Klaus Doldinger - Das Boot (1981)

West-Duitsland

20. Ende (3:23)
  21. Muss I Denn * (1:25)
  22. Mon Gars * (2:33)

met Rita Cadillac

23. Schwarze Augen * (2:35)
  24. Das Boot (Single-Version) * (3:14)
  25. Konvoi * (4:28)
  26. Angriff * (3:41)
  27. Gibraltar * (4:21)
  28. Absinken / Eingeschlossen * (2:55)
  29. Rettung * (3:03)
  30. Rückzug / Heimkehr * (2:12)
Ik ben inmiddels al meer dan 2 jaar in het bezit van deze CD, evenals de LP van de Duitse componist Klaus Doldinger. Deze man werd vooral heel erg bekend om de bekende melodie van Das Boot. (wie kent het nou niet?!)
Naast de twee bekende hoofdmelodiën zit er nog zoveel meer mooiere muziek op de CD, waaronder ook Muss I Denn, Mon Gars (nachtblub, gezongen door 'Monique'), en niet te vergeten: het prachtige jazznummer Schwarze Augen. (ook uit de nachtclub)
Ik heb deze CD ongeveer 100-120 geluisterd, en ik raad hierbij de DasBoot-fans echt aan om deze aan te schaffen. Bij www.Bol.com wordt deze verkocht voor 26,99 euro exclusief verzendkosten.

Track 25 t/m 30 zijn al eerder op de CD te horen, maar deze hebben nu geluiden en stemmen uit de film. Wat wel erg opvalt is dat er heel erg wijd in geknipt is. Der Alte die een zin zegt waarbij er tussen een paar woorden een verschil van een uur zit (in de film). Desondanks totaal niet storend. Wat wel belangrijk is, is dat je de CD op goede boxen moet draaien; dan komt deze pas helemaal tot zijn recht. Het is mij weleens gelukt om de CD een week niet te luisteren; als je hem dan weer luistert, dan voelt het nog beter aan!

Op www.Bol.com[/url] is deze CD met elk nummer voor 30 seconden te beluisteren.
Op www.Amazon.com[/url] zijn alleen de eerste 5 nummer online te beluisteren, voor 30 seconden.

***** en nummer 1 in mijn Top10.

Wat trouwens wel erg jammer is, is dat er 3 prachtnummer ontbreken op deze CD.
- De bekende Tipperary Song
- De Erzherzog Albrecht Marsch (bekend van de eindscene). Stond te download op www.Uboat.net. Helaas verwijderd.
- J'attendrai (staat wel op LP). Hij is hier te downloaden (702 KB)
J'attendrai

avatar van Kos
Kos

Kos schreef:

avatar van Daan
Erg mooie soundtrack CD, een paar keer naar de film gekeken en erg onder de indruk van de muziek.
4 sterren.

Ik was de top 100 van de toevoegers aan het overlopen en zag ineens U-96 staan en vroeg me af wat die nu zou toegevoegd hebben. Wel, mijn vermoeden was volledig juist!

Kos schreef:

True!

avatar van Jan Wessels
Ik heb deze cd sinds 1985 en die heeft wel een andere, veel kortere, trackindeling. Er staan 18 tracks op mijn cd. Nog in de Polygram persing, made in West Germany. Deze cd draai ik zeer weinig (ik moest hem echt even opzoeken in de kast). Bij herbeluisteren wist ik ook weer waarom: er zit wel erg veel herhaling in. Maar het blijft leuk om de duikbootgeluiden weer eens te horen (vooral de ping). 3,0

neo (crew)
Jan Wessels schreef:
Bij herbeluisteren wist ik ook weer waarom: er zit wel erg veel herhaling in.

Het is dan veel meer verspreid gebruikt door Doldinger. Niet alles is voor een ieder geschikt in de vorm van een cd uitgaven. Vind het bij deze niet storend.

Doldinger heeft zonder meer een een intense score voor Das Boot geschreven, waarbij hij het claustrofobie gevoel bijstaat met emotie, mocht die al niet van de visuele gezichten afspatten. Anders als Morricone's 72 Metra en dergelijken.

heel goede score. een dezer dagen ga in de film zeker zien. met zo goede nummers moet hij zeker goed zijn. alleen de nummers die niet op elk album staan vond ik een heel stuk minder. dus die hadden er zeker niet op moeten staan.