Dayna Kurtz - American Standard (2009)

Blues / Country
Label: Munich

1. Invocation
  2. Good in '62
  3. Billboards for Jesus
  4. Are You Dancing with Her Tonight?
  5. Here Comes a Regular
  6. Don't Go Down
  7. Hanging Around My Boy
  8. Lou Lou Knows
  9. You Fine Girl
  10. Election Day
Father McKenzie
Beautiful Yesterday heb ik en dat is een bijzonder sfeervolle rootsplaat.
Het zou al erg mis moeten gaan indien deze helaas bij het grote publiek totaal onbekende klassezangeres ook hier geen werk van gemaakt heeft. Bij Revolver is men alvast enthousiast; Toch de plaat maar eens opzoeken, denk ik

Ook hier is men alvast positief;

en deze;

Dayna Kurtz – American Standard | - altcountryforum.nl

avatar van The Scientist
Father McKenzie schreef:
Beautiful Yesterday heb ik en dat is een bijzonder sfeervolle rootsplaat.

Mooie plaat ja, maar het optreden op Take Root was een slap countryshowtje, zou er dus niet te hoge verwachtingen bij hebben.

avatar van arwenevenstar
deze vind ik bij lange na niet zo goed als Postcards From Dowtown

avatar van arwenevenstar
dat vorige neem ik terug
na een paar luisterbeurten en een concert is het steeds beter te pruimen

avatar van Ronald5150
"American Standard" is een heerlijke laat op de avond plaat. Dit album ademt een broeierige sfeer uit, wat met name wordt veroorzaakt door de donkere stem van Dayna Kurtz. Daarnaast is de instrumentatie in dienst van het liedje en de stem van Kurtz. Dit totaalplaatje maakt dit tot een sfeervolle rootsplaat.

Over het algemeen zijn het geen vrolijke nummers, maar dat hoeft wat mij betreft ook niet. Kurtz is in staat om met haar van emotie doorklinkende stem je mee te slepen in de liedjes. Naast het feit dat ze het gevoel perfect kan overbrengen kan ze ook geweldig zingen, luister maar naar het praktisch a capella gezonden "You Fine Girl".

De sobere instrumentatie wordt in het slotnummer achterwege gelaten. "Election Day" is een rijk nummer met blazers aan toe. De sfeer op dat nummer is ook uitgelaten en daarmee heeft "American Standard" een positief en uitbundig slot.

Het is dat ik geen "backporch" heb, anders zie ik me zo zitten op mijn schommelstoel met een biertje in mijn hand. Heerlijke plaat van een geweldige authentieke zangers omringt door topmuzikanten. 4 sterren.

avatar van Madjack71
Een redelijk afwisselend album dat gedragen wordt door de stem van Kurtz, met hier en daar opvallende arrangementen. Het geheel luisterd lekker weg en door de variatie zakt het nooit echt in.

avatar van heartofsoul
Zeer spannend album met erg goede songs waar ik iedere maal met verbazing naar luister. Dayna Kurtz is verder een zeer goede zangeres, al moest ik aanvankelijk wel een beetje aan haar ongeremde zang wennen. De arrangementen vind ik werkelijk verbluffend, en Kurtz is bovendien zelf een smaakvolle gitariste. Evenals haar andere albums, die ik de komende maanden ook weer eens de revue zal laten passeren, zeer de moeite waard.

avatar van Lura
Live is ze nog een klasse beter, heartofsoul