Lemon Jelly - '64 - '95 (2005)

Electronic
Label: XL

1. '88 AKA Come Down on Me
  2. '68 AKA Only Time
  3. '93 AKA Don't Stop Now
  4. '95 AKA Make Things Right
  5. '79 AKA the Shouty Track
  6. '75 AKA Stay with You
  7. '76 AKA the Slow Train
  8. '90 AKA Man Like Me
  9. '64 AKA Go
avatar van John Doe
In het oog springende artwork, alle Lemon Jellys.

Het intro van Come Down on Me bevat het gemurmel van een man die we volgens mij ook kennen van de vorige cd.
En dan de echte start van Come on Down on Me: wow ! Dat knalt er in zeg. Is dit echt Lemon Jelly ? Ja, maar ze samplen Masters of Reality ! Dit vind ik de geweldigste track van dit album. Het klinkt veel ruwer dan de songs zoals we die van Lost Horizons (de voorganger) kennen. Geen "All the Ducks Are Swimming in the Water" op deze track.....
Nummer Only Time klinkt dan gelijk weer een stuk herkenbaarder. Relaxte beats, maar niet zo slaapverwekkend dat we de term lounge van stal kunnen halen (en niet alle lounge was per definitie saai, maar het werd wel steeds meer een grote eenheidsworst).
Don't Stop Now heeft alleen de titel als tekst, maar wat een bezwerend nummer zeg: het zuigt je langzamerhand helemaal op. En horen we daar niet een flard van die hit uit 1993: "Waterfall" van Atlantic Ocean .....
Make Things Right had zo op Lost Horizons kunnen staan. Het getututude en lieflijke geriedel komt hier weer boven drijven. Beetje trip-hop wat hier terugkeert. Het lijkt wel een verloren track van Massive Attack ten tijde van Protection. Lekkere groove dus.
The Shouty Track begint dreigend (wederom denk ik aan Massive Attack) en dan begint het een beetje glam-rock met een beat te worden.
Stay With You gaat een beetje op de disco-tour. Maar dan wel op zijn Lemon Jelly's wel te verstaan. De invloed van Daft Punt lijkt hier erg groot. Daft Punk ten tijde van Discovery wel te verstaan.
The Slow Train heeft ook de cadans van een trein, en een zeer bekende sample van een jaren '70 nummer van the King's Singers, waar ik aanvankelijk even niet op kon komen. Overigens verwijst de titel van dit album '64 - '95 naar het jaar van herkomst wat de samples aangaande.
Man Like Me raakt me iets minder. Ook dit nummer klinkt wel lekker en iets meer up-tempo dan we van ze gewend zijn. Het is soul volgens Lemon Jelly denk ik dan maar.
Tegen alle verwachtingen in, wederom een heerlijke plaat van dit duo !
Let op: er bestaat ook een dvd-versie, waar bij elke track een clip gemaakt is.

Ik vergeet zowaar de afsluiter Go. Ook hier weer een heftige gitaar eruptie tegen het einde, en wederom een verrassend sterke song. Bijbehorende clip maakt het helemaal af.

Nog over die DVD: zeker de moeite waard !!! Als je toch moet kiezen tussen de cd-versie of de dvd-versie kies dan voor de laatste: artwork zoals we dat van Lemon Jelly gewend zijn. Geen clips met een verhaal, maar mooie beelden als begeleiding van de nummers. En juist dat vind ik wel zo prettig, want bij echte clips met beelden (zoals Marco Borsato dat heeft gedaan bij zijn laatste album) zou ik het niet prettig vinden. Hier kun je het als leuke achtergrond gebruiken. Geen afleiding van de muziek dus.
Geslaagd concept !!!

avatar van beaster1256
ik wil alleen maar eens zeggen dat onze vriend die pent onder de naam van aERodynamIC recensies schrijft die niet alleen getuigen van een heel goede smaak , maar recensies om je duimen van af te likken , met kennis van zaken , het is een raadsel dat hij of zij niet schrijft voor een muziekblad als vast medewerker, het doet me denken aan de jaren '70 besprekingen in OOR met o.a. bert van de kamp, harry van nieuwenhoven , constant meyers, en nog wat recensenten die me nu niet te binnen schieten
verder groetjes en ik beloof terug , na een hernia, wat meer deze site te bezoeken en ook mijn recensies , al zijn die korter , dan dit neer te pennen
groetjes beaster1256

Mag ik met alle bescheidenheid zeggen dat je voor écht prachtige stukjes bij Zachary Glass moet wezen. Die van mij zijn zo simpel als wat
Maar ik zou wel graag meer tijd hebben om bij heel wat meer cd's langere stukken als bovenstaande te schrijven.

avatar van Onderhond
Afgezien van de vreselijke opener, is dit een lekker albumpje. Kende Lemon Jelly al van het nummertje Come, en aangezien ik verder altijd braaf de tips van Yak volg heb ik deze CD maar eens ge ... ver ... beluisterd.

Don't Stop Now is meteen ook één van de mooiste nummers, al zou ik niet meteen spreken van een "flard" Atlantic Ocean. Ik ken remixen die minder met het origineel te maken hebben. Mooie mix, dat wel

Zal ergens tussen de 3.5* en 4* uitkomen.

Onderhond schreef:

Zal ergens tussen de 3.5* en 4* uitkomen.

Had ik niet verwacht
Wel te verwachten dat ik die opener dan juist weer wel goed vind.

Heb zelf indertijd voor de DVD versie gekozen: vind ik nu toch wel jammer, want je zet het daardoor minder snel op.

avatar van Djarune
helaas vind ik de vorige 2 albums een stuk beter. Ze slaan met die album toch een andere weg in.

avatar van Djarune
Nu meer dan een jaar later heb ik hem weer uit het stof gehaald en nog eens aandachtig naar geluisterd. Moet mijn stem toch bijschakelen naar een 4.0* Het is gewoon een heel goed album. Vind de opener helemaal niet vreselijk. Je wordt zo geboeid van begin tot eind!