Proem - 2=1 (2002)

1. Binary & Bored (3:40)
  2. Skylup (4:31)
  3. Earlyrings (4:57)
  4. Crashmap (3:00)
  5. Accessmike (Failure to Connect) (4:25)
  6. Earlyrings [Tim Koch's Late Night Pickup Window Rmx] (4:31)
avatar van Onderhond
Als je hier en daar op andere Proem albums kijkt kan je hier de helft wel van samenstellen denk ik. Wat mij betreft is dit ook één van de mindere Proem EPtjes. Het lijkt wel of Proem meer z'n best doet als hij aan albums werkt .

"Binary & Bored" is een nogal vervelende track, met een werkelijk irritante wave als basis. Donker nummer, bijgestaan door enkele verdwaalde beats dat me weinig of niks doet. "Skylup" is al een stuk beter. Begint kalm, stevig bassje en een donkere wave in de achtergrond, en begint langzaam steeds meer melodische elementen toe te voegen, om halverwege op een punt te komen waar je lekker kan beginnen wegdromen. Ook "Earlyrings" volgt hetzelfde concept. Lange intro met donkere, wazige waves waarbij stilaan steeds mooiere en idylische melodieën toegevoegd worden, om uit te monden in een fantastisch nummer.

"Crashmap" is een wat experimentelere track, die speelt met minder 'perfecte' melodieën en samples, maar wel boeiend blijft. Ook weer een stuk donkerder dit trackje. "Accessmike (Failure To Connect)" was ook al elders te vinden, maar het blijft natuurlijk een prachtig nummer. Heerlijke waves, die halverwege vergezeld worden van zo'n geniaal Proem melodietje. Simpel, maar uiterst effectief en perfect in uitvoering. Deze EP wordt afgesloten met een overheerlijke mix van "Earlyrings", zo'n nummer dat reden genoeg is om meer werk van de mixende artiest te zoeken. Wat rustigere ritmes, maar betoverende melodieën. Huiswerk voor de electronicliefhebbers hier .

Al bij al dus een degelijke EP, waar (en da's toch wel een beetje jammer) de grootste ontdekking een remix blijkt te zijn. Enkele Proem onwaardige tracks brengen het totaal op 3.5*