Hans de Booij - Hans de Booij (1989)

Alternatieve titel: Het Beste Van

Label: CNR

1. Annabel (3:39)
  2. Thuis Ben (3:38)
  3. Alle Vrouwen (3:34)
  4. Kinderen aan de Macht (3:53)
  5. Sammy (1:55)
  6. Vermoeden van Vrijheid (4:03)
  7. Een Vrouw Zoals Jij (3:25)
  8. Iedereen het Zijne (3:32)
  9. Ik Logeer bij Mezelf (4:08)
  10. Drie Dingen (3:05)
  11. Vrolijke Violen (4:30)
  12. De Vreemdeling (3:25)
  13. M. (4:26)
  14. Drie Kamers (4:33)
  15. De Kathedraal (4:28)
  16. Ogen (3:18)
avatar van vigil
Fijne zanger die Hans de Booy, beetje vreemd in de omgang wellicht maar dat hij mooie liedjes kan schrijven is duidelijk. Kinderen aan de macht is een vertaling van een lied van Herbert Gronemeyer. Overigens is deze verzamelaar lang niet compleet en kan je beter voor de dubbel cd gaan die jaren later is uitgebracht.

Gele sterren: 7, 10, 14 en 15

avatar van musicfriek
Die andere verzamelaar is me iets teveel van het goede. Dan heb ik liever deze waarbij zijn meest essentiele nummers wel op staan, voor mij in ieder geval meer dan genoeg

avatar van Madjack71
Deze veramelaar heeft denk ik wel de essentie uit het beste van Hans de Booij bijeen gebracht. Die andere meer uitgebreide ken ik niet, maar heb zo het gevoel dat dit de kwalitatiefste nummers op staan. Tuurlijk met Annabel/Thuis Ben/Alle Vrouwen/Een Vrouw Zoals Jij, wat zo'n beetje ook de hits waren voor hem. Maar graag uw aandacht voor De Kathedraal, het olijke van Vrolijke Violen, de aanklacht Kinderen aan de Macht, de kracht van het minieme van Sammy of de kronkels van Hans in Ik Logeer bij Mezelf en zo maak je met gemak het uur wel vol met de Booij.....Mooij.

avatar van Maestro B
Duidelijk geen Sant in eigen land ... maar enkele zeer knappe nummers geschreven!

avatar van kaztor
Als Hans zo nu en dan eens op de radio voorbij komt bedenk ik me dat er ooit eens een tijd was waarin bekende Nederlandse artiesten wél goede teksten konden schrijven...

avatar van musiquenonstop
niet altijd helemaal te volgen qua tekst, maar ja dat hoeft ook niet bij kleinkunst. De sfeer en het gevoel breien het weer recht.

avatar van B.Robertson
Deze compilatie, met identiek dezelfde nummers, heb ik als het door CNR reeds in 1989 uitgebrachte 'Hans de Booij'. 'Ogen' is volgens mij een losse single. Enigszins vreemd dat ze 'Thuis Ben' en 'Vermoeden van Vrijheid' met zo weinig tussenruimte op hetzelfde album zetten, want het gaat op dezelfde melodie met alleen een andere tekst en in het tweede geval het weglaten van drums. Ben er altijd bijzonder gecharmeerd van geweest dat hij in 'Drie Kamers' zingt over "Vriezend Heerenveen" - mijn woonplaats. Hans zijn debuut blijft voor mij zijn onovertroffen meesterwerk. Van dat album komen behalve zijn eerste twee singles ('Annabel' is later aan het album toegevoegd) de liedjes 'Sammy' en 'Iedereen het Zijne'. De speelduur is beperkt want anders had ik graag 'Soms", 'Niemand Weet Wanneer het Einde Komt', 'Overdoen', 'Dominique' en 'Heel Even' terug willen horen. Het liedje 'Drie Dingen', van zijn tweede album, ligt qua sfeer wel in het verlengde van de depri-sferen van het debuut. (Zoiets als "De hele nacht nergens verwacht" of "Nooit gelukkig maar te laf om een kogel door m'n kop te schieten" is nou niet bepaald vrolijk). Vorig jaar heb ik De Booij live in Drachten gezien. Soms is hij inderdaad maar moeilijk te volgen. 'Een Vrouw Zoals Jij' speelde hij geheel, maar van 'Annabel' slechts het eerste couplet. Op mijn roep naar 'De Kathedraal' antwoordde hij dat dat te moeilijk was.

Bijzondere liedjes en teksten. Bijzondere man ook deze Hans de Booij. De singles zijn natuurlijk overbekend maar de andere liedjes zijn ook prachtig in hun eenvoud. De stem kan op de lange duur wat teveel worden.