Ennio Morricone - Baarìa (2009)

Italië
Score
Label: Image (I)

1. Sinfonia Per Baarìa (10:59)
  2. Ribellione (3:32)
  3. Baarìa (2:27)
  4. Il Corpo E La Terra (2:35)
  5. Lo Zoppo (0:59)
  6. Brindisi (3:02)
  7. Un Gioco Sereno (2:16)
  8. La Visita (2:47)
  9. Un Fiscaletto (1:28)
  10. Racconto Di Una Vita (3:27)
  11. La Terra (1:51)
  12. Verdiano (1:48)
  13. Baarìa (3:11)
  14. Oltre (1:15)
  15. Prima E Dopo (2:25)
  16. I Mostri (1:58)
  17. L'allegro Virtuoso Di Zampogna (2:23)
  18. A Passeggio Nel Corso (2:50)
  19. Il Vento, Il Mare, I Silenzi (2:23)
neo
Daar is dan eindelijk weer een uitgaven van een nieuwe score van Morricone. De eerste van 2009. Beluister wat samples.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Wel heel erg op Morricone-fans gericht, getuige de hoes!

neo
Vanwege zijn eigen foto op de hoes? Ja, het is wel bijzonder te noemen bij een normale score uitgaven. Bij verzamel albums is het niet erg ongewoon.

neo
Baarìa is een uitstekende Morricone score. De vorige Tornatore samenwerking, La Sconoscutia, was een waar meesterwerk. Baarìa grijpt meer terug naar eerder deels romantisch, melodieus werk, inclusief uiteraard ook wat donkere suspense. De ruim 10 minuten durende sinfonia is een meeslepend stuk muziek. Het bevat de delicate, melodieuze muziek waar deze componist om bekend staat. Het is alleen eigenaardig dat, blijkbaar, iemand het een goed idee vond om geluidseffecten en dialogen bij te sluiten. Het verder verloop van de score kent wat mooie thema's, spannende tracks, her en der een etnisch Zuid-Afrikaans geluid (vocaal en instrument) en een klassieke Morricone march. Het beklijft niet de volledige duur, maar is toch de moeite waard. Natuurlijk lijken sommige stukken erg op eerder werk, maar dat deert niet. Zo komt Stanno Tutti Bene even om de hoek kijken. Er ontbreekt nog wel een hoop muziek op deze uitgaven.

Manco
La Sconoscutia? Wat slecht... nog nooit beluisterd...

Maar goed, over Baarià. Op zich is het een geniaal album, en dan ook echt een soundtrack van een genie. Toch zit er niet echt veel nieuws bij vind ik. De muziek opzich is geniaal, maar niet nieuw. Veel is terug te horen uit Malena en Stanno Tutti Bene (wat neo al opmerkte).

Natuurlijk is dit niet negatief bedoeld, wel opvallend.

Al met al toch een orga... uhm... genot voor het oor!

avatar van Nicolage Rico
Sinfonia Per Baarìa is echt prachtig. Heerlijk meeslepend, zoals Morricone het graag ziet. De film staat op de lijst, maar zal het hoogstwaarschijnlijk niet gaan halen bij de zalige muziek.

avatar van Nicolage Rico
Ben nu het album aan het luisteren. Ik was van mening dat dit: YouTube - Ennio Morricone - Baarìa Soundtrack Sinfonia Per Baarìa was, maar laatstgenoemde nummer is een veel mindere versie, die wordt verpest door geschreeuw en delen (stemmen) uit de film. Jammer, jammer, jammer.

Op de versie van Youtube (verschillende nummers van dit album achter elkaar geplakt) ben ik inmiddels wel verliefd geworden.