze eigenlijk al het halve werk voor een goede film.

avatar van Lambchop
Prachtige film en prachtige soundtrack. Greep me erg aan deze film