Mouth & MacNeal - The Singles (1995)

Label: BR

1. Hey You Love (3:39)
  2. How Do You Do? (4:08)
  3. Hello-a (4:03)
  4. You-kou-la-le-loupi (3:55)
  5. Bat-te-ring-ram (3:22)
  6. Minnie Minnie (3:49)
  7. Do You Wanna Do It? (4:00)
  8. Ik Zie een Ster (2:59)
  9. Ah L'amore (3:20)
  10. Uncle (3:47)
  11. What a Beautiful Day (3:35)
  12. Nothing Else to Do (3:16)
  13. When You're Gone (4:30)
  14. Terug Naar de Kust (4:31)
  15. Life Is Going On (3:54)
  16. Love Was in Your Eyes (4:26)
  17. Fools Together (3:01)
  18. You and I (2:52)
  19. Amsterdam (2:33)
  20. When Your Lady Says Goodbye (3:58)
  21. You Are My Hope (3:41)
avatar van LucM
Dit duo scoorde in de jaren '70 diverse hits waarvan ik "How Do You Do?" en "Hello-a" (allebei nr.1-hits) nog steeds de leukste nummers vind. Maggie MacNeal scoorde nog enkele solohits waaronder "Amsterdam" (eurovisiesongfestival 1980).
Met deze overigens volledige compilatie heb ik genoeg, want het is een typische hitparade-act.

avatar van Oldfart
Het mooie 'Terug naar de Kust' van Maggie McNeal komt van deze plaat:

avatar van Shangri-la
Terug naar de kust is een prachtig nummer, jammer dat de rest van die wegwerp pop is.

beaster1256
sommige hits waren TOEN leuk maar nu niet meer !!

Father McKenzie
Ah... Sjoukje..... een vroege erotische droom.... nou ja, toen toch, maar toen moest ik Abba's Agnetha nog ontdekken, hihi....

How Do You Do? sloeg in als een bom, ook in Vlaanderen. Olijk duo om te zien en te horen. Daarna steeds flauwere doorslagjes ervan.

Terug Naar De Kust en het misschien nog mooiere When You're Gone toont wel dat Sjoukje een begenadigde zangeres was/is van hetzelfde niveau als bijvoorbeeld Margriet Eshuys of onze Vlaamse Sofie.

Nou ja, hier staan best enkele leuke dingetjes op, maar toch ook helaas wat lichtvoetig huppeldepupwegwerpdingetjes.

Desalniettemin, uit puur jeugdsentiment toch 2.5 stars!

avatar van LucM
De eerste 9 nummers zijn daadwerkelijk van Mouth & MacNeal, daarvan vind ik How Do You Do? en Hello-a leuke nummers, al heeft jeugdsentiment daar ook wat mee te maken, de meeste andere nummers klinken nu wat melig.
Uncle en What a Beautiful Day werden onder de naam Big Mouth & Little Eve uitgebracht, de overige nummers zijn van Maggie McNeal solo waarvan ik When You're Gone en Terug Naar De Kust de beste vind.
Gewoon niets-aan-de-hand-pop, weinig opzienbarend maar wel leuk.

Father McKenzie
Zeker Luc, als nu omhooggevallen dellen als Lady Gaga de plak zwaaien...

avatar van LucM
Erg hoogstaande pop is dat niet, maar het klinkt tenminste eerlijk en ook pretentieloos, reden waarom deze muziek voor mij nog zijn charme heeft, in tegenstelling tot die omhoog gevallen 'artiesten' als bv. Beyoncé, Rihanna en Lady Gaga.

Father McKenzie
Je noemt de ergste op van die generatie non-artiesten, het gaat allang niet meer om de muziek tegenwoordig, maar jij en ik weten dat wel!

avatar van musician
Maggie MacNeal heeft weinig aan kracht ingeboet, na haar 'scheiding' van Big Mouth. Daarentegen viel Big Mouth in een andere samenstelling, met Little Eve, een beetje door de mand.

