5X - Human Target (1981)

Japan
Label: Toshiba EMI

1. Movin' On (3:06)
  2. Nightmare (6:03)
  3. Devil's in the City (4:14)
  4. Once and for All (5:42)
  5. Down to Pieces (4:14)
  6. Midnight Train (3:05)
  7. Earthquake (4:38)
  8. Tokyo Rock'n Rollers (3:12)
avatar van Lonesome Crow
Japanse hardrock uit 1981, ziehier het debuut van 5X waarvan de leden al jarenlange ervaring hadden in andere professionele bands.
Men valt meteen maar met het hardste nummer in huis, "Movin' On" is een soort van kruising tussen speed-metal met de energie van punk waaraan geen ontkomen is.
De gitaarsolos verraden de muzikaliteit van gitarist George Azuma en zangeres Carmen Maki kan het muzikale geweld moeiteloos aan.
Quasi nonchalant begin van "Nightmare", swingende drums lekker ingevuld door gitaar en bas.
Het is een geweldig nummer doordat er overgedubte solos met een vertragend lang instrumentaal stuk inzit wat echt overtuigd.

Relaxt van toon is "Devil´s in the City", Carmen krijgt de ruimte om haar zang wat gevarieerder te laten klinken.
Het ogenschijnlijk simpele deuntje blinkt uit in zijn ongecompliceerde eenvoud, al met al een aanstekelijke song.
Het chlichematige "Once and for All " klinkt wat mat, standaard hardrock waarin de solo van George Azuma weer bovengemiddeld positief opvalt, snel en melodisch klinkt het.
Om te horen wat hij echt kan zou je de 3 albums van Carmen Maki & Oz moeten beluisteren waarin meer ruimte is voor zijn kunnen.
In feite is dit een hardrockalbum gemaakt door hele goede muzikanten en dat hoor je.

In het rustig opbouwende "Down to Pieces" klinkt de zang nogal geforceerd doordat die veel te hard is ingemixt en dat is jammer.
Basgitarist Kinta Moriyama neemt het voortouw in het snelle "Midnight Train" waarin de bandleden de song boven de middelmaat laten uitstijgen.
"Earthquake" is stuwend en midtempo, weinig opzienbarend een beetje een filler.
Drummer Jun Harada valt in elke song wel op door zijn soepele techniek (snel en technisch, ook hij kan meer) zo ook in het rock 'n' roll-achtige "Tokyo Rock'n Rollers".

Met Loudness, Earthshaker en Bow Wow behoorden ze mijn inziens tot de de meest belangrijkste Japanse hardrockbands van de vroege jaren-80.
Pas uit weer op CD, 20 jaar na de eerste CD-release zodoende kon ik mijn 10 jarige zoektocht hiernaar afsluiten.