Marillion - Unplugged at the Walls (1999)

Label: Racket

1. Beautiful (4:52)
  2. Beyond You (5:58)
  3. Afraid of Sunrise (4:13)
  4. Runaway (6:37)
  5. Now She'll Never Know (5:18)
  6. Alone Again in the Lap of Luxury (3:52)
  7. The Space (4:10)
  8. Fake Plastic Trees (5:09)
  9. Holloway Girl (4:13)
  10. King (6:32)
  11. The Answering Machine (4:29)
  12. Gazpacho (5:38)
  13. Cannibal Surf Babe (7:11)
  14. Blackbird (2:55)
  15. Abraham, Martin and John (8:09)
  16. Hooks in You (3:48)
  17. Eighty Days (4:17)
Ben wel benieuwd naar deze cd. Ik kan hem alleen helaas nergens vinden.

avatar van bonothecat
Verkopen ze hem niet op de marillion site....ik heb hem gekocht na afloop van een concert.

avatar van fish
Ik vind dit verrassend genoeg 1 van hun beste albums. Ik zal spoedig een langer bericht plaatsten (en de mensen die em nog niet hebben lekker jaloers maken...).;)

avatar van bonothecat
De CD had alleen wat beter kunnen worden afgewerkt....het applaus voor de toegiften is wel heel erg integraal op cd terechtgekomen. Kleine moeite lijkt me om het even weg te poetsen. Maar misschien is dat nu juist niet het idee van een fanclub cd.

avatar van fish
Opgenomen om kosten te besparen op eten en drinken tijdens het opnemen van een album. Middels een aantal unplugged shows zorgde Marillion voor een afgeladen bistro. Fans vanuit de hele wereld kwamen en dit is wat ze hoorden.

Marillion kan behoorlijk bombastisch zijn (niet erg hoor overigens, anders zou het geen Marillion zijn), en ze namen een gok met het uitkleden van de liedjes. Niet echt een gok met betrekking tot platenverkoop aangezien deze alleen maar bij optredens of fanclubdagen te koop is, maar wel een gok met het verliezen van trouwe fans. Op papier lijkt Marillion unplugged niet minder dan een contradictie die vraagt om gefronste wenkbrauwen. Wonderlijk genoeg is het alles behalve een contradictie en klinkt de band alsof ze het altijd al zo gedaan hebben.

De opening is Beautiful en is zonder het wat zware refrein een genot om naar te luisteren. Subtiel wordt de boodschap overgebracht en komt nu des te beter aan. De zachte, bijna onhoorbare begeleiding ondersteunt de herfstsfeer die uit de speakers golft. Die herfstsfeer geldt voor bijna het hele album. De gevoelige arrangementen, de ingetogen zang, de afwezigheid van grootsheid, maken dit tot een intiem luistergenot. Denk kaarslicht dineetje. Mocht je Marillion deprimerend vinden klinken, dan is het wellicht zo'n kaarslicht dineetje waar je tevergeefs zicht te wachten op je date.

De covers lijken overbodig te zijn. En over gokken gesproken, Fake Plastic Trees coveren is een hele grote gok. Radiohead heeft er een klassieker mee gescoord en klassiekers coveren is gevaarlijk. Desalniettemin, en ik weet dat ik niet helemaal onbevooroordeeld ben, ik vind deze unplugged versie met de gevoelige stem van H. zo ontzettend mooi dat de dankbetuiging die H. naar Radiohead overbrengt eigenlijk andersom zou moeten zijn. Ik kan alleen maar denken dat Radiohead ook niet wist dat Fake.. zo breekbaar kon zijn. Wat een diepgang.

Al met al dus een intiem album dat de sfeer en essentie van de nummers blootlegt. Geen muzikale climaxen hier, tenzij je op zoek bent naar climaxen op het gebied van tere emoties. Waar ook Now she'll never know er flink uitspringt. Wanneer je geliefde net weg is, de deur achter zich heeft dichtgeslagen, zet deze dan maar eens op, als je durft.

avatar van vigil
schitterende plaat!! één van mijn favoriete platen allertijden, maar niet in mijn eigen top 10 omdat het geen officiele release is zeg maar een 5!!

avatar van janneman
Ik kan dit album helemaal nergens vinden. Wie oh wie heeft hem voor me.

janneman schreef:
Ik kan dit album helemaal nergens vinden. Wie oh wie heeft hem voor me.