Sterker nog, ik geloof oprecht dat Maggie MacNeal serieus werk heeft willen maken van een opbeurende carriére, getuige When you're gone, Terug naar de kust en Fools together.

Maar zij was daarin zoekende naar een eigen stijl, kreeg sterk afwisselend werk aangeboden (ze schreef natuurlijk niet zelf de composities) en uiteindelijk geraakte zij uit de mode, werd vergeten en aan nieuwe albums werd geen aandacht besteed.

Dat gezegd hebbende, heeft zij aan de andere kant, in het minder serieuze genre, met Mouth een paar sterke nummers gemaakt. How do you do ligt natuurlijk voor de hand om te kiezen (wie kent het niet) en ook Hello-a mag in dat rijtje niet ontbreken. You kou la le lou pi kies ik dan nog vóór Ik zie een ster.

avatar van DeWP
1,0
Ik heb vandaag nog een nummer van hun gehoord, You-kou-la-le-loupi. Tenenkrommend slecht, en dat terwijl ik dacht ze wel leuk te vinden, vooral vanuit nostalgisch perspectief.
Maar wat ik van ze beluister is echt bijzonder slecht, een van de slechtste Nederlandse bands aller tijden.

avatar van Dibbel
Op mijn CD staat dat deze uit 1995 is en dat is ook zo. Zal een correctie indienen.

avatar van Hans Brouwer
DeWP schreef:
Maar wat ik van Mouth & MacNeal beluister is echt bijzonder slecht, een van de slechtste Nederlandse bands aller tijden.
Klinkklare onzin! Het zijn gewoon leuke liedjes uit vervlogen tijden.

DeWP schreef:
een van de slechtste Nederlandse bands aller tijden.

Nooit gehoord van Kane?

avatar van teus
Met 2x Top 40 nr 1 ,successen in de buurlanden en een mooi resultaat op het Eurovision Songfestival kun je niet spreken van een slecht duo
Dat het je ding niet is, is iets heel anders
Zelf vind ik How Do You Do ?een mooie Nederpop Classic
Verder sla ik de vervolg hits en tips niet hoog aan,beetje slap voortborduren op
de Grote Successen
Heel wat anders en inhoudelijk mooier zijn de Solo hits van Maggie Macneal When You're Gone en Terug Naar De Kust (verder ken ik niks)...vooruit dan... 3* voor deze (Bert van Breda) Singles samenstelling

avatar van Dibbel
Toch wel leuk dit.
How Do You Do en Hello-A (heb ik ook het 7"-singeltje nog van) werden een nummer 1 hit eind 1971 en voorjaar 1972. Unieke hits met een unieke sound. Dat geldt ook voor Hey You Love.
Daarna werden de hits kleiner en meliger waarbij ik Battering Ram dan nog wel OK vind.
Ik zie een ster was de Nederlandse inzending van het Eurovisie Songfestival in 1974 en werd ook een grote hit. Ik zet er de radio niet voor af.
Daarna de scheiding. Nummer 10 en 11 is Big Mouth & Little Eve en Uncle is best wel een guilty pleasure voor mij.
Alle Mouth & MacNeal en Big Mouth & Little Eve nummers werden (mede) geschreven door Hans Van Hemert.
De nummers van Maggie MacNeal kwamen voor het merendeel van de hand van Frans Smit (haar man) en Pete Bewley (hele bekende muzikant in de jaren 70).
Vanaf nummer 12 is Maggie MacNeal solo met een aantal hele aardige nummers zoals Nothin' Else To Do (ook een hit), het wat disco/funky Fools Together (ook een hit) en Amsterdam (kleine hit en inmiddels zitten we dan in 1980).
Prijsnummers zijn echter de prachtige ballads When You're Gone en Terug Naar De Kust, waarvan ik gelukkig allebei het 7"-singeltje ook nog heb en die beiden ook best nog wel grote hits werden in 1975 en 1976.
Alles bij elkaar kom ik voor dit stukje nostalgie toch wel een 3,5* kwijt.