Martha Wainwright - Sans Fusils, Ni Souliers, a Paris (2009)

Alternatieve titel: Martha Wainwright's Piaf Record

Canada
Label: V2

1. La Foule (3:52)
  2. Adieu Mon Cœur (3:40)
  3. Une Enfant (3:37)
  4. L'Accordéoniste (4:09)
  5. Le Brun et le Blond (3:53)
  6. Les Grognards (3:51)
  7. C'est Toujours La Même Histoire (4:47)
  8. Hudsonia (2:36)
  9. C'est à Hambourg (4:01)
  10. Non, La Vie N’est Pas Triste (2:54)
  11. Soudain une Vallée (4:23)
  12. Marie Trottoir (3:19)
  13. Le Metro de Paris (1:48)
  14. Le Chant D'Amour (4:05)
  15. Les Blouses Blanches (3:50)
Martha Wainwright heb ik ooit live gezien in het voorprogramma van haar broer Rufus in Paradiso Amsterdam.
Daar gaf ze een geweldige performance van Barbara's Dis Quand Reviendras Tu. Ik had de cd van haar al in huis maar ik moest toen absoluut de nieuwere uitgave hebben waar dat nummer wél op stond.
Ik kijk dan ook best uit naar dit cover album vol Édith Piaf-nummers. Qua sfeer zal het ongetwijfeld dezelfde richting krijgen.
Ik ben benieuwd!

avatar van thebestfreaks
Vergeet niet de versie met DVD te bestellen ... Ben ook erg benieuwd.

avatar van Oldfart
Dus dit moet nog uitkomen begrijp ik?
Maar waar die titel op slaat? : Zonder geweren, geen schoenen, in Parijs???

Nee, het is al uit (in Nederland sinds vrijdag al).

Over de titel: is het geen uitdrukking?

avatar van thebestfreaks
Op haar eigen site wordt vermeld dat deze cd in zowel een studio- als in een live versie wordt uitgebracht ...

Het is mij niet duidelijk welke ik dan besteld heb, Hoe dan ook is ie nu onderweg dus ik hoop er snel naar te kunnen gaan luisteren want opmerkelijk genoeg heb ik mijn boterham deze keer nog niet met pindakaas kunnen besmeren.

avatar van Shangri-la
Dan heb je nu geluk, de pindakaas is net binnen.

Broer Rufus waagde zich al eens aan de vertolking van een live-album van Judy Garland; integraal en zelfs het artwork werd overgenomen.
Martha Wainwright laat horen dat ze tweetalig is opgevoed en ze laat haar liefde voor franse chansons doorklinken door een album te maken vol Édith Piaf-nummers.
Ze liet al vaker live horen dat ze wat heeft met chansons van franse artiesten. Zo is er op haar debuut een vertolking te vinden van het nummer Dis, Quand Reviendras Tu? dat afkomstig is van Barbara. Piaf is dus ook niet echt een vreemde keuze voor dit album want het valt in dezelfde hoek. Wat wel opvalt is dat ze niet me de grote Piaf-krakers op de proppen komt en dat maakt het eigenlijk des te interessanter. Geen Non, Je Ne Regrette Rien en geen La Vie en Rose. Kenners van Piaf (ik schaar mezelf er niet onder: 1 verzamelaar lijkt me daarvoor niet voldoende) herkennen natuurlijk wel nummers als Une Enfant of L'Accordéoniste.
Wat mij heel erg goed bevalt aan deze uitvoeringen is dat Martha nergens echt uit de bocht vliegt. Geen overdreven vocale acrobatiek en geen opgeklopt drama.
Het was Hal Willner die Wainwright wist aan te zetten dit album op te nemen terwijl ze daar zelf aanvankelijk nogal huiverig tegenover stond omdat er op dat moment een film was uitgekomen over Piaf die ongetwijfeld nieuwe fans zou opleveren. Toch besloot het duo er voor te gaan en namen dit op in een klein zaaltje genaamd Dixon Place te New York. De titel van dit album, Sans Fusils, Ni Souliers, a Paris, is afkomstig uit het nummer Les Grognards (de veteranen; inderdaad een soldatenlied).
De zang moest in één take worden opgenomen om een livesfeer zo dicht mogelijk te benaderen (je hoort heel soms een bescheiden applaus tussendoor van blijkbaar toch wel aanwezig publiek). Hoorns en strijkers werden toegevoegd d.m.v. rehearsals een dag voor de opnamen.
Martha Wainwright ziet dit album meer als een ode aan bepaalde songs van Piaf dan als een ode aan de artiest zelf. Ze wil graag nog eens een soortgelijk album opnemen met Janis Joplin als uitgangspunt. Van mij mag ze, want dit bevalt me alleraardigst moet ik zeggen. Maar ik geef toe een liefhebber te zijn van Martha Wainwright én franse chansons (niet per definitie van Piaf).

Er is ook de mogelijk een cd/dvd combinatie aan te schaffen. Niet dat de dvd nu heel veel voorstelt qua aantal nummers; ik had liever het complete optreden gezien, maar goed, voor de geinteresseerden onder u zijn dit de tracks:

1.Le Chant D'Amour
2.La Foule
3.Non La Vie N'Est Pas Triste
4.Adieu Mon Coeur

En misschien ook leuk te weten is dat Thomas Bartlett (Doveman) te horen is op piano.
Je hoeft geen fan te zijn van Édith Piaf om dit een prettig album te vinden. Een beetje liefhebber wezen van franse chansons kan uiteraard geen kwaad en anders denk ik dat dit niet eens zo'n heel slecht instapmoment is: een hedendaagse zangeres die op uitstekende wijze laat horen dat chansons anno 2009 nog steeds heel fris kunnen klinken. Chapeau!