Je kunt hem dacht ik wel bestellen op de officiële website van Marillion. Ik heb hem een keer bij een concert gekocht.

[edit]grappig dat ik dit 2 jaar geleden, bijna in dezelfde bewoordingen ook gezegd heb[/edit]

vigil schreef:

even aangepast, toch maar een plaatsje in mijn top ingeruimd

Het bestek vliegt je om de oren! Deze mag je niet missen!
Subtiel en amusant!
Alone Again in the Lap of Luxury in Reggea-beat (niet te funky) ...erg goed uitgevoerd.

Kingsnake
Ter gelegenheid van de komende acoustic tournee is deze nu op de site onder de aandacht gebracht (www.marillion.com).

Sublieme ceedee, met als minpunt het Radio-head nummer.

avatar van Ayreonfreak
Is hier nog aan te komen Vigil? Althans, via een kanaal zonder dat je een credit card hoeft te trekken?

Dat zou dan enkel Marktplaats kunnen zijn maar hou rekening met 30 euro of zo

Ayreonfreak schreef:

Vroeger kon je ook via The Web Holland bestellen. Dan regelden zij dat met Marillion.com
Maar dan moet je wel lid zijn van the Web Holland.

Kingsnake schreef:

Maar dan moet je wel lid zijn van the Web Holland.

met de nadruk op vroeger, sowieso verkopen die geen geluidsdragers meer enkel pennen, tassen, stickers enz. Maar daarbuiten is deze enkel als download te koop via .com volgens mij.

avatar van Ayreonfreak

Ja, maar ik wil toch echt een legale/origineel exemplaar

Tsja, dan toch echt Ebay en marktplaats in de gaten houden.
Als je bij ebay een nederlander of duitser treft kan je een gewone overboeking doen ipv creditcard/paypal.

Ja, maar ik wil toch echt een legale/origineel exemplaar

snap ik, dus de bekende sites in de gaten houden, weekje geleden stond er nog 1 op Marktplaats.

avatar van IntoMusic
Ja, maar ik wil toch echt een legale/origineel exemplaar

Zojuist een nieuw/gesealed exemplaar voor 20 euro inclusief verzending gekocht op eBay. Als je nog interesse hebt, staat er nog een exemplaar uit Nederland (2e hands) op Marktplaats en eBay of een nieuw exemplaar op eBay.

Ben zeer benieuwd naar dit album, want er staan diverse interessante nummers op om die unplugged te horen .

avatar van sunnys41
Ieder fan van Marillion moet luisteren naar "Fake Plastic Trees", uitvoering en beleving beter als Radiohead.

avatar van Brunniepoo
Zo op het eerste gezicht mijns inziens nou niet echt een tracklist om enthousiast van te worden, enkel King zou ik echt tot mijn favorieten willen rekenen, maar jemig, wat klinken deze nummers in deze setting goed.
Zelfs Cannibal Surf Babe - mijn minst favoriete Marillion-nummer - komt vrij behoorlijk uit de verf terwijl de covers van Dion, Radiohead en The Beatles ook goed uitpakken. Samen met de uitstekende versies van onder andere Beautiful en Alone again in the lap of luxury en - vooral - de intieme sfeer resulteert dit in een topper onder de toch niet geringe hoeveelheid livemateriaal van Marillion.

Volgens de setlist hebben ze de tweede avond overigens als laatste toegift ook nog Under the Sun gespeeld maar wellicht is daarvan de opname niet zo goed geslaagd?

avatar van Clownvis
Nog steeds te koop op de Marillion site dus ook maar eens aangeschaft. Geweldige CD inderdaad maar een fractie minder dan de bekendere acoustische live from Cadogan hall. Het applaus is weleens hinderlijk en duurt soms wel erg lang. 4,5 ster.

avatar van vigil
Een van de fijnste releases die verschenen is via de fanclub/webshop. Deze is echter nu tijdelijk verkrijgbaar in de platenzaak/online webshops aangezien dit 1 van de 10 geselecteerde Marillion live dubbel albums is die in 2018 per twee tegelijk om de zoveel tijd uitgebracht worden. Deze zit in de 2de worp en is vorige week uitgekomen. Per deel worden er 5000 gedrukt en deze zijn genummerd. Ze zijn verpakt in mooie dikke digipacks waar de muziek exact het zelfde is als bij de eerste fanclub uitgave. Het boekwerkje is uitgebreid met foto's e.d

Brunniepoo schreef:

Vast wel goed geslaagd maar het lukte niet om deze volledig akoestisch te krijgen en daarom vonden ze het niet gepast om die op de CD te zetten.

