Rob de Nijs - De Regen Voorbij (1981)

Label: EMI

1. Ouverture 'De Regen Voorbij' (2:22)
  2. Hou Me Vast (Want Ik Val) (3:52)
  3. Leven in een Droom (2:24)
  4. 'T Glanst Maar 'T Is Koud (4:15)
  5. Rood van de Morgen (3:16)
  6. Dat Is Alles (4:15)
  7. Zonder Jou (2:39)
  8. Dolle Dollie (3:13)
  9. M'n Beste Vriendin (3:36)
  10. Altijd Alleen (4:55)
  11. Mijn Geheimen (3:00)
  12. Wie Weet (4:19)
avatar van laboomzaa
'T Glanst Maar 'T Is Koud is zo'n ongelofelijk mooie tekst!!!! Robs mooiste liedje ooit!!

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
De covers van How Can We Hang On To A Dream en She's Always A Woman zijn niet veel soeps.

avatar van gaucho
Nou, dat laatste valt nogal mee, vind ik. Het zijn gewoon Nederlandstalige versies, waarbij hij zich in muzikaal opzicht strikt aan het origineel houdt. De mate waarin je dat al of niet waardeert, hangt af van de mate waarin je zijn stem kan tolereren. Ik vind Rob de Nijs gewoon een goede zanger, dus ik kan die covers best aanhoren. Al ben ik niet altijd in de stemming voor het soort romantiek dat hij uitdraagt.

Het is typische meisjesmuziek, zegt men dan altijd. Zal wel waar zijn, maar dat hoorde ik in mijn middelbare schooltijd ook al zeggen over de muziek van Billy Joel. Zodra het gevoelig, lief of braaf wordt, vinden sommige macho-jongens er meteen niets meer aan, zonder open te staan voor de eventuele kwaliteit van de muziek.

Deze LP continueerde destijds het mega-succes dat Rob de Nijs aan het begin van de jaren tachtig ten deel was gevallen met de voorgaande LP 'Met je ogen dicht'. In zijn soort is het prima, al vind ik dat hij met die vele covers van Engelstalige liedjes niet zo heel veel toevoegt. Ook het mooiste liedje van deze plaat, 't Glanst maar het is koud, is een cover: een Nederlandstalige bewerking van Neil Sedaka's The hungry years, dat ik ook bezit in de versie van Rita Coolidge.

Zonder jou was de single van het album. En ook dat vind ik best een mooi, gevoelig nummer.

avatar van johan de witt
Dat is Alles was een grotere hit dacht ik.
En Hou Me Vast (Want Ik Val) ook een bekende single van dit album natuurlijk.
Fijn album wel.

avatar van kaztor
Zonder Jou was al veel eerder uitgebracht, eind 1980 al.

Ik lees hier trouwens ook iets over ‘meisjesmuziek’, daar moet wel bij gezegd worden dat Hou Me Vast over vreemdgaan gaat…