Wellicht was het nu met die heruitgave wel een goed idee om die er dan nu als bonustrack wel een op te zetten maar goed daar is t nu laat voor.

avatar van Bravejester
Ik heb hiervan vandaag een 2018 limited ediotion opgepikt bij Kroese in Nijmegen dus daar mogelijk nog verkrijgbaar of te bestellen!

Later vandaag in alle rust eens luisteren.

avatar van daniel1974nl
Ik heb em destijds direct via de The Web NL gekocht in, wat zou het zijn geweest 1998 (ergens tussen TSE en Radiation). Hij werd toen ook wel op concerten verkocht ook.

Zeker een prettig album om op te zetten tijdens een zondagochtend ontbijtje of wanneer je visite hebt op de achtergrond. Heerlijk ingetogen versies en een aantal behoorlijk verassende wendingen hier. Alone again is al genoemd en was nooit echt een van mijn favoriete nummers maar klinkt hier toch echt ontzettend goed. De toevoeging van een Hammond is wel erg lekker met nummers als King of Gazpacho. Moet wel zeggen dat er overigs in hindsight wellicht nummers hadden kunnen worden gebruikt die zich ook perfect hadden geleend voor een unplugged setting. Estonia of Man Of A 1000 Faces bijv. En dan neem ik even aan dat Three Minuten Boy nog niet geschreven / klaar was. En 6 v/d 8 nummers van Afraid Of Sunlight.

avatar van Bonk
Van de week was ik in Leeuwarden voor werk en had ik nog wat tijd over. Tja, dan kun je net zo goed wat rondsneupen in een platenzaakje. In dit geval bij King Kong Records en dat was zeer aangenaam. Zo kwam ik hier in de bakken verschillende mooie dingen tegen, die ik elders niet zo maar tegen kwam, waaronder bijvoorbeeld ook de Roadworks van Motorpsycho.

Maar dus ook deze dubbel-cd voor maar liefst wel 8,50 euro. Het was een beetje langs me heen gegaan dat deze destijds uitgekomen was. En nu heb ik op zich ook wel genoeg live-albums van Marillion, maar door het unplugged-concept toch maar aangeschaft. Ook omdat deze nog in de vorige eeuw opgenomen was.

Nou, daar heb ik op zijn zachtst gezegd geen spijt van. Het geluid is erg goed en vooral de muziek bloedmooi. Een stuk geslaagder wat mij betreft dan wat ze deden ten tijde van Less is More, waar ik het soms wat gezocht vond overkomen. Dit is toch echt wel een hele mooie uitbreiding van de Marillion-collectie. Dat alleen maakt het het bezoekje aan Leeuwarden al meet dan waard. Volgens de verkoper had die al een paar jaar in de bakken gelegen. Onverklaarbaar, maar ik ben er dankbaar voor.

Bonk schreef:
V

Ja, veel beter dan deze worden ze haast niet. 8,50? Schandalig lage prijs

Ik neem aan dat het wel de 2018 Ear Music versie is? Zo ja, welk nummer? Zo nee, dan heb je helemaal geluk!

avatar van Bonk
vigil schreef:

Ja, veel beter dan deze worden ze haast niet. 8,50? Schandalig lage prijs

Inderdaad de Ear Music versie, nummer 1295

avatar van Rogyros
Ik heb op amazon.co.uk een nieuw exemplaar gevonden. De laatste in de voorraad. Het kostte wat, maar goed. Ik wil hem al een tijdje heel graag hebben. Dus die komt de eerste helft van februari binnen. Alles bij elkaar (inclusief verzending) 45 euro.

Maar ik zag er ook een gebruikte op marktplaats. Voor wie interesse heeft:

≥ 2Cd Marillion Unplugged At The Walls Live 1998 (Racket10) — Cd's | Rock — Marktplaats